• Jenni01

Femte sjukan

Hej Jag är förskolelärare och jobbar på en förskola i Skåne. Jag är gravid i 20+. Just nu har vi femte sjukan här på förskolan. Hur orolig borde jag vara. Är det farligt? Det stod att fostret kunde bli allvarligt sjuk. Vore tacksam för svar Mvh Jenni

• Svar på tråden Femte sjukan
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Risken för att smittas finns om man inte tidigare haft parvovirusinfektion. Smittan sprids via droppinfektion och saliv, såsom vid vanlig förkylning. Störst risk att bli smittad löper man i det egna hemmet som förälder till infekterade barn. Smittrisk finns även under epidemier i skolor, förskolor och daghem liksom ute i samhället. Man kan inte begränsa utbrott av femte sjukan genom att hålla barnen hemma när de fått sina prickar, smittsamheten är störst redan innan utslagen kommit. Däremot kan man sannolikt med enkla åtgärder minska risken för smitta genom att man är medveten om hur man kan skydda sig. Samtidigt minskas smittrisken även med en del andra smittämnen.
    Hos en gravid kvinna ger infektionen samma symtom som hos en som inte är gravid, dvs. förkylningssymtom, med eller utan utslag och/eller ledbesvär.Cirka 40 % av de gravida kvinnorna kan vara mottagliga för infektionen. Vid infektion med parvovirus B19 hos en gravid kvinna finns det en 30 % risk att fostret ska smitta.Risken för att fostret skall få en svår parvovirusinfektion är mycket liten.Om den gravida kvinnan smittas i mitten av graviditeten, kan i sällsynta fall fostret smittas och då få blodbrist, hjärtklappning, störd leverfunktion, hjärtförstoring och allmän svullnad. I de flesta fall läker infektionen ut och barnet föds friskt men i mycket svåra fall kan det leda till att fostret dör. Någon risk för missbildningar hos fostret anses däremot inte förekomma vid en parvovirusinfektion. 

Skulle du få några symmtom ska du kontakta din mödravårdscentral om du misstänker att du fått femte sjukan. Man kan övervaka fostret med upprepade ultraljudsundersökningar och på så sätt upptäcka en eventuell sjukdomsutveckling och försöka mildra svår sjukdom.

/Alek

Svar på tråden Femte sjukan