• september0809

vad kan det bero på?

jag har fått lite problem som jag undrar om någon kans svara någorlunda på.

jag har börjat få oförklarliga blåmärken på benen och jag vet att jag inte har slagit i eller klämt mig.

dom gör inte det minsta ont och dom är brun/lila i färgen precis som ett gammalt blåmärke som håller på att försvinna.

just nu har jag ett blåmärke vid ena knävecket och det fanns inte där igår det vet jag till 100%,kollar mina ben varje kväll eftersom det inte är första gången nu som det finns blåmärke utan anledning.

min mamma har nyligen drabbats av en ovanlig blodsjukdom men hittar ingenstans på nätet att den skulle vara ärflig.

jag har också fått ont i mina leder men detta har jag haft förut också så vet inte om det hänger ihop.ska ringa våran vc när dom har telefontid men under tiden undrar jag om nån har någon liten gissning på vad det kan bero på?

tack på förhand.

• Svar på tråden vad kan det bero på?
  • september0809

ingen som har nåt att säga?

• september0809

massa som läser men ingen som svarar!

• Nemiia

Jag kan inte själv säga vad det är men jag googlade lite.

Man bör söka läkare om man utan förklaring upprepade gånger får blåmärken.
    Det kan ha att göra med med blodlevringen eller att det är något fel på blodet.
    Man bör ju också söka läkare för att utesluta t.ex. leukemi.

Men stressa inte upp dig men sök läkare för detta

• september0809
    Nemiia skrev 2011-04-13 13:08:10 följande:
    Jag kan inte själv säga vad det är men jag googlade lite.

Man bör söka läkare om man utan förklaring upprepade gånger får blåmärken.
    Det kan ha att göra med med blodlevringen eller att det är något fel på blodet.
    Man bör ju också söka läkare för att utesluta t.ex. leukemi.

Men stressa inte upp dig men sök läkare för detta
    de har jag också hittat!väntar nu på att dom ska ringa upp nu när som helst!!!försöker att inte stressa upp mig men svårt när mina mammas sjukdom börja med blåmärke och för högt blodtryck!
  • Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-13 13:12:53 följande:
    de har jag också hittat!väntar nu på att dom ska ringa upp nu när som helst!!!försöker att inte stressa upp mig men svårt när mina mammas sjukdom börja med blåmärke och för högt blodtryck!
    Vad är ddet din mamma har fått för diagnos? (om jag får fråga)? Har du högt blodtryck?
  • september0809

hon fick en blodsjukdom som heter polycytemia vera och är ganska ovanlig...

• Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-13 13:25:26 följande:
    hon fick en blodsjukdom som heter polycytemia vera och är ganska ovanlig...
    Okej. Jag läste att du kollat om den var ärftlig men att du inte kunde hitta nått om det. Men jag tycker ändå att du ska upplysa läkaren om att din mammam precis har blivit diagostiserad med detta. jag tänker att om den är väldigt ovanlig så kanske det inte finns så mycket forskning gjord på sjukdomen om t.ex. ärftlighet.
  • september0809
    Nemiia skrev 2011-04-13 13:39:37 följande:
    Okej. Jag läste att du kollat om den var ärftlig men att du inte kunde hitta nått om det. Men jag tycker ändå att du ska upplysa läkaren om att din mammam precis har blivit diagostiserad med detta. jag tänker att om den är väldigt ovanlig så kanske det inte finns så mycket forskning gjord på sjukdomen om t.ex. ärftlighet.
    nej det är just det att det finns bara 12 personer i sverige har denna typen av blodsjukdomen,den har en liknade släkting som drabbar fler varje år.
    jag prata precis med vc och talade om att min mamma har denna diagnos men får ingen hjälp förrän om tidigast 2 veckor.
  • Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-13 13:49:15 följande:
    nej det är just det att det finns bara 12 personer i sverige har denna typen av blodsjukdomen,den har en liknade släkting som drabbar fler varje år.
    jag prata precis med vc och talade om att min mamma har denna diagnos men får ingen hjälp förrän om tidigast 2 veckor.
    Hmm konstig VC! Vart bor du? Kan du inte ringa en annan VC? Jag skulle inte tycka det var okej att vänta två veckor
  • september0809
    Nemiia skrev 2011-04-13 13:55:12 följande:
    Hmm konstig VC! Vart bor du? Kan du inte ringa en annan VC? Jag skulle inte tycka det var okej att vänta två veckor
    jotack jag vet den är urusel.
    jag bor utanför borås i västragötaland.
    jo men då måste jag lista mig på en annan vc innan jag kan få hjälp visst de tar bara 2-3 dagar men jag får söka mig till sjukvårdsupplysningen senare istället.
  • Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-13 14:05:51 följande:
    jotack jag vet den är urusel.
    jag bor utanför borås i västragötaland.
    jo men då måste jag lista mig på en annan vc innan jag kan få hjälp visst de tar bara 2-3 dagar men jag får söka mig till sjukvårdsupplysningen senare istället.
    Men jag trodde det var fritt vårdval i hela landet. Delvis att man har rätt att gå till vilken VC man vill.
  • september0809
    Nemiia skrev 2011-04-13 16:33:38 följande:
    Men jag trodde det var fritt vårdval i hela landet. Delvis att man har rätt att gå till vilken VC man vill.
    nej tyvärr inte man måste lista sig på vc för att snabbare få hjälp men det är ju ett rent jävla skämt.
  • Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-14 09:37:16 följande:
    nej tyvärr inte man måste lista sig på vc för att snabbare få hjälp men det är ju ett rent jävla skämt.
    Hoppas det löser sig för dig iaf!!
  • september0809

efter en del fajtande så fick jag en läkartid tills imorgon...fick träffa en distriktssköterska idag som inte alls ville ta i detta så hon gav mig en tid tills imorgon...
    så nu blev jag nervös när hon slog med armar och ben och inte alls ville prata om detta.

• Nemiia
    september0809 skrev 2011-04-14 17:12:52 följande:
    efter en del fajtande så fick jag en läkartid tills imorgon...fick träffa en distriktssköterska idag som inte alls ville ta i detta så hon gav mig en tid tills imorgon...
    så nu blev jag nervös när hon slog med armar och ben och inte alls ville prata om detta.
    Bra att du fick en tid så snabbt! Men det kan ju vara så att hon bara kände att det var utanfpör hennes kompetensområde och inte ville sitta och spekulera.
Svar på tråden vad kan det bero på?