• LoL

Hur kan jag tillaga en fryst kycklingfilé??

Har glömmt att ta upp min kycklingfilé ur frysen och nu står jag här med den och funderar på hur jag kan tillaga den!? kan jag tina den på hög värme i mickron, sen skära den i bitar och sedan steka den? eller vad.. HJÄLP mig tack!

• Svar på tråden Hur kan jag tillaga en fryst kycklingfilé??
  • iggelpiggel

Du kan tina den på svag värme i mikron så att du kan dela den i bitar sedan och staka den klar  eller så kan du kleta  in bitarna i soja och curry eller vad du vill ha för kryddor på och in med dem i ugnen på 200grader tills dem är genomstekta

Några tips på vägen

• BuoBä

Om man tinar på hög värme i micron blir den kokt och torr.

Om det är jättebråttom, lägg den i en påse, knyt till och tina den sen i 10-15 minuter i varmt vatten i diskhon (eller en bunke). Har du 30-40 minuter, lägg den på ett fat på köksbänken. Det räcker att den tinar så mycket så du kan skära, sen kan du dela i bitar och steka den halvfrusen. Det gör jag jämt för jag kommer aldrig ihåg att plocka fram filén i tid.

• trollkarl

Aldrig varmt vatten! Aldrig micro!
    Låt den ligga framme istället på en tallrik.
    MVH fd köksmästare

• BuoBä
    trollkarl skrev 2011-04-13 11:00:38 följande:
    Aldrig varmt vatten! Aldrig micro!
    Låt den ligga framme istället på en tallrik.
    MVH fd köksmästare
    Varför inte varmt vatten? 
  • trollkarl

Du ökar risken för bakteriehärd i form av salmonella etc, samt du får en ej önskvärd smak.

• Kimona

jag tinar i micron på låg värme

• trollkarl

Micro blir samma sak då man värmer inifrån.
    Så när den är helt Tinad är den för hög i tempen i kärnan.

• woopie

i micron på högsta 2*40sek blir varken kokt eller torr. stek sen i bitar i stekpannan eller wok.

i stekpannan under lock fungerar också :)

lycka till och meddela gärna vilken metod du använde ;)

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • trollkarl

@ woopie
    Varför gå mot strömmen när man skriver att micro inte e bra?

• BuoBä
    trollkarl skrev 2011-04-13 11:04:47 följande:
    Du ökar risken för bakteriehärd i form av salmonella etc, samt du får en ej önskvärd smak.

OK, fast om man bara tinar såpass att man med viss möda kan trycka igenom en kniv, och sedan tillagar direkt, så tror jag inte bakterierna hinner växa till sig.  

Det är inte det bästa sättet, det håller jag helt med om, men då kan jag fortsätta ha det som nödlösning.

Svar på tråden Hur kan jag tillaga en fryst kycklingfilé??