hur ofta ska dom bajsa?
Hej! Min son på 7 månader började smaka mat när han var 4 månader. Vid 5,5 månad var alla måltider utbytta till riktig mat.
Han äter fortfarande nattetid, så det blir måååånga mål dygnet runt. Men nu till min fråga... Han bajsar hårda små bollar varje dag, När man öppnar blöjan "rullar" bajset runt där i. Han har inte ont när han bajsar och det kanske kommer 10 små bollar varje dag, känns inte som att det är så mkt.
Det har vart så här i ungefär en vecka nu sen vi började med smörgås till mellanmål.
Så här ser en matdag ut:
0500 200 välling
0900 1 port gröt
1200 ½ burkmat
1500 1-2 smörgåsar med messmör/skinkost
1800 ½ burkmat
2100 200 välling
0200 200 välling
Till alla "matmål" får han fruktpuré. Antingen färsk banan eller färskt päron (som ska vara lösande har jag hört). Han dricker vällingen, får lite bröstmjölk på natten och ytterst lite bröstmjölk under dagen. Till varje måltid får han 10-20 ml vatten... får inte i han mera.. Är det tillräckligt bra?
Jag matade i han en burk katrinplommon´puré varje dag för några veckor sen för att få bajset i lösare konsistens (potatismos). men så fick jag höra att det var bra om hans mage fick träna på att fixa bajset själv utan hjälp från katrinplommon...
Du får ursäkta mina jämförelser med bajset... haha... vet inte hur jag annars skulle förklara på bästa sätt... ;)
Hur hårt ska bebisbajs vara? Hur mkt ska en bebis dricka? Hur länge kan man låta en bebis vara hård i magen utan att gripa in och behöver man göra det om dom inte har ont när dom bajsar?
Ska man ge katrinplommon eller låta dom "fixa" det själva? Potatismos-konsistens är det för löst???
Jag blir inte klok på det här med bajseriet!! HAHA!!