• Anonym (...)

återköp utan kvitto....

jag jobbar i en matbutik som även säljer kläder och andra icke matprylar.
    idag kommer det in en kund och vill lämna tillbaka en vara som hon inte är nöjd med. ett par cykelbyxor tror jag att det var. hon berättar vad som är felet och jag frågar om hon har kvitto. nej svarar hon och då berättar jag vänligt att jag inte kan göra ett återköp utan kvitto.
    hon blir jättesur och hävdar att hon har rätt till att göra en reklamation utan kvitto. och jag svarar bara vänligt igen att jag inte får göra återköp utan kvitto.
    återigen hävdar hon att det får man minsann visst göra för hon är minsann chef på lindex. jaha svarar jag. min chef har sagt till oss anställda att vi inte får göra återköp utan kvitto så jag gör helt enkelt inget återköp.
    hon blir jättegrinig och undrar om jag inte känner till allmänna reklamationsnämnden. hon ger sig tillslut iaf och går därifrån sur..
    men vaddå är det så verkligen, det enda jag hittar om det här är denna info
    http://lawline.se/answers/5517

• Svar på tråden återköp utan kvitto....
  • Sannive

Jag är rätt övertygad om att du har rätt. Man måste ha kvitto för att kunna byta en vara, om inte annat för att det skall synas om det öppna köpet fortfarande gäller.

• Hannah76

Reklmation kan man göra utan kvitto, även ett byte. Det finns inget i konsumentköpslagen som kräver kvitto. Men kunden ska ju kunna bevisa att vara är köpt i butiken..

Vi ger aldrig pengar om det inte finns kvitto, men värdebevis eller ny vara.

• Anonym (...)
    Sannive skrev 2011-04-12 21:30:55 följande:
    Jag är rätt övertygad om att du har rätt. Man måste ha kvitto för att kunna byta en vara, om inte annat för att det skall synas om det öppna köpet fortfarande gäller.
    hon var verkligen envis och hävdade sin rätt...
    men jag kan ju säga att jag aldrig någonsin hört någon som fått lämna tillbaka varor på lindex utan kvitto !
  • Anonym (...)
    Hannah76 skrev 2011-04-12 21:32:57 följande:
    Reklmation kan man göra utan kvitto, även ett byte. Det finns inget i konsumentköpslagen som kräver kvitto. Men kunden ska ju kunna bevisa att vara är köpt i butiken..

Vi ger aldrig pengar om det inte finns kvitto, men värdebevis eller ny vara.

men hur ska kunden kunna bevisa att varan är köpt i butiken om hon inte har kvitto ?
  • Anonym

Verkar som du inte vet skillnaden på en reklamtion och ett återköp?

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2011-04-12 21:34:23 följande:

Verkar som du inte vet skillnaden på en reklamtion och ett återköp?

om någon vill reklamera en vara till oss så gör vi ett återköp i kassan...
    svårare än så är det inte...men då behöver vi ett kvitto...
  • Hannah76
    Anonym (...) skrev 2011-04-12 21:34:18 följande:
    men hur ska kunden kunna bevisa att varan är köpt i butiken om hon inte har kvitto ?
    Vissa varor finns ju bara att köpa i vissa butiker/kedjor.

Men gälde det en reklamation eller ett återköp?

Vi kan aldrig göra fel när vi gör en kund nöjd - så säger  styrelsen. Vår koncern har valt att tolka konsumentköpslagen till kundens fördel.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-04-12 21:36:12 följande:
    om någon vill reklamera en vara till oss så gör vi ett återköp i kassan...
    svårare än så är det inte...men då behöver vi ett kvitto...
    Nej en reklamation och ett återköp är två helt skilda saker.Har ni inte kurser i lag och rätt?
  • Anonym (...)
    Hannah76 skrev 2011-04-12 21:37:31 följande:
    Vissa varor finns ju bara att köpa i vissa butiker/kedjor.

Men gälde det en reklamation eller ett återköp?

Vi kan aldrig göra fel när vi gör en kund nöjd - så säger  styrelsen. Vår koncern har valt att tolka konsumentköpslagen till kundens fördel.
    jojo...fast om varan är köpt i en butik av samma kedja så kan vi inte ta emot reklamation för varan..utan då måste kunden åka till den butiken där varan köptes...
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2011-04-12 21:38:18 följande:
    Nej en reklamation och ett återköp är två helt skilda saker.Har ni inte kurser i lag och rätt?
    jo jag vet skillnaden....
    ett återköp kan göras om det inte är fel på varan...men om kunden av någon anledning ändå vill lämna tillbaka.
    en reklamation görs om det är något fel på varan och kunde därför vill lämna tillbaka varan

i bägge situationer gör vi dock ett återköp i kassan för att kunden ska få pengar tillbaka...
  • Hannah76
    Anonym (...) skrev 2011-04-12 21:40:16 följande:
    jojo...fast om varan är köpt i en butik av samma kedja så kan vi inte ta emot reklamation för varan..utan då måste kunden åka till den butiken där varan köptes...
    Oj vad icke-kund-vänligt.

Men antar att det är typ ICa Maxi du jobbar på. Där det är olika ägare.
  • Anonym (hmm)

Vi kräver också kvitto, det där är ju en bokföringsfråga....
    Vi i våran tur måste ju bevisa att vi gjort ett återköp.
    Annars kan ju skattemyndigheterna å de där tro att vi gör återköp och stoppar pengarna i egen ficka.

• Anonym (...)
    Hannah76 skrev 2011-04-12 21:43:39 följande:
    Oj vad icke-kund-vänligt.

Men antar att det är typ ICa Maxi du jobbar på. Där det är olika ägare.
    jo så kan man ju tycka, men det är ju inte jag som gör upp reglerna...det är ju min chef som bestämmer...

jag undrade just bara om vi hade rätten på vår sida eller inte..eftersom hon strongt hävdade sin rätt...
  • brunatofflor
    Anonym (hmm) skrev 2011-04-12 21:44:51 följande:
    Vi kräver också kvitto, det där är ju en bokföringsfråga....
    Vi i våran tur måste ju bevisa att vi gjort ett återköp.
    Annars kan ju skattemyndigheterna å de där tro att vi gör återköp och stoppar pengarna i egen ficka.
    Precis! Samma här!
  • Hannah76
    Anonym (...) skrev 2011-04-12 21:45:35 följande:
    jo så kan man ju tycka, men det är ju inte jag som gör upp reglerna...det är ju min chef som bestämmer...

jag undrade just bara om vi hade rätten på vår sida eller inte..eftersom hon strongt hävdade sin rätt...
    Konsumentköpslagen är ju inte helt klar i just det. Det krävs inget kvitto. Men kunden ska kunna bevisa var och när varan är köpt (och dt är ju lättast med kvitto).

Jag tycker att det är skönt att vi är generösa mot våra kunder när detta händer.

Och nej blir inte ett dugg fel i bokföringen.
  • Anonym (...)
    Hannah76 skrev 2011-04-12 21:48:20 följande:
    Konsumentköpslagen är ju inte helt klar i just det. Det krävs inget kvitto. Men kunden ska kunna bevisa var och när varan är köpt (och dt är ju lättast med kvitto).

Jag tycker att det är skönt att vi är generösa mot våra kunder när detta händer.

Och nej blir inte ett dugg fel i bokföringen.
    jag har inte pratat något om bokföring....
    och som sagt hon kunde ju ha bevisat på annat sätt att hon köpt varan hos oss men det kunde hon inte göra.

vi har även haft mycket stölder i butiken, kunder som vill byta varor etc utan kvitto...
    om det vore så enkelt att få pengar tillbaka utan kvitto så skulle många sätt detta i system
    därför måste regler vara lika för alla känner jag
  • Hannah76
    Anonym (...) skrev 2011-04-12 21:52:33 följande:
    jag har inte pratat något om bokföring....
    och som sagt hon kunde ju ha bevisat på annat sätt att hon köpt varan hos oss men det kunde hon inte göra.

vi har även haft mycket stölder i butiken, kunder som vill byta varor etc utan kvitto...
    om det vore så enkelt att få pengar tillbaka utan kvitto så skulle många sätt detta i system
    därför måste regler vara lika för alla känner jag
    Nej men det var ett annt inlägg om bokföring.

Har aldrig sagt att man ska ge pengar tillbaka utan kvitto.

Samma regler gäller för alla, men det tolkas olika.
    Liksom att öppetköp inte är en lag utan en förmån, där alla gör olika.
  • Anonym

På mitt jobb krävs kvitto både vid reklamation o retur o kunden har 30 dar på sig att göra en retur.
    Vi behöver kvittonr från det kvittot plus att kunden skriver namn o tel på returkvittot.
    Vi i personalen får inte ta emot returer utan kvitto men man kan ju höra med chefen om han tycker det är ok, då brukar det gå bra att returnera även utan kvitto.
    Dock inte om det har gått ett år eller så.

Svar på tråden återköp utan kvitto....