• Lillave

Löss! Tips tack!!!

nu ikäll upptäckte vi löss på vår dotter för första gången.

Har kammat med luskam efter bästa förmåga (hon har ett ton hår...), tvättat sängkläder i 60 gr. Mannen är iväg och köper Paranix till hela familjen. Vår son på 2.5 år kliade sig jättemkt i håret igår så han har förmodligen också.

Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Löss! Tips tack!!!
  • ashera

Vad har ni för kam? Köp nitfree, den tar äggen och kammar man rätt så är man av med allt på 2-3 dagar. Den luggas en del så det kanske kan vara jobbigt att använda på barn, men se till att håret är ordentligt utkammat innan.
     Tar man bara medel så glöm inte att göra om alltihop om en vecka för alla ägg dör inte och så har man det igen.

Lägg kuddar, hårborstar, mössor och sådant i frysen över natten.

• mammaannika

Kamma, kamma, kamma är ett tips. Det finns en bra luskam som heter "Nitfree". Det har långa skruvade tänder som tar både lössen och äggen. Den rekommenderar jag varmt.

För övrigt verkar det som att ni gjort allt rätt. Glöm inte att säga till skola, förskola så att de kan skicka ut lappar till resten av eleverna.

• Hannah76

Du kan bara behandla de som har löss. Behandlingen biter inte på äggen.
    Kamma, kamma och kamma... Ni kommer att kamma tills ni kräks de närmaste veckorna... =)

Jag tyckte det gick lättare att kamma i lite fuktigt hår.

Medlet luktar starkt! Så en handuka att ha framför ansiktet och att göra det utomhus är bra om det går..

Fick ett tips, det var att man skulle färga håret (med färg, inte toning) när man behandlat klart (två omgångar) då skulle man med säkerhet ta bort allt. Vet inte om det stämmer med jag gjorde så på min dotter. Färjade mitt hår ockås, fast jag hade inte löss =) Kändes bara bra att göra, om det nu var ett tips som skulle funka.

• HelenaK

Långt hår går lätt att platta med plattång, bränner ihjäl löss och ägg och blir mkt lättare att kamma. 

• Jamirl

Jag kör medel plus att jag suttit med lampa och kikat noga i barnens hår efter ägg, man kan alltid hitta nåt litet som man missat med kammen, man måste lysa på äggen, då syns de, sitter fast hårt på hårstrået.
    Lycka till!

• mona83
    ashera skrev 2011-04-12 21:59:36 följande:
    Vad har ni för kam? Köp nitfree, den tar äggen och kammar man rätt så är man av med allt på 2-3 dagar. Den luggas en del så det kanske kan vara jobbigt att använda på barn, men se till att håret är ordentligt utkammat innan.
     Tar man bara medel så glöm inte att göra om alltihop om en vecka för alla ägg dör inte och så har man det igen.

Lägg kuddar, hårborstar, mössor och sådant i frysen över natten.
    mammaannika skrev 2011-04-12 22:00:37 följande:
    Kamma, kamma, kamma är ett tips. Det finns en bra luskam som heter "Nitfree". Det har långa skruvade tänder som tar både lössen och äggen. Den rekommenderar jag varmt.

För övrigt verkar det som att ni gjort allt rätt. Glöm inte att säga till skola, förskola så att de kan skicka ut lappar till resten av eleverna.
    4Även jag slår ett slag för Nitfree. Har man den så behöver man inga lusmedel i håret
    L.O.V.E
  • Lillave
    Hannah76 skrev 2011-04-12 22:00:46 följande:
    Du kan bara behandla de som har löss. Behandlingen biter inte på äggen.
    Kamma, kamma och kamma... Ni kommer att kamma tills ni kräks de närmaste veckorna... =)

Jag tyckte det gick lättare att kamma i lite fuktigt hår.

Medlet luktar starkt! Så en handuka att ha framför ansiktet och att göra det utomhus är bra om det går..

Fick ett tips, det var att man skulle färga håret (med färg, inte toning) när man behandlat klart (två omgångar) då skulle man med säkerhet ta bort allt. Vet inte om det stämmer med jag gjorde så på min dotter. Färjade mitt hår ockås, fast jag hade inte löss =) Kändes bara bra att göra, om det nu var ett tips som skulle funka.
    Jo, enl Paranix försvinner även äggen. Hon har fått sin första behandling nu, vi får hoppas på det bästa.

Färga känns inte så ok, hon är bara 7 år.
  • ashera
    Lillave skrev 2011-04-12 23:34:50 följande:
    Jo, enl Paranix försvinner även äggen. Hon har fått sin första behandling nu, vi får hoppas på det bästa.

Färga känns inte så ok, hon är bara 7 år.
    Ja, de säger det såklart, för att kunna sälja. Jag och sambon hade löss, vi köpte starkaste medlet som fanns, och en vecka senare hade vi löss igen då äggen, som inte dog, kläcktes. Då åkte vi och köpte nitfree och körde utan medel och var av med allt på bara några dagar. Det kom inte tillbaka igen.

Äggen sitter ju fast i hårstråna, så även de som dör försvinner inte utan måste plockas bort för hand, eller med nitfreekammen.
  • WmammaW

Jag rekomenderar Robi comb pro!
    En elektrisk luskam fiunns att köpa på familjeapoteket.se
    Helt klart värt pengarna och suveränt bra!!
    Slipper äckliga medel i håret, bara att kamma och kamma ocha kamma med den så blir det kanon! den dödar lössen direkt!

• Mälaröbo

Lusmedel och kam. Byta sänkläder, göra rent borstar och kepsar mm. Man behöver INTE frysa eller tvätta sängkläder mm. Det räcker att slänga grejorna i tvättkorgen eller lägga dem i karantän några dagar. Löss behöver blod för att överleva!

Svar på tråden Löss! Tips tack!!!