• Anonym (knölen)

Knöl i magen som växer (CT röntgen normal) men jag är orolig. Kan någon råda?

Jag har en knöl i magen högt upp till höger. Den var ca 3 cm i somras. Då gjordes en CT röntgen med kontrast. Inga avvikelser hittades.
    Knölen tyckte jag blev större och oroade mig. SKickades till en UL läkare som tittade med UL och sa att det var en njure man kan känna för att jag är smal.
    Nu har knölen vuxit mer och är liksom bananformad och ca 5-6 cm lång. Känns tydligt utanpå magen.

Jag har dessutom (haft i flera månader) problem med långsam tarm/förstoppning.
    Inte så hård i magen däremot så är najskorvarna smala som pennor typ eller löst. Aldrig bananformade och stora som bajskorvar "ska" vara..

Vanliga blodprover standard är normala.
    Är det någon idé att begära ny röntgen eller är det bara onödig stårlning?
    Kan man missa sånna här saker på röntgen?
    Ser man bindevävsknölar på röntgen/Ul också?

Supertacksam för svar!

• Svar på tråden Knöl i magen som växer (CT röntgen normal) men jag är orolig. Kan någon råda?
  • Anonym (samma)

Kusligt att läsa din berättelse, kunde lika bra varit jag som skrivit det. Min "knöl" kom i mitten av december. I Januari gjorde jag en Ct buk med kontrast som inte visade något konstigt. Blodprover normala. Jag var så orolig att jag lyckades dra på mig magkatarr också men det har jag fått bukt på nu. MEN fortfarande har jag en känsla av att det sitter en knöl under höger revbensbåge, känns som en liten banan som du beskriver och den formen har ju njuren. Ligger jag plant ner känner jag inget, men vid halvsittande känns den om jag trycker med handen djupt, om du förstår hur jag menar=) Är också smal och det var läkarens förklaring till att man kan känna den så tydligt.
    Så jag är lika undrande som du, vad kan det vara, IBS, njuren, överbelastade muskler...eller allt i en olycklig kombination. Ska du söka vidare eller? Har också funderat om de kan ha missat något. Hur länge har du känt såhär? Vill inte heller utsätta mig för onödig strålning. Kanske koloskopi, men samtidigt ska man kanske lita på att det inte är något att oroa sig för och hoppas det försvinner.

• knäppisen

vad säger din läkare om att knölen vuxit ??

• Anonym (knölen)

Jag tänker att det skulle kunna vara fekalom. Alltså en hård bajsklump bokstavligt talat som inte lossnar. Det skulle förklara den smalare avföringen eftersom om det ska komma förbi stoppet måste den blir mindre?

(samma) : har du någon förstoppning / smalare avföring? Har också funderat på koloskopi..
    Min knöl känns knappt i liggande men bäst när jag står upp och sträcker lite på mig.
    knäppisen: jag har inte pratat med läkaren men ska göra det..

• Anonym (samma)

Fekalom kan det kanske vara, fast då borde du nog ha ont i magen, har du ont eller känner du av det på något sätt? Jag känner inget på natten och inte heller om jag ligger i soffan framför tv:n på kvällen, därför tror jag kanske att det kan vara muskler som spökar i samband med något annat typ IBS. Känner ofta av det mer och mer efterhand som dagen går.
    Jag har inte förstoppning, min mage är mer åt det snabba hållet=), men smal avföring det har jag. Men inte så jag springer på toaletten utan går oftast en gång om dagen ibland 2. Känns lite konstigt att berätta detaljer om detta, men samtidigt skönt att man inte är ensam om det=)
    Att knölen sjunker undan vid liggande kan ju tyda på njuren. När du säger att den blivit större, kan det vara så att du blivit mer uppmärksam och duktigare på att känna igenom din kropp och därför upplever den som större?

• Anonym (knölen)
    Anonym (samma) skrev 2011-04-12 19:30:57 följande:
    Fekalom kan det kanske vara, fast då borde du nog ha ont i magen, har du ont eller känner du av det på något sätt? Jag känner inget på natten och inte heller om jag ligger i soffan framför tv:n på kvällen, därför tror jag kanske att det kan vara muskler som spökar i samband med något annat typ IBS. Känner ofta av det mer och mer efterhand som dagen går.
    Jag har inte förstoppning, min mage är mer åt det snabba hållet=), men smal avföring det har jag. Men inte så jag springer på toaletten utan går oftast en gång om dagen ibland 2. Känns lite konstigt att berätta detaljer om detta, men samtidigt skönt att man inte är ensam om det=)
    Att knölen sjunker undan vid liggande kan ju tyda på njuren. När du säger att den blivit större, kan det vara så att du blivit mer uppmärksam och duktigare på att känna igenom din kropp och därför upplever den som större?
    Kanske mer uppmärksam och smalare och därför känns den tydligare?

Just smalare avföring är ju ett tecken på att något liksom är ivägen i tarmen,. fekalom/tumör/sammanväxning? för då måste ju tarminnehållet ta sig förbi stoppet och då blir det ju liksom smalare..?

Min läkare och jag har även läst.. säger att en normal avföring ska ju se ut som en ganska medelstor bananformad korv. Och så har jag inte haft på länge...

Ja det blir detaljer.. Tur att man kan vara anonym! :)
  • Anonym (samma)

Ja, har vi nu börjat på detaljnivå kan vi ju lika väl fortsätta=) Att min avföring är smal beror troligtvis på att jag sällan är fast i magen, har alltid varit så så det är inget som kommit nu. Värre blir det när jag har mens, vilket är vanligt har jag förstått här på familjeliv. Gjorde en koloskopi för 10 år sedan för liknande symtom och det enda man såg var en ovanligt trång och slingrig väg precis där jag känner av "knölen".  Kanske är det det som är problemet nu också, jag vet inte. Symtomen försvann då efter ett tag och har stannat borta för att nu komma tillbaka igen sedan 4 mån tillbaka. Men nu verkar det inte vilja försvinna. Har du andra symtom? Smärta, viktnedgång, trötthet, illamående, svårt att äta osv...??
    Har du blivit smalare så kan det ju vara därför du upplever den större fast den egentligen är lika stor men framträder mer?

Svar på tråden Knöl i magen som växer (CT röntgen normal) men jag är orolig. Kan någon råda?