• Lindis78

Barnstol i framsäte eller baksäte

Jag skall byta från babyskydd till nästa storlek på bilbarnstol men har så svårt för att bestämma mig om jag skall ha stolen i framsätet eller i baksätet. Vad har ni för erfarenhet? Ni som satte stolen i framsätet, ångrade ni er? Tyckte ni att det var svårt att koncentrera er på körningen tillskillnad mot när ni hade erat barn i baksätet? Vad finns det för för och nackdelar?

Jag har längtat efter att få byta stol så jag kan ha henne bredvid mig i framsätet men min syster avråder mig så nu är jag tveksam till hur jag skall göra.

Tacksam för era tankar o tips.

• Svar på tråden Barnstol i framsäte eller baksäte
  • Tonx

Varför längtar du efter att kunna ha barnet i framsätet?

Jag har mina i baksätet. Det är det enda säkra alternativet för mig.

• Lindis78

För jag tycker det verkar trevligare att ha henne bredvid mig. Tänker att hon kommer tycka det är roligare att åka bil då. Varför är det säkrare att ha barnet i baksätet? Menar du säkrare ur "krocksynpunkt"?

• älskarlivet81
    Lindis78 skrev 2011-04-13 15:18:45 följande:
    För jag tycker det verkar trevligare att ha henne bredvid mig. Tänker att hon kommer tycka det är roligare att åka bil då. Varför är det säkrare att ha barnet i baksätet? Menar du säkrare ur "krocksynpunkt"?
    Mitten där bak är säkrast ur krocksynpunkt.
  • tinis77

Jag har hellre mina i bak. Det är lätt att börja pilla med barnet och tappa koncentrationen på bilkörningen om barnet sitter bredvid. Sitter det i bak måste man stanna om det är något.
    Varför har du haft henne i bak nu, går ju att ha babyskyddet i fram oxå?

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Jag tycker det är bäst att ha bilstolen i baksätet. Vår bilbarnstol skymmer spegeln i fram så det känns säkrast i bak. Frontar man eller får in en älg i bilen är det bäst att ha den i bak...

Undrar oxå varför du inte haft babyskyddet i fram om du vill ha bebben i fram..?

• mona83

Jag hade dottern i fram först. Men jag upptäckte hur jäkla dumt det var tex när man åkte utan ungar och man skulle iväg med en polare. Lättare att snacka om man sitter brevid eller om man skulle ha vägvisare osv. 
    Så för att slippa koppla ur stolen varje gång så flyttade jag bak den.  
    Inser att det låter som en skit dålig anledning
    Men det är bättre att ha henne i baksätet  

L.O.V.E
  • Lindis78

Det babyskyddet jag har går inte att ha fram då jag använder isofix och det har jag bara bak. Dessutom tänkte jag inte tanken då utan det är ngt jag tänkt på nu.
    Tack för era synpunkter. Det lutar kanske åt att jag fortsätter att ha henne där bak då =)

• vivianne

Vi har minsta barnet fram. För det mesta är man ensam med barnen i bilen och då är det skönt att som förare kunna få ögonkontakt med barnet och prata med det. Då blir man inte så distraherad om det skriker/protesterar.

Och säkraste platsen i bilen beror helt på hur man krockar.

• älskarlivet81
    vivianne skrev 2011-04-13 17:44:17 följande:

Vi har minsta barnet fram. För det mesta är man ensam med barnen i bilen och då är det skönt att som förare kunna få ögonkontakt med barnet och prata med det. Då blir man inte så distraherad om det skriker/protesterar.

Och säkraste platsen i bilen beror helt på hur man krockar.

Njae, säkraste platsen är utan tvekan mitten bak, men i övrigt beror det på hur man krockar..

Vi kör i princip aldrig bil med dottern själv.. Och ögonkontakt med barnet?? Ögonen ska hållas på vägen och ingen annanstans.. 
  • Kazeer

Jag har haft både babyskyddet och bilbarnstolen i framsätet. I baksätet har äldsta barnet suttit och den andra halvan har jag behövt fälla för att få med mig vagneländet.

I makens bil har båda barnen åkt i baksätet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Barnstol i framsäte eller baksäte