Tygtiiger skrev 2011-04-13 17:27:28 följande:
Varför ska man inte påverka sina barn vad gäller religion?
Jag är agnostiker. Det står jag för. Precis som jag har andra övertygelser och åsikter som jag gör mitt bästa för att pådyvla mitt barn - jag skulle tex protestera ordentligt om sonen plötsligt påstod att svarta människor var sämre än vita eller tvärtom. Där tycker jag inte att alla ståndpunkter är lika värda. Vi påverkar våra barn genom ALLA våra värderingar. Hela tiden.
När frågan om religion har kommit upp här har vi berättat ungefär vad de olika religionerna går ut på. Sagt att det finns en del som tror på gud, och att de som är kristna tror på jesus och att han var gud osv. Jag är hyfsat allmänbildad vad gäller religion i allmänhet och kristendom i synnerhet så hittills har jag kunnat svara och förklara, men också sagt som det är att jag och pappa inte tror på någon gud. Sonen är sex år och övertygad ateist - så pass att vi har fått försöka övertyga honom om toleransens värde också.
För mig har det varit viktigt att han har en bra, solid, naturalistisk grund att stå på - att han ser världen som en begriplig och förklarlig plats, så när han frågar var regn kommer ifrån har han fått ett korrekt svar, inget trams om att det är änglarna som gråter eller något liknande. Det har gjort att han är väldigt inställd på att allt har svar och om det inte har svar så går det att ta reda på - en vaccination mot skrock och vidskepelse, som jag ser det. Dessutom ska han så klart känna till vad olika religioner går ut på och acceptera att man kan tycka och tro olika i sådana frågor.
För oss har frågor om religion kommit upp när vi har varit på dop eller bröllop eller besökt kyrkor, eller när dagis har besökt julkrubban i kyrkan osv. Det jag har varit mest förvånad över var när han utan att blinka accepterade BigBang-teorin men samtidigt har så ytterligt svårt att acceptera att någon kan tro på gud. (Big bang kom upp en kväll när han skulle sova och intresserat frågade "mamma, hur började universum?" Tack för den.)
ha ha ha
...änglarna som gråter...
Håller med till dig faktiskt men ändå så blir man ju den som påverkar barnen att inte tro. Nåja, egentligen är det ju ingen stor sak (åtminstone inte för mig).