• Anonym (orolig)

Varför känner jag mig så svag och yr för?? *orolig* måste jag sluta amma?

har googlat runt hittar inget om varför jag är så fruktansvärt svag och yr hela tiden...

Jag helammar och det är ca10 veckor sen jag fick mitt barn.

Jag har varit på efterkontroll och nämnde då min svaghet, vi tog blodprov och jag hade 122 i blodvärde så inget lågt. tog blodtryck 120/70 oxå normalt...

barnet ökar massor i vikt och längd och mår bra av amningen.

under graviditeten svimmade jag flera gånger för jag hade lågt blodtryck 110/50. och lågt socker då hade jag ju en förklaring till att jag var yr och svag,,

men innan denna graviditet har jag aldrigt svimmat eller liknande! 

är det för jag ammar jag är så svag och yr?? är ju rädd att jag ska svimma när jag går runt med barnet i famnen eller är ute med vagnen.... vad kan vara fel??

nån som vet?
    eller nån som haft liknande? 

• Svar på tråden Varför känner jag mig så svag och yr för?? *orolig* måste jag sluta amma?
  • Anonym

tycker det låter som du inte äter och dricker tillräckligt, Det tar mycket kraft och energi från kroppen att amma. Se till att alltid ha en flaska eller glas vatten brevid dig när du ammar. ät lite extra mellanmål. Tror att man förbränner ca 500 kcal mer än normalt när man ammar.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-04-13 11:46:45 följande:
    tycker det låter som du inte äter och dricker tillräckligt, Det tar mycket kraft och energi från kroppen att amma. Se till att alltid ha en flaska eller glas vatten brevid dig när du ammar. ät lite extra mellanmål. Tror att man förbränner ca 500 kcal mer än normalt när man ammar.
    kan det vara det att man äter dåligt??
    visserligen hinner jag sällan äta när jag ammar så mycket hela tiden.

hinner mest med snabba måltider, och lite.. försöker äta frukost lunch och kvällsmat iallfall. och då mycket grönsaker och kött..

men man kanske behöver mer?
  • Anonym

ja du behöver nog en till två mellanmål också, och en halvliter extra vatten.  Prova att äta lite extra så kanske det löser sig.

• Fridayyy
    Anonym (orolig) skrev 2011-04-13 11:52:13 följande:
    kan det vara det att man äter dåligt??
    visserligen hinner jag sällan äta när jag ammar så mycket hela tiden.

hinner mest med snabba måltider, och lite.. försöker äta frukost lunch och kvällsmat iallfall. och då mycket grönsaker och kött..

men man kanske behöver mer?
    Äta hinner man alltid. Gör mat, ex mackor eller mat att värma i micron. Be din man göra det när han är hemma. Jag tror du behöver äta mer regelbundet. Eller ta en banan eller kokt ägg som mellanmål.
  • Anonym

Jag kände mig också helt slut och blev ibland yr av ammningen och åt och drack inte tillräckligt.  jag säger som föregående talare!

• Modesty Blaise

Jag håller med de andra - du bör äta och dricka mer och oftare. Regelbundet är bra. 
    Jag förstår inte varför du inte hinner äta? Äta är ju en sak som går utmärkt att göra medan man ammar. Barnet ligger fast förankrat vid tutten och man har i alla fall en hand fri för användning.

Grattis till att ha blivit mamma också! Mysigt med bebisar.  

• Ronjas mamma

Man behöver ca 500 calorier pr dag ekstra när man ammar fullt plus att man har behov för mer vätska än normalt gör en vana vid att dricka vatten samtidigt som du ammar jag brukar ha en vatten flaska som jag tar med mig när jag ammar. Grattis till barnet och hoppas du får koll på det med yrseln utan att sluta amma låter som ett drastiskt beslut.

• Anonym (trött)

Du kan ha problem med sköldkörteln och det är inte ovanligt efter en graviditet. Be vc ta prover på sköldkörteln (alltså vanliga blodprover)

• Anonym (orolig)

ja jag försöker hinna äta.. men jag ammar väldigt mycket, har en 5 åring hemma, som typ varit sjuk ända sen vi fick bebisen så hon har varit hemma och "tagit" tid sen samt en hund att hinna ut med. jag kommer sist i hand..
    så vad jag behöver får konstant vänta. men jag försöker äta, finns det extra matlådor hemma hinner jag oftast värma. men laga mat i nuläget e i princip omöjligt med ett barn i famnen konstant.  och matlådorna går oftast till sambon som han tar med till jobbet. så när han slutar jobbet kring 18 är ibland första gången på dagen jag hinner laga mat och äta.
    svårt att få ihop vardagen helt enkelt. 

• hannis

Bärsjal? Sover aldrig bebisen?

Klart du hinner äta om du bara vill. Laga dubbelt så mycket mat så blir det fler matlådor.

• Anonym (orolig)

Bebisen äter mest hela dagarna, lägger jag den i vagnen så vaknar barnet på en gång. så barnet sover på mig under dagarna för att få sömn överhuvudtaget och sover endast bättre på natten efter 22, sover första timmarna i sin säng, och sen resten i våran säng. så i princip är vi fast limmade ihop hela dagarna och nätterna. har prövat bärsjal men inte fått in nån bekväm ställning för varken mig eller barnet.

• Fridayyy

Men du hinner väl med att ta en banan iallafall??? Eller en macka du brett innan? Du måste prioritera det för att orka med dina barn. Mjölken kanske försämras annars.

• mammastitch
    Anonym (trött) skrev 2011-04-14 09:11:23 följande:
    Du kan ha problem med sköldkörteln och det är inte ovanligt efter en graviditet. Be vc ta prover på sköldkörteln (alltså vanliga blodprover)
    Håller med. Jag mådde dåligt efter jag fick dottern och fick länge höra av BVC/MVC att jag inte åt och drack tillräckligt, samt att det berodde på amningshormoner.  Blev inte bättre och gick till sist, efter 8 månader, till min husläkare och det visade sig att min sköldkörtel inte fungerade som den skulle. Blev sjukskriven och fick medicin. Troligen kommer sköldkörteln läka ut med tiden och jag kommer inte behöva åta medicin jämt.
  • Lindreas

På kvällen gör du i ordning några mackor som får ligga i kylen. Du kan äta medan du ammar, och mackor är bättre än ingenting. Banan är också bra, det kladdar inte och man kan lägga ifrån sig den även om man inte är klar. Drick ordentligt.

Om du inte märker någon skillnad på nån vecka så tycker jag absolut att du ska ta och kolla upp sköldkörteln.

Svar på tråden Varför känner jag mig så svag och yr för?? *orolig* måste jag sluta amma?