• SarahS

Hjälp mig i mitt arbete

Hej allihop jag skulle vilja be er om 2 minuter att svara på min enkät som ingår i mitt fördjupningsarbete till skolan.
    Enkäten handlar om alkolås i nyregisterade personbilar...

Tacksam om ni tog er tid att svara på den!

http://www.enkät.se/surveyStart.php&mpid=7916c0311188dd93bab44127e6b403a1

http://www.enkät.se/surveyStart.php&mpid=7916c0311188dd93bab44127e6b403a1
  • Svar på tråden Hjälp mig i mitt arbete
  • Pinklady78

Klart.

En kommentar bara.
    Såg en en bil som var igång pga alkolås. Han var inne på mat och ville säkert ta någon öl till maten. Och i och med att bilen inte stängdes av så kunde han köra därifrån utan att blåsa.

• OrdinaryMe

Oj vilken intressant diskussion din enkät öppnade för här hemma..
    Sambon såg idén som "kollektivt straff för att några är idioter och kör onyktra!"... och han tyckte att den där extra minuten varje morgon som det skulle ta att starta bilen vore hemskt jobbig ,

själv tycker jag Alkolås är en bra idé.

jag har arbetat på bilverkstad och sett hur bilarna sett ut efter alkoholrelaterade olyckor... jag är bara glad att jag  inte behövt se hur människorna som sågats ur dem såg ut... eller den person som blev påkörd..eller liknande..
    Tycker tyvärr att alkolås verkar vara något nödvändigt. Även om jag självklart önskar att det vore onödigt.

• SarahS

Härligt att ni svarar... Väldigt snällt....
    Jag själv har arbetat som CE chufför där man fick blåsa ut nyckeln till bilen varje morgon.... Tyckte inte det avr något problem alls....

Kollektiv bestraffning kan man tycka om man är negativ, annars kan man se det som en säkerhet för sin egen del också.... Och sina barn... Lagstiftar vi om detta nu, så kommer mina barn antagligen ha alkolås i den bil de köper som första bil om 15 år.... Då kan de inte köra på fyllan heller... Just killar i åldern 18-24 år är starkt överrepresenterade när det gäller rattfylla. Sedan har vi alkoholmissbrukarna.....

Jag själv låter alltid bilen stå dagen efter jag druckit (eftersom jag vet att även om jag är nykter lagligt sett, så är jag fortfarande inte en god bilförare dagen efter då trötthet och så påverkar oss på samma sätt som alkohol)

Säg till din man att det tyvärr inte är så att det är "några få" som kör rattfulla. Varje TIMME görs 525 onyktra resor i Sverige....

När du är ute och åker bil, så möter du en rattfyllerist lika ofta som du möter en taxibil.... Skrämmande!!!!

Men det är så med oss svenskar, vi klagar ju på ALLT nytt, särskilt nya lagar... Kommer ihåg när det blev rökförbud inne på krogen.... Nu tycker tillochmed rökarna det är skönt......

• SarahS
    Pinklady78 skrev 2011-04-12 20:34:13 följande:
    Klart.

En kommentar bara.
    Såg en en bil som var igång pga alkolås. Han var inne på mat och ville säkert ta någon öl till maten. Och i och med att bilen inte stängdes av så kunde han köra därifrån utan att blåsa.
    Ja det är ju en risk, men lösningen finns på det problemet också, utvecklingen med alkolås som kräver sporadiska blåsningar är igång. Då piper alkolåset även under färd och då har man 10 min på sig att blåsa. Ungefär.

Utvecklingen med ögonövervakning (för att förhindra att någon somnar bakom ratten) går säkert att utveckla till att se drogratfylla också (även om mitt arbete inte innehåller drograttfyllan) Det går säkert att utveckla så blåsningen inte behöver bli nödvändig i framtiden heller... När bilen själv kan ragistrera hur du beter dig som förare. Hur du behandlar bilen och hur du framför den på väg....

SmartCar....
Svar på tråden Hjälp mig i mitt arbete