• Anonym (usch)

Luktar bajs i munnen tips och råd tack!

Hej jag har ett problem jag tror att jag luktar bajs ur munnen.
    När vi är bland vänner och bekanta så tror de att det är deras barn som gjort i blöjan inte alls kul, tycker att det smakar äckligt ibland ur munnen också.
    Borstar morgon och kväll, tandtråd minst tre gånger i veckan, sköljer varje morgon med SB12 eller listorin.
    Känns som jag alltid är kläggig i halsen svårt att svälja ibland. Jag har inga halsmandlar så det kan inte vara att det sitter ngt på dom.
    Någon som har tips och råd hur man kan få bort lukten?
    Vad kan det vara som känns så kläggigt i halsen och vad beror det på? känns som slem.

Om det kommer ifrån magen vad kan man lida av då?

Ska prova att äta mer grönsaker och frukt till att börja med och sluta dricka kaffe högst en kopp per dag tänkte jag.

Men finns det fler tips och vad beror sådant på?

• Svar på tråden Luktar bajs i munnen tips och råd tack!
  • Anonym

Det kan komma från magen, du kan ha lite magkatarr fast du kanske har så lindriga symtom att du inte tänker på det. Köp tablett omeprazol på apoteket och ta varje dag under några veckor. Sluta skölj med munmedel dagligen, jag märkte en period när jag använde det dagligen att jag faktiskt började lukta mer illa ur munnen. Gå till tandläkaren, du kan ha en infektion eller karies i en tand som gör att du luktar illa. Köp Zinktabletter på hälsokost eller apoteket och sug på. Ät ingen starkt kryddad mat osv Är du torr i näsan? Lukten kan ju komma därifrån. Har du mycket slemproblem så undvik mölk och mjölkprodukter då det ökar slemmmet.

• Anonym

Låter som du har en infektion i halsen.
    Jag hade bokat tid hos en läkare direkt, det kanske är jätteenkelt att bota och då är det ju synd att behöva gå omkring längre än nödvändigt.

• Kimona

Jag vet inte vad det beror på men har hört att banan ska ta bort dålig andedräkt, sen har tydligen Listerine funkat bättre än SB12 för vissa :)

Har du testat att skrapa tungan vid tandborstning? Där kan finnas bakterier som luktar illa, men eftersom det känns konstigt i halsen kanske du har varkulor eller vad de heter?

Finns ganska mycket om du googlar, hittade länken nedan:

http://nojesguiden.se/artiklar/munhygien

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-13 18:16:59 följande:
    Det kan komma från magen, du kan ha lite magkatarr fast du kanske har så lindriga symtom att du inte tänker på det. Köp tablett omeprazol på apoteket och ta varje dag under några veckor. Sluta skölj med munmedel dagligen, jag märkte en period när jag använde det dagligen att jag faktiskt började lukta mer illa ur munnen. Gå till tandläkaren, du kan ha en infektion eller karies i en tand som gör att du luktar illa. Köp Zinktabletter på hälsokost eller apoteket och sug på. Ät ingen starkt kryddad mat osv Är du torr i näsan? Lukten kan ju komma därifrån. Har du mycket slemproblem så undvik mölk och mjölkprodukter då det ökar slemmmet.
    Mjölk är INTE slembildande, däremot lägger det sig som en "film" så att det KÄNNS som att det blir slemmigt. Men det är bara att skölja bort med vatten.
  • Anonym (usch)

Vet inte om jag är torr i näsan, men jag låter tydligen när jag andas som jag inte själv hör och tänker på.
    Låter som en gris Glad kul beskrivning av mig själv låter som en gris och luktar som en gris "suck"
    skämt å sido jag andas tydligen väldigt tungt när jag sitter och slappnar av, det är min man som säger att nu andas du så där igen.
    Han klagar dock inte på lukt så ofta, men nu har det där satt sig i huvudet så att så fort ngn säger att det luktar fis så tror jag att det är om mig.
    Ska genast köpa zinktabletter, tuggummi tuggar jag jämt men får så ont i käkarna efter en hel dag och det verkar ju inte hjälpa det heller.
    Ska även prova magkatarr tabletter, får jätte lätt balongmage ser gravid ut fast ingen bebis i magen.
    Har en tandhygienist tid i slutet av månaden men kanske ska jag ta och ringa vc också. Det känns som jätte segt slem i halsen.
    Som att det sitter i mellan näsa och svalg ungefär.
    Kanske ska hälla vatten i näsan och rengöra i mellan näsa och svalg?

• Cristally

Det är säkerligen körtelfeber du har. Gå till läkare och ta ett test (heter mononukleos på "läkarspråk").

Svar på tråden Luktar bajs i munnen tips och råd tack!