• Anonym (bajsfråga!)

hur ofta ska dom bajsa?

Hej! Min son på 7 månader började smaka mat när han var 4 månader. Vid 5,5 månad var alla måltider utbytta till riktig mat.
    Han äter fortfarande nattetid, så det blir måååånga mål dygnet runt. Men nu till min fråga... Han bajsar hårda små bollar varje dag, När man öppnar blöjan "rullar" bajset runt där i. Han har inte ont när han bajsar och det kanske kommer 10 små bollar varje dag, känns inte som att det är så mkt.
    Det har vart så här i ungefär en vecka nu sen vi började med smörgås till mellanmål.
    Så här ser en matdag ut:
    0500 200 välling
    0900 1 port gröt
    1200 ½ burkmat
    1500 1-2 smörgåsar med messmör/skinkost
    1800 ½ burkmat
    2100 200 välling
    0200 200 välling

Till alla "matmål" får han fruktpuré. Antingen färsk banan eller färskt päron (som ska vara lösande har jag hört). Han dricker vällingen, får lite bröstmjölk på natten och ytterst lite bröstmjölk under dagen. Till varje måltid får han 10-20 ml vatten... får inte i han mera.. Är det tillräckligt bra?

Jag matade i han en burk katrinplommon´puré varje dag för några veckor sen för att få bajset i lösare konsistens (potatismos). men så fick jag höra att det var bra om hans mage fick träna på att fixa bajset själv utan hjälp från katrinplommon...

Du får ursäkta mina jämförelser med bajset... haha... vet inte hur jag annars skulle förklara på bästa sätt... ;)

Hur hårt ska bebisbajs vara? Hur mkt ska en bebis dricka? Hur länge kan man låta en bebis vara hård i magen utan att gripa in och behöver man göra det om dom inte har ont när dom bajsar?
    Ska man ge katrinplommon eller låta dom "fixa" det själva? Potatismos-konsistens är det för löst???
    Jag blir inte klok på det här med bajseriet!! HAHA!!

• Svar på tråden hur ofta ska dom bajsa?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Bajs är inte så enkelt som man tror och upptar mycket av småbarnsföräldrars tid :) Jag tycker du var väldigt målande i dina formuleringar!

Min uppfattning är att många barn reagerar med antingen lös eller hård mage av för mycket välling/gröt. Jag skulle råda dig att ta bort ett vällingmål, så att du inte erbjuder mer än tre mål välling/gröt per dygn. Därtill tycker jag absolut att du skall erbjuda katrinplommonpuré, då det verkade fungera bra tidigare.

Precis som du gör bör man erbjuda vatten efter varje måltid, även om man inte kan förvänta sig att de skall dricka som oss vuxna. Man får inte glömma att barnmaten är mer vätskebaserad och generellt kan man dessutom utgå ifrån att friska barn reglerar vätskeintaget alldeles utmärkt själva.

Visst är det bra om barn själva sköter sin mage, men att erbjuda mat som verkar tarmstimulerande behövs ofta under de första levnadsåret. Inte förrrän under andra levandsåret, är min erfarenhet, att magen hittat sin "normala" balans. Dessutom påverkar magen väldigt mycket hur barnet mår i övrigt och därför bör man inte ta några onödiga risker tycker jag.

Förutom katrinplommon- och päronpuré kan du ha i 1 tesked messmör i 200 ml välling som också ger god effekt på hård mage.

Avföringen bör vara formbar, om du förtår vad jag menar Flört
    "Potatismoskonsistens", men även lite hårdare skulle jag påstå är optimalt i hans ålder (med den mängd mat han äter). Dessutom bör han bajsa varje dag för att magen skall må bra. Går det 3-4 dagar, trots katrinplommon osv bör man kontakta BVC för vidare råd.

Hoppas du fått svar på något av det du funderade på!

MVH Christine

• Anonym (bajsfråga!)

Tack för svaret om bajsfrågan.
    Ja så var det det här med nattmålen också och det är ju en annan fråga.. ;) Tyvärr har vi inte vänjt av honom det med att äta på natten då vi tycker att det är svårt och inte vet vilken metod vi ska använda oss av för att bli av med ätandet på natten. Några råd?
    Han är aldrig så arg som han är när vi "nekar" honom flaskan på natten och han är aldrig lika avslappnad och nöjd som han är efter att ha fått flaskan på natten. Han vill äta var tredje timma dýgnet runt. Har alltid vart så och han ligger på normalkurvan, men börjar bli riktigt jobbigt för oss.

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag skulle börja med att jobba bort två-målet, då kommer ni en bra bit på väg. Att han vill ät en gång till efter middagsmålet är normalt och att han vaknar igen vid fem-tiden är, enligt min erfarenhet, också vad man kan förvänta sig. Detta skulle med andra ord innebära att han är matfri under natten.
    Vakna kommer han dock, med all säkerhet, att göra ett tag till framöver. Förhoppningsvis räcker det dock med att ni går in kort och tröstar.

För att ådstadkomma detta är det bra om ni har en väl inarbetad nattningsrutin, som innebär att han somnar själv där han förväntas sova resten (större delen ;) av natten. Så att han när han vaknar till under natten känner igen sig, vilket ger trygghet och ökar chanserna till att han somnar om själv igen.
    Därefter är det bra att ta tag i tvåmålet, som med all säkerhet är en vana för honom mer än ett matbehov.

Prata igenom med varandra hur ni känner att ni skall hantera detta. Även om man inte använder en "känd metod", så kan det vara lättare att utgå ifrån en. Huvudsaken är dock att ni är överrens och att ni båda är bekväma med er strategi.
    Barn är väldigt inkännande och märker direkt om ni är obekväma, vilket inte inger speciellt mycket trygghet och målet är ju att han skall lära sig att tryggt somna om själv.

Sätt av en vecka, även om det inte brukar ta mer än tre-fyra dagar, och var konsekventa så kommer ni med all säkerhet att lyckas.

Trevlig helg!

/Christine

Svar på tråden hur ofta ska dom bajsa?