• Anonym (överreagerar?)

Är det normalt att man måste ta av sig bh:n inför läkaren?

Jag var hos en läkare och han bad mig ta av mig på överkroppen för att lyssna på lungor och hjärta (det gällde inte en undersökning av mina bröst). Jag tog av mig tröja, men då sa han att jag även måste ta av mig bh:n. Sedan kommenterade han en sak på mitt bröst medan han undersökte mig (det hade ingen medicinsk relevans). Är det normalt att man måste ta av sig helt på överkroppen? Har aldrig varit med om det förut. De flesta läkare brukar ju komma åt bra ändå när man har bh på. Det känns lite olustigt att gå tillbaka. Jag känner en som har varit till läkaren för samma problem som jag har och hon behövde inte ta av sig bh:n!

Jag vet inte om jag överreagerar. Jag är inte pryd av mig inför läkare, men det kändes lite underligt... Har detta hänt för er? Vad tycker ni - normalt eller inte?

• Svar på tråden Är det normalt att man måste ta av sig bh:n inför läkaren?
  • tahira

Ja, helt normalt.

Jag tycker att du överreagerar, men om det verkligen känns obekvämt så gå till en annan läkare nästa gång - en kvinnlig kanske, eftersom du verkar ha svårt för att ta av dig inför manliga?

• Anonym (jo)

Jo det har jag för mig att jag fått göra.

• mikroE

Jag har inte behövt ta av bh vad jag kan minnas när de lyssnat på hjärta och lungor och inte ens tröjan alltid, bara om jag haft en tajt tröja.

• Kimona

Bara för att lyssna på lungorna och hjärtat? Näe har jag aldrig gjort

• Anonym (aldrig)

Jag har aldrig någonsin varit tvungen att ta av mig bh´n för att en läkare ska kunna lyssna på hjärta/lungor

Men förmodligen så förekommer det och då är det väl som patient bara att gilla läget, däremot ska man definitivt inte "gilla läget" och acceptera kommentarer om vare sig brösten eller någon annan kroppsdel som inte är relevant för undersökningen

TS, om jag vore du skulle jag helt klart prata med den som har huvudansvaret för VC - det är inte ok att en läkare sitter o konmmenterar patienternas kroppsdelar utan att det finns relevans till det.

• dripdrop

Har aldrig behövt ta av mig bh, de kan ju lägga stetoskopet precis bredvid eller bara flytta bhn om det behövs?
    Och vad var det för kommentar ang dina bröst?? Låter knasigt.

• Raskask

Jag tycker det verkar lite märkligt. Jag är inte sjuk så ofta, så jag har inte så många erfarenheter men hade lunginflammation efter influensan tidigt i år och då det blev rätt många lyssningar på hjärta och lungor. Behövde inte ta av mig varken behå eller ens blus någon gång, var på vc runt fyra, fem gånger. Läkaren stack bara in stetoskopet under kläderna. 

• Anonym (j)

Inte ofta hos läkaren men för ett tag sedan och då lyssnade hon och behövde bara ta av mig tröjan men sa att jag behövde ta a mig bh också när jag skulle göra ekg (tror det heter så) men behövde inte äns ta av den då.

Jag personligen tycker inte det borde behövas att ta av bhn men kanske vissa läkare tycker.

• Anonym
    tahira skrev 2011-04-13 11:54:53 följande:
    Ja, helt normalt.

Jag tycker att du överreagerar, men om det verkligen känns obekvämt så gå till en annan läkare nästa gång - en kvinnlig kanske, eftersom du verkar ha svårt för att ta av dig inför manliga?
    Du anser med andra ord att TS överreagerar beträffande en icke relevant kommentar om brösten ? Det ska man liksom tåla när man går till VC annars har man svårt för manliga doktorer
  • Anonym (!)

Neee... inte helt normalt... har aldrig behövt ta av mig. Oftast behöver man inte ens ta av sig tröjan helt, det har räckt med att dra upp den en bit.

Man behöver inte ha problem med manliga läkare bara för att man tycker det är konstigt att bli ombedd att ta av sig bh:n för att lyssna på hjärta & lungor.

Svar på tråden Är det normalt att man måste ta av sig bh:n inför läkaren?