• LillaMandarin

Hur får jag ut mitt betygssnitt, behöver få veta!

Hur räknar jag ut mitt betygsnitt på gymnasiebetyg? Jag har ett slutbetyg och sedan har jag ett samlat betygsdokument med de kurser som jag läste utöver det fullständiga programmet. 

Hur många betyg skall räknas med? Hur många poäng sammanlagt?

Nånting säger mig att man räknar på 16 betyg men hur många poäng skall dom uppnå tillsammans och vilka måste man räkna med?

• Svar på tråden Hur får jag ut mitt betygssnitt, behöver få veta!
  • annaboo

Det finns sidor att räkna ut det på där man skriver in bokstavsbetyg som omvandlas till poäng. Om det var det du menade?

Googla:)

• LillaMandarin

Jaha okej då förstår jag. Nånting sa mig att man bara beräknade 16 ämnen men då var det högstadiebetyget. Jättebra då skall jag räkna ut..

En fundering dock. I mitt slutbetyg har jag organisation och ledarskap med betyg G. Detta drar ju net snittet. Hade det inte varit bättre att lägga denna kurs på det samlade betygsdokumentet och ta ett ämne därifrån med VG som betyg och lägga på slutbetyget? Organisation Och ledarskap är väl inte en obligatorisk kurs?
    Nu är det väl inget vi kan göra åt detta så här i efterhand väl, men borde inte syven gjort detta resonemang?

Svar på tråden Hur får jag ut mitt betygssnitt, behöver få veta!