• corax

Testa innan BIM - beror på lutealfas?

Jag har funderat på det här med när ett test kan visa positivt i förhållande till BIM. Det rekommenderas ju att man ska vänta till BIM med att testa, men vi är ju väldigt många otåliga människor här inne!

Det finns ju de som testar plus flera dagar innan BIM, och andra som får negativt efter BIM men ändå är gravida = "låghormonare". Om det nu är så att ägget fäster 8-10 dagar efter ÄL, så borde det ju knappt hinna bildas något hcg innan BIM om man har kort lutealfas?

Alltså borde det vara större chans att testa positivt innan BIM om man har en lutealfas på 16 dagar än 12 dagar, t.ex.

Ni som har testat positivt innan BIM, hur lång lutealfas har ni och hur många dagar innan BIM testade ni, eller hur många dagar efter ÄL?

• Svar på tråden Testa innan BIM - beror på lutealfas?
  • Älskade vovvsing

um, jag tror jag har 14 dgr som 'vanligt'.. mina datum har stämt i gravräkningen då iallafall.. *lite svårt det där* Plussade på bim-5 , 10 dgr efter äl OM du räknar äl som första dag... Men det där vet du ju förstås redan!!

Så, ni andra??

• Eja

jag måste ha en lutealfas på en månad BIM+3 och neg... suck....

• corax

Eja, vad segt att vänta! Men så länge tanten inte har visat sig finns ju chansen kvar iallafall

Älskade vovvsing, du var snabb Jag är på BIM-6 om man räknar på 14-dagars lutealfas (ingen aning, eftersom detta var första ÄL sen pillerstopp), eller BIM-3 om man räknar på förra cykeln. 9 dagar efter ÄL alltså, så chansen finns alltså för ett plus imorgon Nä, jag ska nog vänta till på fredag åtminstone, eller lördag. Ska försöka hålla mig ifrån badrumsskåpet...

• Zmulan

Jag har haft lutealfas på 12 dgr efter att jag födde vår dotter, innan dess hade jag 14 dgr, dvs BIM idag....

• anna1974

Hej!

Jag läste artikeln (JAMA) som refereras i FLs text om graviditetstest, där står det att endast i 90% av alla graviditeter hade ägget fäst vid BIM, en vecka senare tror jag det var 97%...så det är ju inte så konstigt att alla inte plussar på BIM..ägget kanske helt enkelt inte har fäst än. Tycker det e rätt konstigt att ägget kan flyta omkring därinne så länge utan att fästa! Nåja, har man tur fäster det snabbt och börjar producera hcg så man kan testa snabbt!!

Själv e jag är ett riktigt testfreak...förra månaden testade jag 5 test innan BIM ..jag var helt övertygad om att jag var gravid..men icke..snyft!! Denna gång ska jag försöka låta bli...kanske ett på julafton..för det vore ju sååå kul!

Hoppas det går bra för dig och att du plussar!!
    /Anna

• corax

Oj, där ser man. Jag har helt missat den artikel, måste läsa

• corax
    skituniversitet man jobbar på, har ingen prenumeration på JAMA

Jaja, tur att du har tagit fram det viktigaste, Anna Står det nånting om hur fort hcg bildas efter att ägget har fäst? T.ex. om ägget fäster på dag 8 efter ÄL, när är halten hcg tillräckligt hög för att testa?
  • Leva

Kanske har det att göra med om man är låg- eller höghormonare? En del måste ju vänta flera veckor på att testet ska visa plus...

• Annica30

Hej.. 3 veckor efter sista mensens första dag är hcg 5-50..

• anna1974

Hej Corax!
    Det var ju synd att de inte hade JAMA, har du försökt på deras internet? Ibland prenumererar de bara på internetversionen...det var så jag läste den!

I artikeln så refererar de till Chard et al. som har tittat på hcg nivåer och enligt dem tar det 3-4 dagar efter ägget har fastnat innan ett test som ger utslag vid 25, blir positivt!

Lycka till!
    Anna ' the testfreak'

• corax

Anna, super, precis vad jag ville veta Jag fick ett litet stick i tjejmagen i måndags kväll, kanske kan ha varit ägget tänker jag. Imorgon bitti blir det 3½ dag sen...
    Men ska nog vänta till lördag för säkerhets skull.

• anna1974

Corax- Va bra att jag kunde hjälpa till lite! Hoppas du får plus och att det är en liten där inne !!

Lycka till!!

• Trolltunet

Åh vilken härlig tråd, inte bara jag som är testgalen.
    Själv har jag haft äl och väntar nu på vad som hända skall. Dethär gör inte saken bättre ;) nu räknar jag febrilt och funderar när jag kan börja testa.

Lycka till tjejer!

• Annica30

Jag hade ägglossning i början på förra veckan! Mån, tis, ons typ... Har ett test som reagerar vid 25... Kan jag testa idag, tro? Testade ios, igår, men visade inget..

• anna1974

Annica30-

Jag e nog fel person att fråga...jag testade som sagt 5 test innan BIM..och man blir ju så ledsen varje gång det inte visar nå't! Teoretiskt sett så skulle det ju kunna visa nu...om nu ägget fäste efter en vecka som det gör för de flesta...men det är ju inte säkert att man tillhör den gruppen.. Åhhh...man blir verkligen knäpp av att tänka så mycket!

Om du kan så är det ju bra att vänta...annars blir du kanske ledsen i onödan! Lycka till hur du än gör!!

Jag ska snart börja testa för ägglossning...tur att det finns så många test =)

Svar på tråden Testa innan BIM - beror på lutealfas?