• Anonym (orolig)

återkommande sår?

Tidigt i höstas upptäckte jag ett sår på sidan av näsan, mot ögonfrån. Trodde det berodde på mina glasögon, så jag funderade inte så myucket på det. Såret läkte efter ett tag men kom tillbaka, trodde åter at det berodde på glasögonen som klämde/skavde. Så här höll det på hela hösten, efter jul gick jag till optiker och justerade glasögonen, med förhoppning att det verkligen berodde på det. Jag använder bara glasögonen när jag sitter vid datorn el kör bil och pga barnen som var sjuka konstant, använde jag inte glasögonen under en längre period. Märkte då att detta till trots så kom såret tillbaka...
     Det yttrar sig så att det blir som en röd plätt, ca 3-5 mm stor som när det läker får som en flaga över, alltså inte som en sårskorpa utan mer som en torr hudflaga.

Någon som känner igen sig? Och, jo, jag har kontaktat läkare som tyckte vi kunde avvakta ett par månader till och sen skicka remiss till hudläkare... ? Fattar inte varför jag ska vänta, vill ju veta nu vad det är för något!!

• Svar på tråden återkommande sår?
  • Anonym

På din beskrivning så låter det precis som det min pappas fru fick och det visade sig vara hudcancer, resulterade i att hon fick operera bort nästippen. Så tycker du skall ligga på läkaren lite mer om att få kolla det omgående.

• Anonym (orolig)

ojdå, hur mår hon nu?

Nu blev jag rikitgt oroilg! Ska kräva en remiss!

• Anonym

Tycker det låter som seborroiskt eksem (mjälleksem). Inte helt ovanligt att man får det i ansiktet kring näsan/ögonen. Ofarligt, men kanske inte så kul alla gånger...

• Anonym

Idag så mår hon bra, saknar dock nästippen som de fick ta bort. Inte så kul, men hellre det än att hon skulle bli allvarligt sjuk och dö.

• Anonym (orolig)

ingen annan som känner igen?

• vinterblomma

Nej, men jag har en liknade sak frampå bröstet. Skorpan/hudavlagning återbildas och lossnar med jämna mellanrum. Inte så snyggt om man har ens den minimala uringningen. Den har återkommit då och då i tre månader nu. Hade tänkt avvakta ett tag till men jag kanske borde kolla upp det innan sommaren. hmm

Ska kolla lite och återkomma, det låter som jag har nått liknade dig TS.

• Anonym (orolig)

Jo vinterblomma, låter som att det kan vara något liknande. Håller tummarna för oss båda att det är något nonsens bara. Känner som du, bäst att kolla upp...

• Anonym

Sår som aldrig läker bör man ta på allvar. Det behöver inte vara något farligt men kan vara cancer....

• Anonym (orolig)

ringde läkarmottagningen (husläkare) och berättad att jag var orolig. Sjuksystern skulle genast prata med läkaren och se till att han fixade en remiss till hudmottagningen på Akademiska. Någon som vet hur lång vänte tid som finns där?

Känns bra att min oro inte blev ifrågasatt. Nu är det bara att avvakta och inte oroa sig... lättare sagt än gjort!

• Anonym

Ingen aning om hur lång väntetiden är, men det kommer gå bra skall du se

• Anonym (hudterapeut)

Hur gammal är du?

Har du solat mycket för många år sen så att du har bränt dig? Och är du ljus i hyn,blond/rödhårig?

Annars kan du nästan utesluta dom formerna va hudcancer som ser ut som du beskriver...såklart är det mycket viktigt att du kommer iväg till en hudläkare som kan säga precis vad det är till dig.

Det finns även en hudåkomma som är mycket vanlig hos kvinnori 20-40 årsåldern som heter perioral dermatit, perinasal dermatit eller periocculär dermatit beroende på om det sitter runt munnen, näsan eller ögonen.

Googla det och kolla på bilderna där och se om det liknar ditt.

Sebhorroisk eksem är också vanligt, och att det sitter vid hårfästet, näsan och mellan brösten. Men det är mer som en slags fetmjäll.

Det finns mycket olika ofarliga hudåkommor som det kan vara, men bra att du kollar upp det så får du hjälp med att få bort det.

• Anonym (orolig)

Tack så mycket hudterapeut för dina lugnande ord. Skall googla lite och jämföra!

Jag är 35, var en inbiten solariesolare när jag var ung och dum, bränt mig otaliga gånger. Är ganska ljus i hyn och blir först röd sedan brun, dum som jag är... el snarare var, så använde jag väldigt sällan solskydd.

Nu har jag tänkt om, hoppas att det inte är någon typ av cancer el så men aldrig aldrig att jag kommer riskera något efter denna tankeställare.

Svar på tråden återkommande sår?