• LeiaBus2010

Hjälp! Vad är det för konstiga utslag min dotter fått?

Dessa utslag började på hennes axel/nacke, sedan har de ökat och spridit sig till rygg, armveck och mage.
    Dom ser inte ut som vattkoppor. Dom är torra, fnasiga och snäppet till såriga.
    Jag tror inte heller att det är värmeutslag, då hon har dom även på "öppna delar" av kroppen

Vad kan detta vara?
    Ska jag ringa sjukvårdsrådgivningen eller ta henne till närmsta läkare?

Hennes pappa är pollen & gräs allergiker.
    Snälla hjälp. Jag bor mitt på Landet så jag vill gärna kolla upp det lite innan jag sätter mig och kör många mil.
    Tacksam för snabbt svar.
  • Svar på tråden Hjälp! Vad är det för konstiga utslag min dotter fått?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att du kollar upp att det inte rör sig om någon allergi/eksem.
    Under tiden ni väntar på läkartid, skulle jag smörja henne (minst) två gånger per dag med mininderm. Mjukgörande kräm som finns att köpa på apoteket.

MVH Christine

• LeiaBus2010
    BVC Sköterskan skrev 2011-04-13 10:44:16 följande:
    Hej!

Jag tycker att du kollar upp att det inte rör sig om någon allergi/eksem.
    Under tiden ni väntar på läkartid, skulle jag smörja henne (minst) två gånger per dag med mininderm. Mjukgörande kräm som finns att köpa på apoteket.

MVH Christine
    Okej, tack.
    Hon är 7 månader den 19/4 kan man få allergi så tidigt?
    Jag har hört att det kan vara blöjeksem?
  • BVC Sköterskan

Hej igen!

Böjveckseksem kan uppstå av olika skäl och visar sig, som det låter, i böjvecken (dvs armveck, knäveck osv). Du beskriver dock att utslagen kommer även på "öppna ytor", som mage och rygg, vilket kan tala för födoämnesallergi/känslighet.

Under året är de vanligaste allergierna just födoämnen. De kan uppstå dels genom det barnet får i sig via bröstmjölken och dels när de börjar med smakportioner. Gröt till exempel innehåller både komjölk och gluten som räknas till de vanligaste bland barn under ett år. Allergin kan dock med åren utvecklas till en lutvägsallergi.

Som sagt, det är dumt att dra några förhastade slutsaster innan läkaren tittat på henne så jag tycker verkligen att du kontaktar BVC eller BUMM.

/Christine

Svar på tråden Hjälp! Vad är det för konstiga utslag min dotter fått?