• Lillevida

Sjukskriven från mammaledighet

Hur ser fk på detta? Jag är mammaledig, och gravid. Vår minsta har inget dagis eftersom pappa ska vara hemma 2 månader denna sommaren. Beräknad fl är i sep..

Som med dom sista två graviditeterna, så mår jag fruktansvärt illa. De släpper inte. Dessutom e de mitt 5,e barn, så fogarna o ligamenten är kass.

jag är alltså sjukskriven från min föräldrapenning, o min man man o mamma hjälps åt, att hjälpa mig med barnen dom dagarna jag inte orkar. Ibland vabbar min man..

Nu till min fråga. Kan fk neka sjukskrivning, bara för att jag har barnen hemma.? Ävern om vi haft dagis till lilleman, så hade han väl ändå bara fått vara där 15 timmar i veckan?

Tacksam för svar..

Älskar min familj
  • Svar på tråden Sjukskriven från mammaledighet
  • En Åsa

De skulle kunna tycka att din man ska vara hemma med barnet om du är sjuk, men om de tycker det alltid ibland eller aldrig har jag ingen aning om. Hade barnet gått på dagis hade h*n fått gå 100% när du ärit 100% sjukskirven.

• Lillevida
    En Åsa skrev 2011-04-12 16:53:08 följande:
    De skulle kunna tycka att din man ska vara hemma med barnet om du är sjuk, men om de tycker det alltid ibland eller aldrig har jag ingen aning om. Hade barnet gått på dagis hade h*n fått gå 100% när du ärit 100% sjukskirven.
    Jo, men det är han oxå, när de inte går att lösa på annat sätt. Då vabbar han. Han har oxå tagit pappaledigt i sommar just för att avlasta mig. Trodde dock inte, att jag skulle bli så här illa så tidigt. Mina dagar börjar dessutom ta slut, så jag skulle snart börjat jobba ändå, och de kommer jag inte heller kunna pgs hur jag mår..
    Älskar min familj
  • Carisma95

Det brukar ju avgöras från fall till fall. FK kollar på VARFÖR du är sjukskriven, vilka symptom som du är hemma för och avgör sen om du är kapabel till att ta hand om barnen eller inte. Anser de att du INTE kan ta hand om barnen, kan de antingen gå på dagis i samma omfattning som din man jobbar. Har ni inget dagis, kan din man vara hemma med TFP /VAB (Då ordinarie vårdare är sjuk).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Magriffe

Ja de kan neka. Någon måste ta ut fp för hemmavarande barn.

• Magriffe

Alltså fk låter inte en förälder vara hemma och ta hand om barn och vara sjukskriven, få sjukpenning och då ochså "spara" på sina fp dagar. Är barnet hemma (alltså ej dagis plats) så måste någon plocka ut fp dagar, din man, din mamma eller någon anman familjemedlem som då tar hand om barnet.

• Carisma95

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting.
    Från fk hemsida:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning

Sen beror det ju på om barnet är yngre eller äldre än 8 månader (Yngre gäller vanlig FP, äldre kan han ta TFP!)
  • Lillevida

Fast jag sparar inte på mina dagar, för dom är så gott som redan slut.., sånär som på några garantidagar..

Älskar min familj
  • Lillevida

O inte kan jag väl tänka mig, att nån "måste" ta ut fp för hemmavarande barn. Särskilt inte om de går att lösa på annat sätt..

Älskar min familj
  • En Åsa
    Magriffe skrev 2011-04-12 17:09:22 följande:
    Ja de kan neka. Någon måste ta ut fp för hemmavarande barn.
    Nej, inte eftersom TS är sjuk. Då kan hennes man vabba.
  • En Åsa
    Lillevida skrev 2011-04-12 16:57:27 följande:
    Jo, men det är han oxå, när de inte går att lösa på annat sätt. Då vabbar han. Han har oxå tagit pappaledigt i sommar just för att avlasta mig. Trodde dock inte, att jag skulle bli så här illa så tidigt. Mina dagar börjar dessutom ta slut, så jag skulle snart börjat jobba ändå, och de kommer jag inte heller kunna pgs hur jag mår..
    Ok, då borde de ju godkänna det men man vet aldrig med fk.
  • MissSindra

Äe själv sjukskriven från mammaledighet. Min son blir 1 år andra maj och jag har varit sjukskriven först 25% sen 50% och sen75% och nu 100% Provade 2 veckor var med de första sjukskrivningarna som inte hjälpa/räckte.

Jag har alltid någon här som tar hand om honom. Oftast min moster som är pensionär, annars vabbar barnens pappa. Har svår foglossning och nu även konstanta förvärkar.

Dottern har fått utökad tid hos dagmamman till 27 timmar/vecka istället för 20.

Är beräknad nu 22 maj så inte långt kvar men för mig vart det godkänt. Har dock hela tiden uppgett och visat att jag har hjälp jämt med barnen...

• Magriffe

Nä, jag förstår att du inte "sparar" dina dagar. Men fk ser ju inte saken på det sättet. 100% säker. Är du sjukskriven från ditt jobb, är det ju för att du inte kan jobba. Då kan du inte heller ta hand om barn. Fk följer ju regler. Knäppt lr inte, men så är det. Spelar lixom inte så stor roll vad man själv tycker ex. "mitt jobb är tyngre än att vara hemma med barn" elr att du har "så got som slut på dagar". Fk bryr sig inte om sådana argument tyvärr. En nära familjemedlem var sjukskriven och samtidigt hemma med barn, fk ringde upp och frågade vem som tar hand om barnet? Hon fick hjälp av sin mamma och man såklart. Då förklara fk att visst det går bra, men någon måste ta ut fp.

• Lillevida
    MissSindra skrev 2011-04-12 17:36:38 följande:
    Äe själv sjukskriven från mammaledighet. Min son blir 1 år andra maj och jag har varit sjukskriven först 25% sen 50% och sen75% och nu 100% Provade 2 veckor var med de första sjukskrivningarna som inte hjälpa/räckte.

Jag har alltid någon här som tar hand om honom. Oftast min moster som är pensionär, annars vabbar barnens pappa. Har svår foglossning och nu även konstanta förvärkar.

Är beräknad nu 22 maj så inte långt kvar men för mig vart det godkänt. Har dock hela tiden uppgett och visat att jag har hjälp jämt med barnen...
    Det är precis så vi oxå gör. Mina stora barn, mamma o min man hjälps åt. När de inte går att lösa, så vabbar min man. Har oxå sagt att jag har hjälp ...
    Älskar min familj
  • Magriffe

Annars skulle man ju kunna vara sjukskriven för olika saker som hindrar dig i ditt jobb men som funkar att ta hand om barn, och då skulle ju folk "spara sin dagar"

• Lillevida
    MissSindra skrev 2011-04-12 17:36:38 följande:

Hur har du visat, att du har hjälp med barnen?

Älskar min familj
  • MissSindra

De har kontroll ringt då och då och fått prata med den som är här och så... sen har de kontrollringt och kollat upp dagar och datum med den som jag sagt har varit här...

• Carisma95
    Magriffe skrev 2011-04-12 17:41:49 följande:
    Nä, jag förstår att du inte "sparar" dina dagar. Men fk ser ju inte saken på det sättet. 100% säker. Är du sjukskriven från ditt jobb, är det ju för att du inte kan jobba. Då kan du inte heller ta hand om barn. Fk följer ju regler. Knäppt lr inte, men så är det. Spelar lixom inte så stor roll vad man själv tycker ex. "mitt jobb är tyngre än att vara hemma med barn" elr att du har "så got som slut på dagar". Fk bryr sig inte om sådana argument tyvärr. En nära familjemedlem var sjukskriven och samtidigt hemma med barn, fk ringde upp och frågade vem som tar hand om barnet? Hon fick hjälp av sin mamma och man såklart. Då förklara fk att visst det går bra, men någon måste ta ut fp.
    Som sagt, beror helt på hur gammalt barnet är! Är ordinarie vårdare sjuk och barnet är äldre än 8 mån kan mannen ta ut TFP (inte vanlig FP).
  • Lillevida

Jag pratade med min handläggare idag, o berättade vilka som hjälper mig. Sa oxå att min man vabbar ibland. Hon sa inget om att nån måste ta ut fp. Min son e 15 mån, o jag kunde likagärna varit hemmafru. Har svårt att tänka mig, att nån måste ta ut.

Svar på tråden Sjukskriven från mammaledighet