• LittleSister

Hur känns en förvärk?

Många förklarar att en förvärk känns som mensvärk. Men jag har aldrig haft mensvärk så jag vet ju inte riktigt hur det känns då. Och molande värk, vad menas med det?

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 34. Så förvärkarna lär ju snart börja. Men jag vill ju veta hur de känns, så jag vet om det är en förvärk eller om det bara är bebisen som ligger och trycker mot nåt där inne.

• Svar på tråden Hur känns en förvärk?
  • frökenfräken05

hej jag undrar lite samma sak, är också i vecka 34 med första barnet. Det som jag känt hittills är att magen ibland blivit stenhård, och att det spänner. Är inte säker på om det är förvärkar eller vad.

• Makka Pakka

Det är svårt att beskriva generellt hur förvärkar/sammandragningar känns, det kan vara olika för alla.. För mig kändes det som molande mensvärk samtidigt som livmodern blev hård som en fotboll. Min förvärkar gör ont så jag kan inte missa dom. Gör mest ont i nedre delen av magen men ibland även ländryggen.Ibland blir jag andfådd när magen hårdnar till. Molvärk för mig betyder att det inte är en skarp, skärande, stickande smärta utan att det liksom ligger och gnager och gnager.. jaaa... molar.. svårt att förklara..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Man kan ha sammandragning av livmodern utan att det gör särskilt ont.. det kan bara vara lite obehagligt men inget mer.. och vissa kvinnor känner inte av sina förvärkar alls!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Mornie Alantie

Jag har inte haft några förvärkar men mensvärk vet jag hur det känns. Det är svårt att förklara känslan. Det är ju en kramp, och det känns som kramp. Lite som håll som sitter långt ner i magen och strålar ut, ofta bak i ryggen.

Har du sammandragningar? Jag antar att förvärkar känns som en sammandragning men kraftigare och som gör ont. Någon som haft förvärkar får gärna rätta mig, jag vill också veta.

Jag är i v 35 och har mycket sammandragingar men de gör inte ont alls. Magen blir stenhård en liten stund. De kommer mycket oftare nu än tidigare, det räcker att jag flyttar mig lite i sängen eller sträcker mig efter något. MEn ont gör de inte.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • trollmammsis

frökenfräken: det låter som en förvärk   livmodern tränar inför förlossningen. Att ha molande värk är mer att det gör lite ont, kan vara i mage, ljumskar eller bäcken till o från lite hela tiden...

JAg har aldrig upplevt förvärkar förrän nu med 3e barnet.

• MammaBella

För mig var det så att magen blev stenhård och det kändes som det drog ihop sig. Precis som det låter, sammandragning.

• Mamma till 3 M

Magen spänner sig = sammandragning. Magen spänner sig + värk i nederdelen av magen, kanske bak i ryggen = förvärk

• QueenEM

Jag säger bara lyckos dig som aldrig haft mensvärk.. Kan inte alls förklara hur det känns, men du lär märka det.. de är en sak som är säker! Och som sagt, molnande värk, de ligger liksom och bara trycker och känns mest obehagligt.. Inte direkt någon smärta.
    Jag vet inte heller hur de ska kännas och inte kännas, mitt första barn också. Men jag har haft mycket mensvärk innan graviditeten och likaså nu börjar det komma mensvärks liknande smärta och sammandragningar.

• LittleSister

Tack för alla svar. Då vet jag på ett ungefär hur en förvärk känns Glad

Men nu undrar jag vad det kan vara för "värk" jag brukar få ofta. Det känns längst ner i magen, som nåt "tryck" mot urinblåsan. Det gör ont och känns som att det kommer komma ut kiss eller nåt, så jag måste knipa. Vad kan det vara?

• Liloolei
    LittleSister skrev 2011-04-18 22:06:55 följande:
    Tack för alla svar. Då vet jag på ett ungefär hur en förvärk känns Glad

Men nu undrar jag vad det kan vara för "värk" jag brukar få ofta. Det känns längst ner i magen, som nåt "tryck" mot urinblåsan. Det gör ont och känns som att det kommer komma ut kiss eller nåt, så jag måste knipa. Vad kan det vara?

Skulle vara intressant att veta hur dina värkar kändes eftersom du blev mamma 29/5.

:) Jag har BF 21/7. 
Svar på tråden Hur känns en förvärk?