• 199007

Vems är ansvaret?

Jag bor i Umeå och pluggar men bodde tidiagre i Luleå där min sons pappa bor.. I början när jag inte hade boende bodde han kvar hos sin pappa och då åkte jag upp så ofta jag kunde men nu bor han här med mig och går på dagis här.
    Vems ansvar är det att han träffar sin pappa? har jag någon skyldighet eller är det helt hans ansvar att ta reda på saker?
    Till saken hör även att jag är sugen på att flytta till Örebro eftersom jag känner folk som bor där så då skulle jag kunna få hjälp med min son då och då och så finns även min utbildning där. Jag är dock rädd för ett nej av sonens far, vad gör jag då? tips?! han har ju trots allt aldrig varit hit och hämtat honom utan enda gången de träffats sen i januari var när jag var upp med honom.

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • vetvadjagvill

umgånge är en rättighet man har men ingen skyldighet.

för att umånge ska bli av måste någon hämta/läman och en resa ska bli betalad.

i prinip brukar det vara umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna sitt barn. och därmed ansvarar ju denna för att umgånge blir av.

Dock så ska man komma överens om resekostanden efter förmpga så kostanden av resan för barnet ska alltså båda ansvara för.

visst kan man ålägga resandet åt boendeföräöldern, men för det krävs det att man antingen är överens eller att man har dom på det.

Enligt lag ska boendeföäldern underlätta så att umånge blir av, men samtidigt är ju umgänge frivilligt för umgängeföräldern.

Båda har ett ansvar för att se tillatt barnet får träffa båda sina föräldrar.

Om du vill flytta till Örebro kanske du bör ha en bra lösning tillhur deras umgänge ska se ut.

• 199007

Jag kan inte komma på någon smidig lösning men jag känner att det inte kommer bli så stor skillnad eftersom han inte orkar träffa honom nu heller..

• nanale

Va kul ser att du bott i luleå, jag är från Boden! Har även besvarat din andra tråd!

• Nancie

Nu är det visserligen 20 år sedan min syster separerade men DÅ sa familjeenheten att det var pappans ansvar att betala för sonens resor till honom eftersom det var han som hade flyttat och därmed försvårat umgänget...
    Hur det funkar idag har jag ingen aning om.

Svar på tråden Vems är ansvaret?