Nu har jag inte någon erfarenhet av illrar tillsammans med barn, men min spontana känsla är att illrar inte är några passande djur att ha när man har barn. Syrran hade två illrar ett tag när vi var tonåringar och man fick ha tredubbla par strumpor på sig för de bet en i fötterna i början när man kom in i syrrans rum, de bet en i händerna (dock inte mig efter ett tag eftersom jag var mycket med dem, men de bet syrran), de skräpade ner helt otroligt mycket då de grävde ner sig i blomkrukan och dylikt och gjorde även hål i madrasser och tog sig in i dem. Sedan så blev syrran allergisk när hon hade dem för luften som blev efter dem var helt fruktansvärd. Barn är väl mer känsliga mot pälsdjur och sådär och då tycker jag inte det är någon bra idé. Vi hade haft katter i sjutton år utan att syrran reagerat på det, men sedan on hade illrar så har hon blivit känslig även mot hund- och kattpäls.
Att ha iller som husdjur är i alla fall ingenting som jag skulle förespråka. Då får man ha den i bur en stor del av tiden och det är varken roligt för den eller en själv.
Andra kanske lyckats bättre med sina illrar i och för sig, men... några enkla djur är det inte. Syrran hade sina i ett par månader eller så sedan fungerade det inte längre.