• mas

handla billig mat

Är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Båda barnen är under 2 år. vi behöver spara in på vårat matkonto, skulle behöva klara oss på¨ca 3000kr/månad, så jag behöver tips och råd på billig mat.

• Svar på tråden handla billig mat
  • Lena

Rotfrukter och torkade baljväxter drygar ut många rätter och är billiga

Sen är grytor gjorda på helt grytkött ofta ganska billiga

• FrökenD

Hello, torsk e billigt och gott och går att tillaga i massa olika former och smaker. Sen har jag en personlig favorit, linssoppa. Låter skitäckligt, men är i själva averket gott och nyttigt! Jambalaya... gör storkok o frys in!
    Bakar eget bröd gör jag... räknade ut att jag fick 2 STORA limpor för under 20 lappen.
    =) Hoppas de hjälper!

• lalasmama

soppa med rotfrukter & tex (bland)köttfärs eller torsk
    gröt & mackor
    pannkaka/ugnspannkaka
    egengjord pyttipanna med ägg

familjen = kärlek
  • Nape

Gör storkok med köttfärssås och frys in, bra att ha som bas när man gör olika maträtter.

Egen pizza kan vara hur billig (klippt bacon och burkchampinjoner) eller dyr (ruccola, mozzarella och oxfilé) som helst.

Potatissoppa, ärtsoppa (tror man kan göra storkok och frysa in). Egna köttbullar (storkok, hehe).

Pannkakor - går att göra stor laddning och frysa in.

LIDLs fiskpinnar kostar typ 10:- och är faktiskt goda. Blev "bäst i test" i något test jag läst. Samma med deras falukorv.

• lalasmama

passa på att köp varor till extrapris, bra iaf med sånt som går att frysa in!

familjen = kärlek
  • frida20

när man ska handla kött så ska man tänka på att köpa storaförpackningar där spar du redan pengar och har till flera rätter..
    sen mycket sopor och grytor är billigt..
    vi är oxå två vuxna och två barn men handla bara runt 2000kr..

• Nape

Åh, så måste ni såklart skaffa en pyttlåda! En pyttlåda är en plastlåda man har i frysen och däri lägger man matrester- tärna korv, kött, köttbullar och överbliven lök. När lådan är full blir det pytt i panna!

• Pia och Elna

3000 kr är inga problem för er ni behöver inte ens spara utan det räcker med att köpa vanlig mat och laga från grunden.

Jag gör av med ca 5000 kr i månaden på 2 vuxna och en ettåring men då är det en hel del delikatesser och dyr mat samt all rengöring, blöjor, hygien m.m. Så 2000 kr går lätt till deli och annat än mat.

• mas
    Nape skrev 2011-04-12 20:28:34 följande:
    Åh, så måste ni såklart skaffa en pyttlåda! En pyttlåda är en plastlåda man har i frysen och däri lägger man matrester- tärna korv, kött, köttbullar och överbliven lök. När lådan är full blir det pytt i panna!
    Var kan man köpa en sån låda?
  • Pia och Elna
    mas skrev 2011-04-12 20:35:28 följande:
    Var kan man köpa en sån låda?
    Du kan köpa vilken plastlåda som helst eller använda en du har. Vill du inte köpa en kan du tex diska ur en annan förpackning, själv använder jag ofta "hinkarna" till turkiskt yogurt.
  • FrökenD
    Nape skrev 2011-04-12 20:28:34 följande:
    Men så smart!!! Sån ska jag skaffa på en gång!! Hemmagjord pytt e ju supermums!!
    Med hemmagjorde rödbetor såklart... =)
  • Veritaslux

Planera matlagningen, gör veckomatsedel. Köp endast till extrapris om du vet att du kommer göra av med det eller det går att frysa. Och låt dig aldrig luras att köpa "2 för 10 kronor" eller storförpackningar av färskvaror om du inte till 100 % kommer göra av med den ena. Klassiskt är att man köper två broccoliknippen och så ligger den ena och torkar ihop i plastlådan i kylen. Smörgåspålägg, ostar etc är en annan klassisker där handlarna är mästare på att lura på en mer än man behöver.

Väntar första barnet. BF 110603
  • Oleanna

Ät efter säsong, rotfruker på hösten osv.
    Köp inte färdigskurna tex grytbitar utan köp högrev och skär till själv.
    Köp i storpack och gör storkok och frys in.
    Ät mer bönor och linser.
    Skippa skräpmat om det äts och ha 1 dag i veckan då ni lyxar till det lite mer.
    Är fisk efter säsong.
    Hitta en bra och billig grönsakshandlare eller butik. Om du köper 2.för 1 pack av tex broccoli som togs upp eller andra  varor så  brukar jag förvälla den ena och frysa in så man har hemma.
    Tänk efter om det du köper verkligen behövs.

Svar på tråden handla billig mat