• Anonym

Operera bort polyper och halsmandlar

Idag var vi till läkaren för att få reda på vad det var för fel på min 3 åriga dotters snarkning och andning genom näsan. Under en tid har hon snarkat en hel del under nätterna och det låter ofta som att hon är genomtäppt. Det vi fick som svar av läkaren var att både hennes halsmandlar och polyper måste opereras bort!

Jag som mamma är förstås lite orolig inför operationen och vet väldigt lite om sånt här. Jag vet att dottern måste sövas under narkos inför operationen och att hon måste vara hemma cirka 7-10 dagar från dagis efteråt. Men hur lång tid tar en sån här operation? Kommer hon ha mycket ont efteråt? Blir det övernattning på sjukhuset? Biverkningar efter operationen? Ni som har erfarenhet om detta, jag skulle vara jättetacksam om ni kunde förklara om hur detta går till både innan, under och efter operationen.

/ Orolig mamma

• Svar på tråden Operera bort polyper och halsmandlar
  • hernameispekka

Jag opererades som 8 (tror jag) åring för exakt detta. Polyperna känner man inte av att de tagits ut. Halsmandlarna är dom som gör ont. Jag fick stanna på sjukhuset tills jag svalde mat själv. För mig tog det ca ett dygn och för tjejen i sängen bredvid bara någon timma så det är olika. Man får smärtstillande stolpiller analt och även en väldigt liten tablett att svälja. Minns att det gjorde väldigt ont att svälja och jag åt endast yoghurt ett tag efter (minns inte hur länge). Men det är värt det. Vet inte anledningen till ditt barns operation men min anledning var återkommande halsfluss + problem med att vilja äta. Efter detta har jag ej fått halsfluss då enda stället det viruset kan sätta sig på är halsmandlarna. Har ej heller problem med att äta sedan dess (vilket gjorde att jag precis efter jag läkt efter operationen gick upp lite extra i vikt, men det har jämnat ut sig)

Det kommer gå jättebra och man får minnas att en sådan operation görs av en anledning.

• Anonym

Min dotter hade enormt stora halsmandlar. Jag åkte med henne till läkaren för hon hade många andningsuppehåll mitt i alla snarkningar. Fyra år var hon då. Jag trodde att läkaren skulle avfärda mig på något sätt så jag blev snopen när han sa till henne; Lilla vän, såhär ska du inte behöva ha det.

Det blev operation ganska snart. Hon fick läggas in på önh kvällen innan och på morgonen dagen efter opererades hon. De tog bort stora polyper när de ändå var igång.

Hon vaknade med ett illvrål efteråt, fick knappt någon luft. Helt hysterisk. Men mamma hade smugglat med tutten (som hon använde i smyg hemma, hon hade gömställen tex mellan dynorna i soffan. Jag tyckte det bara var gulligt, inte pappan;)) Hon lugnade ner sig snabbt men sa att hon hade ont i halsen.

Därefter kom vi tillbaka till avdelningen där hon fick äta så mycket glass hon ville ha.
    En natt till sov vi där. Sedan var det klart. Inga kompikationer. Och inga snarkningar heller tack och lov.

• anju79

Jobbar som sjuksköterska på uppvak. När det gäller barn så brukar man ligga inne tills dagen efter operationen men det kan även göras dagoperativt. Du får följa med din dotter in på op o vara dör tills hon ör sövd. Sen ringer de från uppvak när allt är klart och du får komma dit så du är där när hon vaknar upp. Vi brukar rekommendera alla föräldrar att inte väcka barnen, ju längre de får sova ju bättre brukar de må. Olika hur lång tid det tar men en-två timmar. Vissa barn har mer ont andra mindre men det finns bra smärtstillande att få på uppvak. Många barn mår illa när de vaknat. Detta pga att blod runnit ner i magen under operationen. Mår bättre när de kräktes upp det. Risken med op är att det börjar blöda i halsen men det är inte så vanligt. När barnet är vaket brukar vi erbjuda lite glass, lenar gott i halsen o gör barnen glada. Ska äta mjuk kost i några dagar till en vecka efter op. Undvika varm, kryddad mat. Ett tips är att ge flytande Alvedon. Det ger en lokal smärtlindring i halsen.
    Undrar du nått mer så skriv:)

• Triillian

så skönt att läsa. Min dotter på snart 7 år ska operera bort polyp o halsmandlar den 19/5. jag e nervös trots att jag själv e ssjuksköterska, man har ju ingen kontroll över situationen...

• Anonym (jj)

Detta gjorde min dotter som sexåring. Vidrigt värre. Jag var oförberedd på hela situationen, trodde naivt att allt skulle flyta på men det gjorde det inte. Men förhoppningsvis var vi ett undantag, jag tror så. De sa att det fanns de barn som haft det värre, hon skrek i en timme efter att hon vaknat men hon är en känslig individ och blev skrämd vid sövningen. Så leta information och fråga på friskt innan! 

Svar på tråden Operera bort polyper och halsmandlar