• mclo

Vad krävs för att jobba på neonatal?

Jag funderar på att börja plugga när sonen har blivit 2-3 år och skulle vilja jobba på Neonatalen då jag vet hur det är att va förälder och bo med ett sjukt barn och känner igen det flesta maskinerna.

Men vet inte vad det är man ska läsa för att kunna jobba på just den avdelningen!

• Svar på tråden Vad krävs för att jobba på neonatal?
  • ELLEoClara

Du kan även jobba som undersköterska på Neo

• violatricolor

Jag vet att det jobbar både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor där. De tre är nog de största grupperna och sjuksköterskor den allra största, skulle jag gissa på. Sen har de ju olika roller och uppgifter så det beror ju på vad du är intressad av.

• Cinza
    mclo skrev 2011-04-13 17:55:57 följande:
    Okej :) Får man ge alla mediciner då när man är undersköterska?
    Du får inte ge någon medicin på sjukhus som usk.
  • MattiasFru
    Cinza skrev 2011-04-13 17:56:33 följande:
    Du får inte ge någon medicin på sjukhus som usk.
    det får man visste, fast via delegation då. Däremot tror jag inte uska är ett bra sätt att gå eftersom dom inte gärna nyanställer undersköterskor alls, utan ett säkrare kort för att ens få komma in där är som sjuksköterska.
  • cwo
    MattiasFru skrev 2011-04-13 20:25:34 följande:
    det får man visste, fast via delegation då. Däremot tror jag inte uska är ett bra sätt att gå eftersom dom inte gärna nyanställer undersköterskor alls, utan ett säkrare kort för att ens få komma in där är som sjuksköterska.
    Det har jag aldrig varit med om, men jag har ju å andra sidan bara erfarenhet som ssk-student på sjukhusen i göteborg.

TS: På neonatal i gbg jobbar det ssk med någon form av vidareutbildning. Det vanligaste gissar jag är barn och ungdom, men när vi var där med sonen jobbade någon enstaka BM och IVA-ssk också. Det jobbade även några barnsköterskor men de hade enbart hand om omvårdnad.
  • JA77
    MattiasFru skrev 2011-04-13 20:25:34 följande:
    För det första heter det delegering. Cool

För det andra tas läkemedelsdelegeringar bort mer och mer då det skett alldeles för många misstag med läkemedel, även misstag som sjuksköterskor gjort. TS, satsa på sjuksköterskeyrket! Vad vill du jobba med på neo?
  • mclo

Skulle vilja ta hand om själva vården för barnen, vill börja smått med tanke på att allt som hänt ligger fortfarande och gnager. Jag hoppas att jag ska kunna börja plugga 2012-13, men på ett sätt känns det som jag borde ta och njuta av tiden med sonen så han är liten och vara hemma med tanke på att ingen vet hur han länge han kommer leva.
    Har alltid varit intresserad av att jobba med barn pluggade BF men ångrar att jag inte gick OP.

• Kathis

På sjukhus är det bara sjuksköterskor som har hand om medicinutdelningen. Undersköterskorna har hand om att ta blodprover (dock inte alla), omvårdnadsbiten och KAD-sättning.

• ELLEoClara

Jobbat som undersköterska /barnsköterska på barnavdelning / barnakuten/ neonatalen / förlossning/ bb och vi ger medicin på delegering hela tiden. ( bara mediciner som gers via munnen/sond eller inhalation)

Blodprovstagning och kad-sättning är ovanligt att usk gör på barn, förutom småprov som blod socker.

Sjuksköterska är såklart ett bättre framtidsyrke så de hela tiden drar in på oss undersköterskor.
    För att få en trygg framtid inom barnsjukvård ska du helst även gå vidar utbilding efter inom barnsjukvård på 1 -1 1/2 år så du blir Barnsjuksköterska.

• MattiasFru
    JA77 skrev 2011-04-13 23:20:08 följande:
    För det första heter det delegering. Cool

För det andra tas läkemedelsdelegeringar bort mer och mer då det skett alldeles för många misstag med läkemedel, även misstag som sjuksköterskor gjort. TS, satsa på sjuksköterskeyrket! Vad vill du jobba med på neo?
    Ja fast du FÅR en delegation, det skrivs en delegering men du får en delegation Men det kanske är ett ord vi använder bara, hur som helst är det ju samma sak och jag tror att du förstod vad jag menar så då är ju ingen fara skedd.
  • JA77
    MattiasFru skrev 2011-04-14 08:36:57 följande:
    Ja fast du FÅR en delegation, det skrivs en delegering men du får en delegation Men det kanske är ett ord vi använder bara, hur som helst är det ju samma sak och jag tror att du förstod vad jag menar så då är ju ingen fara skedd.
    Du har fel. Du får en delegering, inte en delegation! "Lisa har delegering på att ta venprover", hon har inte en delegation på det. En delegation är en samling personer, t.ex. politiker från ett land som är på statsbesök. Sjukvårdspersonal borde verkligen veta skillnaden.
    nn.
  • JA77
    ELLEoClara skrev 2011-04-14 07:34:13 följande:
    Jobbat som undersköterska /barnsköterska på barnavdelning / barnakuten/ neonatalen / förlossning/ bb och vi ger medicin på delegering hela tiden. ( bara mediciner som gers via munnen/sond eller inhalation)

Blodprovstagning och kad-sättning är ovanligt att usk gör på barn, förutom småprov som blod socker.

Sjuksköterska är såklart ett bättre framtidsyrke så de hela tiden drar in på oss undersköterskor.
    För att få en trygg framtid inom barnsjukvård ska du helst även gå vidar utbilding efter inom barnsjukvård på 1 -1 1/2 år så du blir Barnsjuksköterska.
    Kanske där du jobbar, men verkligen inte överallt. På de barnavdelningar jag jobbat får inte uskorna hantera läkemedel över huvud taget.Sondmat får sättas, men inte ge inhalationer eller medicin i sonden. Och jag tycker att det är bra! Det är ju en stackars sjuksköterska som åker om uskan gör fel, t.ex. ger medicin i fel slang. Vill man som uska hantera läkemedel - då får man bli sjuksköterska.
  • JA77

Kompletterar: Vill man inte ha djupare kunskap om läkemedlet man ger? Känns det säkert att ge något  utan någon som helst kunskap?

• Art Vandelay

Jag känner en som jobbar som undersköterska på neonatal och tycker det är det bästa eftersom hon får mycket mer tid för patienterna än vad en sjuksköterska får.

• MattiasFru
    JA77 skrev 2011-04-14 10:58:11 följande:
    Du har fel. Du får en delegering, inte en delegation! "Lisa har delegering på att ta venprover", hon har inte en delegation på det. En delegation är en samling personer, t.ex. politiker från ett land som är på statsbesök. Sjukvårdspersonal borde verkligen veta skillnaden.
    ja som sagt tror jag inte att det är hela världen, om jag säger att jag har en delegation på att ta insulin så tror jag att de alltra flesta förstår vad jag menar och inte tror att jag har en samling politiker som ska ge insulinet. Jag har hört ordet delegation användas flertalet gånger, och jag tycker somsagt inte att det är värt att hetsa upp sig om,
  • JA77
    MattiasFru skrev 2011-04-14 11:07:33 följande:
    ja som sagt tror jag inte att det är hela världen, om jag säger att jag har en delegation på att ta insulin så tror jag att de alltra flesta förstår vad jag menar och inte tror att jag har en samling politiker som ska ge insulinet. Jag har hört ordet delegation användas flertalet gånger, och jag tycker somsagt inte att det är värt att hetsa upp sig om,
    Varför ska man säga fel när man vet vad som är rätt? De du hör säga "delegation", de har ju också fel.
  • Kathis
    MattiasFru skrev 2011-04-14 08:36:57 följande:
    Nej, du får en delegering av en sjusksköterska. Det skrivs en delegering på läkemedel för dig.
  • Kathis
    MattiasFru skrev 2011-04-14 11:07:33 följande:
    Fast du har inte en delegation på insulin, utan en delegering
Svar på tråden Vad krävs för att jobba på neonatal?