Hej ,
Måste delge dig /er lite personliga erfarenheter...
Vi har genomgått 5 st IVF , den första i privat regi på Fertiletetscenter i sthlm , återförde 1 embryo långtidsodlat = neg. Sedan försökte vi i Falun även där låntidsodlat = neg
Därefter fick vi via landstinget 3 st betalda försök i Uppsala , Där gör man inte långtidsodling , utan återför embryot på dag 3 . Vi återförde 1 st embryo = neg .
Vi hade några frusna ägg så vi återförde ett fruset ägg men även det blev neg .
Vid det sista försöket ansåg både läkaren och vi att vi skulle försöka med våra sista 2 st ägg , chansen att något av dessa skulle fästa ansågs minimal.
Och fantastiskt nog så blev jag gravid :) 6 veckor senare gjorde vi ultraljud och det visade sig att vi väntade tvillingar ! Våra flickor är idag 8 månader gamla och helt sagolika :)
Min prognos att kunna bli gravid var inte så lovande .
Jag var vid det tillfället 36 år med en diagnos och tidigare operation av avancerad endometrios .
Jag svarade dåligt på sputbehandlingen , behövde dubbelt så hög dos för att äggen skulle utvecklas ,vilket brukar i kombination med endometrios vara mycket låg chans till graviditet.
Jag var övertygad om att jag hade för starkt imunförsvar och stötte bort embryon som sattes tillbaka , men att vid isättning av 2 st så kapitulerade kroppen !! ? Dessutom är jag övertygad om att det fungerade för mig för att min kropp var utvilad och inte hade ont ( som jag haft vid tidigare tillbakasättningar med färska ägg.då hade jag extremt ont efter äggplock . Denna gång gjorde jag det i naturlig cycel ) Min egna teori ....
Hur som helst så vill jag dela med mig av detta och förhoppningsvis ge lite hopp i denna extremt bergoch dalbaneresa , mycket sätts på spel , men lyckan är obeskrivlig när man till slut sitter med sitt /sina så barn i famnen ....Håll ut , bit ihop och ha tålamod