"Ta tillbaka" vänner som svikit eller vara ensam?
Jag har alltid varit en social person med stort umgänge. I och med studier och flytt finner jag mig plötsligt i en tillvaro där jag känner mig så himla ensam. Ytliga kompisar har sorterats bort och de nära vännerna har jag glidit ifrån av olika anledningar.
Var lite ledsen över detta häromkvällen och kom att tänka på att jag faktiskt inte är ensam, om jag ser förbi alla små svek. Jag har en del nära vänner, som jag tagit avstånd ifrån i samband med att det svikit mig på olika sätt. Men i efterhand, när jag jämför det med allt det fantastiska vi upplevt tillsammans, bleknar sveket. När jag återigen tänker på det realistiskt känner jag mig fortfarande sårad.
Är det rätt att ta tillbaka en vän som svikit, en eller flera gånger? Hur resonerar ni?
Att prata med vännen har jag givetvis redan gjort, flera gånger, men det har inte löst problemet då vi antingen har olika åsikter om saken eller att personen inte tycker att det är något att tala om.
Blir så otroligt ledsen över att dessa människor som jag trodde var de som jag skulle känna hela livet gör/har gjort mig illa.
Så, vara ensam eller släta över svek och öppna upp för fortsatt nära vänskap trots rädsla för att bli sårad?