Namn som slutar på Y...blir de kriminella?
Manliga namn som Conny, Benny, Lenny, Jerry, Kenny...mfl.
Det sägs att man blir kriminell om man har ett namn som slutar på y.
Vad tror ni? Båg eller rätt?
Manliga namn som Conny, Benny, Lenny, Jerry, Kenny...mfl.
Det sägs att man blir kriminell om man har ett namn som slutar på y.
Vad tror ni? Båg eller rätt?
Haha, skulle inte våga chansa.....
Självklart är det inte namnet i sig som gör det, men vissa sociala grupper har en tendens att välja vissa namn, och de grupperna är överrepresenterade i statistiken. Inget konstigt.
Därmed inte sagt att Johnny blir kriminell, lika lite som att Carl-Magnus bosätter sig på Strandvägen.
Jag har hört talas om en studie som visade att män med namn som slutade y hade ökad risk för kriminalitet. Huruvida detta stämmer har jag ingen aning om men OM den stämmer beror de säkert på att dessa namnen är mer vanligt förekommande bland människor som för övrigt också har högre risk för kriminalitet, tex låginkomsttagre osv.
Nej, det är inte namnet som avgör om man blir kriminell, Jenny och Tony är inte mer kriminella än Filippa och Kristian.
Ja har man ett Y-namn blir man garanterat kriminell, och dessutom har man ett väldigt fult namn.
absolut nej=)
Ja jag tror att det finns fler Lenny i svenska fängelser än det finns Carl-Magnus.
Absolut.
Ingen aning, men det gäller väl tidigare generationer, nu lär väl namnen snart bytas till något annat som respresenterar den typer av föräldrar som nu döper sina barn till motsvarande nya generationens namn :)