• Klant och Fjant

Stannat eller kört vidare?

En kväll när du är ensam och kör på en enslig väg så helt plötsligt från ingenstans rusar det upp en person på vägen och viftar med armarna. Du tycker det ser ut som att personen är blodig. Något annat ser du inte.

Vad gör du? Stannar du eller kör du vidare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stannat eller kört vidare?
  • skorpionen80

Kör vidare och ringer ambulans.

• Fidelis ad urnam

Kör vidare men ringer 112.

• Stårscha

Stannat förstås! Ute på en enslig väg där det inte kommer så många bilar så måste man självklart hjälpa till. Men om jag hade känt mig osäker på om människan är farlig så hade jag låst bildörrarna och bara hissat ner rutan några centimeter så att jag kunde prata med honom/henne till att börja med. Och haft mobilen redo att antingen ringa 112 eller någon anhörig till mig eller den andra personen.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • bustjejen

Jag hade stannat och gjort liknande som Stårscha.

• MattiasFru

det beror nog lite på vad det är för person, fördomsfull som jag är. hade det varit en liten späd kvinna eller ett barn hade jag stannat, men hade nog vart lite mer ovillig att stanna om det varit en stor man. Men hur som hade jag självklart ringt 112.

• Stårscha
    MattiasFru skrev 2011-04-12 10:47:41 följande:
    det beror nog lite på vad det är för person, fördomsfull som jag är. hade det varit en liten späd kvinna eller ett barn hade jag stannat, men hade nog vart lite mer ovillig att stanna om det varit en stor man. Men hur som hade jag självklart ringt 112.
    För mig hade faktiskt klädseln också spelat in. Jag är ju mindre rädd för en tvåmeters blodig hundratjugokiloskarl i stövlar och friluftskläder, än en spenslig tonårskille i bomberjacka och förortskeps.
  • Fidelis ad urnam
    MattiasFru skrev 2011-04-12 10:47:41 följande:
    Jag är så pass nojig att jag inte hade stannat oavsett kön eller kroppsstorlek.
    En späd kvinna kan ha sin stora biffiga killkompis i diket, beredd att hoppa på.

Vi hade problem med vägrånare här för något år sedan.
    En kvinna som stod vid en "havererad" bil med öppen motorhuv och signalerade om att hon behövde hjälp. När folk stannade så blev de rånade av manliga medbrottslingar.
    Nej, jag skulle aldrig våga stanna.
  • Stårscha
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-12 11:06:06 följande:
    Jag är så pass nojig att jag inte hade stannat oavsett kön eller kroppsstorlek.
    En späd kvinna kan ha sin stora biffiga killkompis i diket, beredd att hoppa på.

Vi hade problem med vägrånare här för något år sedan.
    En kvinna som stod vid en "havererad" bil med öppen motorhuv och signalerade om att hon behövde hjälp. När folk stannade så blev de rånade av manliga medbrottslingar.
    Nej, jag skulle aldrig våga stanna.
    Alltså jag kan tycka att de som ägnar sig av den typen av brott som skadar samhället genom att man spelar på folks tillit och vilja att hjälpa till, och gör att folk blir rädda för att hjälpa andra, borde straffas så hårt att de inte vågar visa sig någonsin igen. Sådana brott är fan så mycket värre än de som drabbar enskilda individer!
  • Fidelis ad urnam
    Stårscha skrev 2011-04-12 11:11:58 följande:
    Alltså jag kan tycka att de som ägnar sig av den typen av brott som skadar samhället genom att man spelar på folks tillit och vilja att hjälpa till, och gör att folk blir rädda för att hjälpa andra, borde straffas så hårt att de inte vågar visa sig någonsin igen. Sådana brott är fan så mycket värre än de som drabbar enskilda individer!
    Jag tycker också att det är hemskt.
    Skulle en blodig person ringa på min dörr så skulle jag aldrig öppna, men ringa 112, enbart av rädslan att de försöker lura mig till att öppna för att sedan råna mig.
    Jag skulle aldrig stanna vid en person som signalerar efter hjälp efter vägen, såvida inte fler har stannat och det behövs mer hjälp, pga samma rädsla.

Och detta beror enbart på att folk gör som du skriver, spelar på tilliten hos sina medmänniskor.
    Tyvärr så skapar det ett kallt samhälle, men inte pga illvilja från de som inte hjälper till utan pga de som lurar andra.
  • Pentagram

Jag skulle stannat. Jag föredrar att inte kontrolleras av rädsla och jag ser inga omedelbart vettiga skäl till att någon skulle förbereda ett bakhåll e d längs en enslig skogsväg...av samma anledning jag inte tror att det står våldtäktsmän och huttrar i nattkylan längs varenda mörklagd parkväg i fåfängt hopp om att något lämpligt offer skall passera. I det stora hela hjälper jag hellre en gång för mycket (och blir lurad) än en gång för lite (och låter en oskyldig lida).

Svar på tråden Stannat eller kört vidare?