• Anonym

5 minuters metoden

Hej Jag har en dotter på 15 månader som har börjat krångla mycket på kvällarna och nätterna. hon vaknar och skriker ofta och kan inte somna om utan att sitta i min famn i soffan, för så länge hon är kvar i vårt sovrum så skriker hon. Jag pratade med min BVC sköterska imorse och hon rådde mig till att flytta henne till hennes rum och somna själv med hjälp av 5 minuters metoden. Jag är beredd att testa detta då situationen är ohållbar som den är nu. Nu när kvällen närmar sig så börjar jag bli nervös, men jag är fortfarande beredd på att testa metoden, men jag kom på lite frågor som jag glömde fråga min BVC sköterska. Hur gör jag om hon skulle va ledsen pga tandsprickning, tror det kommer en tand snart ( provade Alvedon inatt ifall det va tänderna som spökade men det va nog inte det, hon skrek mycket ändå och somnade sen i soffan) Men så småningom så kommer den ju. Vår dotter ska sova borta i helgen när vi ska bort, ska dom köra samma metod om det skulle behövas eller kan dom "fuska" lite då hon inte är hemma? Jag hoppas denna metoden funkar och jag känner mig peppad men känner ändå att jag behövde fråga lite för jag blir lite " nojjig" :) Tack!

• Svar på tråden 5 minuters metoden
  • BVC Sköterskan

Hej!

Ledsen att jag svarar en dag för sent Rynkar på näsan Hoppas att det gick bra, även om jag anade en viss oro och en viss skepticism inför metoden.

Min erfarenhet är att det underlättar betydligt om man är övertygad om att ens strategi kommer fungera och är bekväm med den. Jag tycker därför att man kan utgå ifrån en metod (för enkelhetens skull), men det underlättar om man utformar den efter sitt eget tycke.

För att lyckas är min uppfattning också att man bör vara beredd på att köra "metoden" en vecka, även om det oftast går snabbare. Dels för att vara inställd på att det tar tid och dels för att barnet behöver tid för att anpassa sig till den nya rutinen.
    Risken med att låta någon annan ta över och/eller göra den halvhjätat är att er dotter blir förvirrad, vilket inte är avsikten. Rutiner är ju till för att få vardagen att fungera men även för att ge trygghet till barnet.

Att man gör annorlunda när barnet är sjukt eller är orolig av andra skäl är helt normalt. Det kan dock vara effektivt att så snart som möjligt återgå till rutinerna, då barnet är som vanligt igen.

Prata igenom med din man hur ni vill ha det. Är ni beredda att låta henne vara i fem minuter eller känner ni er tryggare med att sitta med henne i famnen, bredvid sängen, tills hon lugnat sig. För att sedan lägga ned henne i sin säng, innan hon somnar?

Hur som helst är det viktigt att ni inger trygghet. Barn har en enorm förmåga att känna in hur föräldrarna upplever situationen - är inte ni trygga/bekväma så är inte hon det heller!

Hoppas att ni kommer fram till er metod och att ni snart får sova bättre allihop!

MVH Christine

• Anonym

tack för ditt svar.

Jag gjorde en egen metod utav 5 minuters metoden, jag lät henne va i 3 minuter sen gick jag in o la ner henne o klappa henne och gick ut.
    Jag kände mig motiverad och allt gick bra, visst skrek hon lite igårkväll men inte så mycket som jag hade trott och natten va underbar, dom gångerna hon vaknade så krävdes bara nappen och sen somnade hon igen, hörde till och med att hon vaknade ibland och somnade om av sig själv, vilket inte har hänt på länge.
    Så det känns som att vi är på rätt väg nu i alla fall.  :)

• BVC Sköterskan

Bra jobbat Solig

/Christine

Svar på tråden 5 minuters metoden