• Anonym (Släta över?)

"Ta tillbaka" vänner som svikit eller vara ensam?

Jag har alltid varit en social person med stort umgänge. I och med studier och flytt finner jag mig plötsligt i en tillvaro där jag känner mig så himla ensam. Ytliga kompisar har sorterats bort och de nära vännerna har jag glidit ifrån av olika anledningar.

Var lite ledsen över detta häromkvällen och kom att tänka på att jag faktiskt inte är ensam, om jag ser förbi alla små svek. Jag har en del nära vänner, som jag tagit avstånd ifrån i samband med att det svikit mig på olika sätt. Men i efterhand, när jag jämför det med allt det fantastiska vi upplevt tillsammans, bleknar sveket. När jag återigen tänker på det realistiskt känner jag mig fortfarande sårad.

Är det rätt att ta tillbaka en vän som svikit, en eller flera gånger? Hur resonerar ni?

Att prata med vännen har jag givetvis redan gjort, flera gånger, men det har inte löst problemet då vi antingen har olika åsikter om saken eller att personen inte tycker att det är något att tala om.

Blir så otroligt ledsen över att dessa människor som jag trodde var de som jag skulle känna hela livet gör/har gjort mig illa.

Så, vara ensam eller släta över svek och öppna upp för fortsatt nära vänskap trots rädsla för att bli sårad?

• Svar på tråden "Ta tillbaka" vänner som svikit eller vara ensam?
  • krakel

va är ni oense om då??? är det inget som man kan komma överens om att va oense om??? eller är det av elakhet de "svikit"

• Eisa

Jag tror nog att du kan träffa nya vänner typ via kvällskurs eller nåt.

Ta tillbaka folk som svikit en bara av rädsla för att vara ensam sänker självkänslan very much. Inte att rekommendera.

• krakel

oj ser nu att mitt inlägg lät knasigt ja menar förståss kanske kan man tycka olika utan att svika varandra???

• Anonym (Släta över?)
    krakel skrev 2011-04-13 19:09:54 följande:
    va är ni oense om då??? är det inget som man kan komma överens om att va oense om??? eller är det av elakhet de "svikit"
    Ett av sveken handlar om att en nära kompis make kallade mig hora helt utan belägg för det (jag hade som singeltjej haft sex med hans kompis, det var inget tillfälligt utan vi har haft en kompis/mysrelation i flera år). Jag blev otroligt ledsen men hon bara gick iväg tillsammans med honom och lämnade mig. I efterhand har hon försvarat honom med att det inte var så farligt. När jag ber om en ursäkt vill hon inte ens ta upp det med sin make för hon menar på att jag ändå aldrig kommer få en. Vid en gemensam semester fortsatte han att vara allmänt spydig och elak mot mig och hon sa inte ett ord till mitt försvar. Efter detta började jag dra mig undan. Men som sagt, när jag tänker på allt roligt vi gjort så kan jag inte låta bli att känna att jag vill ha henne som vän, men sveket svider fortfarande.
  • Anonym (Släta över?)
    Eisa skrev 2011-04-13 19:10:47 följande:
    Jag tror nog att du kan träffa nya vänner typ via kvällskurs eller nåt.

Ta tillbaka folk som svikit en bara av rädsla för att vara ensam sänker självkänslan very much. Inte att rekommendera.
    Jo jag känner det. Men det är så synd att det blivit som det har blivit! Är jätteledsen över det..
  • Eisa
    Anonym (Släta över?) skrev 2011-04-13 19:22:07 följande:
    Jo jag känner det. Men det är så synd att det blivit som det har blivit! Är jätteledsen över det..
    Eller så tar du kontakt med dem igen och pratar igenom det som varit. Kanske kan bli bättre?
  • krakel

men fy fan vilket pucko till sambo... och vän hua nej skit i henne å skaffa anda vänner...

vill hon umgås??? ja skulle sagt till henne att så länge du håller med din sambo kan du hålla dig till honom,.... hon kommer nog på vilket pucko han är sen om hon bli lämnad...

Vad jobbar du med då??? kan du inte börja umgås med dem???

• Anonym (Släta över?)
    krakel skrev 2011-04-13 19:25:58 följande:
    men fy fan vilket pucko till sambo... och vän hua nej skit i henne å skaffa anda vänner...

vill hon umgås??? ja skulle sagt till henne att så länge du håller med din sambo kan du hålla dig till honom,.... hon kommer nog på vilket pucko han är sen om hon bli lämnad...

Vad jobbar du med då??? kan du inte börja umgås med dem???
    Hon visar intresse.. Och jag blir påmind och ledsen. Vi håller hennes make helt utanför våran relation när vi väl pratar och så ska det inte heller behöva vara. Dom har varit tillsammans länge och har flera barn så just nu ser jag inte att det skulle gå isär, men visst skulle hon kanske se det på ett annat sätt då.

Jo jag har bra arbetskamrater, men detta handlar mycket om att hålla i domdjupt rotade vännerna som funnits med ett tag. jag vill inte hela tiden behöva gå vidare till nya vänner, jag saknar de personer jag delade en tidigare del av mitt liv med.
  • Anonym
    Anonym (Släta över?) skrev 2011-04-13 19:20:34 följande:
    Ett av sveken handlar om att en nära kompis make kallade mig hora helt utan belägg för det (jag hade som singeltjej haft sex med hans kompis, det var inget tillfälligt utan vi har haft en kompis/mysrelation i flera år). Jag blev otroligt ledsen men hon bara gick iväg tillsammans med honom och lämnade mig. I efterhand har hon försvarat honom med att det inte var så farligt. När jag ber om en ursäkt vill hon inte ens ta upp det med sin make för hon menar på att jag ändå aldrig kommer få en. Vid en gemensam semester fortsatte han att vara allmänt spydig och elak mot mig och hon sa inte ett ord till mitt försvar. Efter detta började jag dra mig undan. Men som sagt, när jag tänker på allt roligt vi gjort så kan jag inte låta bli att känna att jag vill ha henne som vän, men sveket svider fortfarande.
    Henne hade jag inte varit vän med mer! Hade jag varit henne hade jag iaf sagt till min man att han skulle hålla tyst och att så säger man inte. Det kan ju inte vara så svårt. Jag förstår att det svider.

Sen beror det ju på vad det är mer för svek? Ibland tycker jag att vi svenskar är så mesiga. Men måste stå upp för sej själv. Vissa betenden är inte okej.

Men ofta är vissa tjejer väldigt överdrivna och är sura på varande över minsta lilla sak i evigheter. Säger absolut inte att du gör det. Men man måste försöka hitta en balans. Vissa saker är värt att bråka om medan vissa får man faktiskt ignorera.
  • vinterblomma
    Anonym (Släta över?) skrev 2011-04-13 19:20:34 följande:
    En sån här sak hade jag aldrig förlåtit. Varför din kompis make tycker att han har rätt att kommentera ditt sexliv förstår jag inte. Jag hade blivit tokarg.

Sen till din första fråga. Visst kan man förlåta någon som svikit en gång, men det skulle få vara just EN gång. Är det mer än så saknas den respekt man måste ha för personer man umgås med. Sen om man väljer att fortsätta umgås måste man lägga det tidigare bakom sig. Man kan inte hålla det förflutna mot dem om man nu väljer att förlåta.
  • Anonym (Släta över?)
    Anonym skrev 2011-04-13 19:34:21 följande:
    Henne hade jag inte varit vän med mer! Hade jag varit henne hade jag iaf sagt till min man att han skulle hålla tyst och att så säger man inte. Det kan ju inte vara så svårt. Jag förstår att det svider.

Sen beror det ju på vad det är mer för svek? Ibland tycker jag att vi svenskar är så mesiga. Men måste stå upp för sej själv. Vissa betenden är inte okej.

Men ofta är vissa tjejer väldigt överdrivna och är sura på varande över minsta lilla sak i evigheter. Säger absolut inte att du gör det. Men man måste försöka hitta en balans. Vissa saker är värt att bråka om medan vissa får man faktiskt ignorera.
    Det är lite så jag tänker. Är jag för mesig? Överdriver jag? Ska jag sluta tycka synd om mig själv? JAG vet ju att jag inte är någon hora osv.

Fast å andra sidan kvarstår faktumet att jag känner i hjärtat att hon har sårat mig genom bla. detta.
  • Anonym (Släta över?)
    vinterblomma skrev 2011-04-13 19:36:13 följande:
    En sån här sak hade jag aldrig förlåtit. Varför din kompis make tycker att han har rätt att kommentera ditt sexliv förstår jag inte. Jag hade blivit tokarg.

Sen till din första fråga. Visst kan man förlåta någon som svikit en gång, men det skulle få vara just EN gång. Är det mer än så saknas den respekt man måste ha för personer man umgås med. Sen om man väljer att fortsätta umgås måste man lägga det tidigare bakom sig. Man kan inte hålla det förflutna mot dem om man nu väljer att förlåta.
    Du har så rätt. Jag vet faktiskt inte om det är så att hon saknar den respekten för mig eller om hon helt enkelt inte är medveten om hur hon agerar. Hon har svikit mig flera gånger förut men det var när vi var gymnasietjejer för över 10år sedan. Även om det var mindre saker plockar jag fram dom minnena när jag påminns om henne svek som jag beskrivit. Hon är lite knepig och har svårt att ta konflikter. Vet faktiskt inte om jag ska släppa in henne igen eller inte. Svårt beslut.
  • Anonym
    Anonym (Släta över?) skrev 2011-04-13 19:45:15 följande:
    Det är lite så jag tänker. Är jag för mesig? Överdriver jag? Ska jag sluta tycka synd om mig själv? JAG vet ju att jag inte är någon hora osv.

Fast å andra sidan kvarstår faktumet att jag känner i hjärtat att hon har sårat mig genom bla. detta.
    Med henne så tycker jag inte att du överdriver (dom andra vet jag inte vad dom har gjort) . Utan kanske tvärtom :P Jag hade inte pratat med henne. Tycker du förtjänar riktiga vänner och inte vänner som inte kan säga ifrån när ens man beter sej som en dick!

Ut ock leta nya vänner. Du sa att dom på jobbat var trevliga. Kanske hitta på nått med dom?
Svar på tråden "Ta tillbaka" vänner som svikit eller vara ensam?