• Anonym

Minipiller, kan man börja ta det vilken dag som helst?

Hej jag undrar en sak som jag hoppas få svar på. Jag har fått utskrivet minipiller idag, och läkaren sa att man helst ska börja på första mensdagen. Jag ska ha mens ungefär om en vecka. Saken är den att då är jag bortrest till min kille som bor i en annan stad, vill verkligen inte ha mens då och trodde man kunde börja ta minipiller när som helst? Har hört om det förut. Vad kan hända om jag börjar ta den till exempel imorgon istället för dagen när jag ska ha mens? Har inte tagit minipiller förr. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Minipiller, kan man börja ta det vilken dag som helst?
  • Mamman02

Det spelar nog inte så stor roll när du börjar, man kan inte skjuta upp mensen med mini-piller. Man tar ett piller vid samma tidpunkt varje dag - inget uppehåll.

• ensam mamma01

de verkar inte som de ska innan den dagen du ska ta dem, dvs vid mens!!
    Dessutom hoppas jag läkaren talade om för dig att du ska ta dem exakt samma tidpunkt varje dag.. det gjorde nämligen inte min och här sitter jag, gravid i 7e veckan men miljoner tankar=)

LYCKA TILL!

• Anonym (:-))

Man ska helst ta den i samband med mens då man kan slippa mellanblödningar. Sedan så kommer du nog ändå få din mens, fast du börjar med tabletterna idag.
    Det är p-piller som man kan styra när man ska ha sin mens. 

• Anonym
    Mamman02 skrev 2011-04-12 14:00:07 följande:
    Det spelar nog inte så stor roll när du börjar, man kan inte skjuta upp mensen med mini-piller. Man tar ett piller vid samma tidpunkt varje dag - inget uppehåll.
    Nej jag vet men det är ganska vanligt att mensen helt uteblir eller blir mindre blödning osv med minipiller enligt läkaren. Men jag kan alltså börja ta den imorgon och hoppas på att jag inte får mens? Och sen en annan sak, om du vet, de veckorna när jag är här hemma och inte träffar min kille, kan jag sluta med pillren då och börja någon vecka innan jag ska träffa honom igen`?
  • Anonym
    ensam mamma01 skrev 2011-04-12 14:00:18 följande:
    de verkar inte som de ska innan den dagen du ska ta dem, dvs vid mens!!
    Dessutom hoppas jag läkaren talade om för dig att du ska ta dem exakt samma tidpunkt varje dag.. det gjorde nämligen inte min och här sitter jag, gravid i 7e veckan men miljoner tankar=)

LYCKA TILL!
    Okej, ja det gjorde hon. Oj då, lycka till du med!
    Anonym ( ) skrev 2011-04-12 14:01:07 följande:
    Man ska helst ta den i samband med mens då man kan slippa mellanblödningar. Sedan så kommer du nog ändå få din mens, fast du börjar med tabletterna idag.
    Det är p-piller som man kan styra när man ska ha sin mens. 
    Ja men jag får inte ta p-piller pga hjärtproblem och blodtrycksproblem i släkten. Var det jag var ute efter först. Jobbigt. Får alltid mens precis när jag ska till honom.
  • Mamman02
    Anonym skrev 2011-04-12 14:01:53 följande:
    Nej jag vet men det är ganska vanligt att mensen helt uteblir eller blir mindre blödning osv med minipiller enligt läkaren. Men jag kan alltså börja ta den imorgon och hoppas på att jag inte får mens? Och sen en annan sak, om du vet, de veckorna när jag är här hemma och inte träffar min kille, kan jag sluta med pillren då och börja någon vecka innan jag ska träffa honom igen`?
    Nej du kan inte sluta med pillren!

Sen kan det ta några månader innan mensen uteblir. Det kan nog skilja från olika sorter när man ska börja - så läs på bipacksedeln!

Du ska nog inte experementera för mycket. Det är nog bäst för din kropp att äta dem kontinuerligt. Jag kan ju säga av egen erfarenhet att min mens försvann inte och det kan ta ett par månader innan kroppen fattar att den inte behöver ha mens.

• Anonym
    Mamman02 skrev 2011-04-12 14:04:05 följande:
    Nej du kan inte sluta med pillren!

Sen kan det ta några månader innan mensen uteblir. Det kan nog skilja från olika sorter när man ska börja - så läs på bipacksedeln!
    Men finns det någon sorts piller man kan ta för att skjuta upp mensen några dagar eller så??
  • Mamman02
    Anonym skrev 2011-04-12 14:10:13 följande:
    Men finns det någon sorts piller man kan ta för att skjuta upp mensen några dagar eller så??
    Det vet jag faktiskt inte. Fråga din bm/läkare. Går det inte åka till pojkvännen någon annan helg i månaden?
  • Anonym

Ja, man kan börja ta dem vilken dag som helst enligt min bm. 
    Vill du skjuta upp mensen så vet jag att det finns tabletter på apoteket för det.  Min väninna tog sådana när vi skulle ut och resa för att slippa ha mens där.

• Anonym

Glömde skriva att de är receptbelagda.   Primolut Nor (eller något liknande) heter de.

Du kan ju ringa till din vårdcentral och be en läkare skriva ut Primolut Nor, den ska du ta 2 dagara innan beräknad mens och sedan fortsätta äta dem fram till dess du vill ha tillbaka din mens. 

• Anonym

Okej, tack så mycket. Då finns det ju en lösning trots allt. Lyckas alltid få mens varje gång som jag ska träffa min kille av någon anledning så vi har tröttnat. Vi vill ju kunna ha sex och så när vi väl träffas. Plus att jag har svåra menssmärtor och kan inte göra någonting de första dagarna när jag har mens. Men ska ringa till min vårdcentral imorgon och be om dessa tabletter!! Tack så mycket :)

Svar på tråden Minipiller, kan man börja ta det vilken dag som helst?