• Celia03

Sjukskrivning med CSN

Jag studerar heltid och har inget jobb vid sidan av. Jag kommer bli sjukskriven under max 2 månader och undrar nu lite hur det fungerar med CSN och FK. Som jag har förstått det så får man inget från FK när man är sjukskriven från studier, däremot kan man få behålla studiemedlen medans man är sjuk? Hur går man då tillväga? Anmäler man sig sjuk till både FK och CSN, hur lång tid tar det innan man får beslut? Vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Sjukskrivning med CSN
  • mape81

Så som det funkade när jag läste för några år sedan så har du som student 30 dagars karens, dvs blir du sjukskriven i två månader så kan du få pengar från FK först under månad 2 (efter att 30 dagar gått).

Studiemedlet har du rätt att ha kvar undertiden som du är sjukskriven, MEN när du sen söker studiestöd för kommande terminer så räknas tiden du varit sjukskriven in i antalet poäng du ska ha godkända för att bli beviljad.

Det låter lite luddigt kanske, men gränsen är väl att ha klarat 3/4 av de poäng som du sökt studiestöd för, och då tar de inte hänsyn till att du i verkligheten varit sjukskriven. Typ 1 termin = 20p, sjukskriven 2 månader, = ca8p. Du har då LÄST 20-8=12p, men för CSN så måster du klara 3/4 av 20, dvs 15p för att kunna söka stöd för kommande termin.

Jag hade valt att söka CSN under karensmånaden och sen enbart sjukpenning under mån 2 av sjukskrivningen. Tror det är det vettigaste sättet då man inte kan klara sig utan pengar...

Hoppas att jag inte snurrade till det alltför mycket för dig! :)
    Detta var så som det funkade när jag läste, försök kontakta CSN och FK för att stämma av nuvarande regler.

• Annelie 76