• Anonym (undrande)

Anhörighetsdagar?

Jag lägger tråden här efter som jag vill vara anonym men inte hittar någon passande kategori.

Är det någon som vet hur det här med anhörighetsdagar fungerar? Finns det regler för hur många man får ta, vad man ska göra under de dagar, hur långt i förväg måste säga till chefen, om chefen kan neka?

Jag har nämligen en kollega, jag tror att hon fuskar. Jag vet att jag inte har med det att göra egentligen men jag blir bara lite nyfiken.
    Hon har alltid tagit ledigt väldigt väldigt ofta, och eftersom det sätter oss andra så mycket i klistret så har chefen börjat säga nej till viss ledighet, så nu har hon börjat plocka ut anhörighetsdagar (hon har en sjuk nära släkting) och detta händer flera gånger varje månad.
    När hon tog ledigt var det inte för att träffa släktingen utan för att åka till badhuset med barnen och liknande.

Det som är det lustiga är att under i princip alla dessa anhörighetsdagar så kan jag läsa på hennes mans facebook-sida att dom gjort något roligt, till exempel badhuset eller åkt till en större stad för shopping (men det framgår aldrig om hon varit med), Eller så har någon i familjen födelsedag eller liknande.

Som sagt så vet jag att jag inte borde bry mig men jag blev lite intresserad av reglerna, hur länge det kommer hålla på såhär. Hon är nog borta från jobbet 6-7 dagar i månaden... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 22:15
    Ifall någon undrar så kan jag berätta att jag aldrig kollade med henne, jag orkade inte riktigt ta i det, Men nu så ska hon åka utomlands med sin man och sina barn, en vecka.
    Då har hon själv berättat att hon ska ta ut anhörighetsdagar, så jag antar att det finns olika sorter eller så...

• Svar på tråden Anhörighetsdagar?
  • Anonym (-)

en sjuk person har 100dagar knutet till sig, den kan använda den till nära anhöriga som kan vårda den.

Finns att läsa på försäkringskassan.

Så det är inte personen sov vårdar som har ett minimum eller max tak.

Jag fick 3 dagar akut anhörighets dagar för många år sedan, min mamma behövde mig på grund av nära dödsfall. (make). Eftersom det inte var min pappa så var chefen lite grinig ändå. I avtalet fanns det att man han rätt till tre dagar.

Så jag blir lite nyfiken vad det är för dagar hon plockar ut.

• Balahir
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-13 19:21:34 följande:
    Det som är det lustiga är att under i princip alla dessa anhörighetsdagar så kan jag läsa på hennes mans facebook-sida att dom gjort något roligt, till exempel badhuset eller åkt till en större stad för shopping (men det framgår aldrig om hon varit med), Eller så har någon i familjen födelsedag eller liknande.
    Nej, du kan läsa att HAN gjort något kul, inte Hon.
  • vinterblomma

Jag förstår inte riktigt vilken sorts dagar din kollega tar ut. Det finns anhörigdagar för vård i slutskedet. Vi har på mitt jobb via kollektivavtal rätt till en dag ledigt för begravning av nära anhörig. Inget av det här känns direkt troligt.

Det enda jag känner till utöver det är föräldradagar eller vab. Kan det vara föräldradagar kollegan tar?

• Anonym (undrande)

Jag har verkligen ingen aning om vad det är för dagar, hon kallar dom anhörighetsdagar och säger väl att hon ska hälsa på sin släkting.
    Jag har kikat lite på försäkringskassans hemsida men tänkte att det kanske var dom betalda dagarna, att det kanske fanns massa regler ifall man liksom inte bad om ersättning från fk.
    Jag vet inte, jag kan ju erkänna att jag oftast inte har någon koll på sånt här och tycker att det är jobbigt att hitta rätt info på fk:s hemsida, men just denna gången är jag så nyfiken 

• Anonym (undrande)
    Balahir skrev 2011-04-13 20:10:57 följande:
    Nej, du kan läsa att HAN gjort något kul, inte Hon.
    Nej jag kan läsa att dom gjort något kul, alltså han och barnen, oftast skriver han att VI har gjort ditten och datten, jag tror bestämt att jag skrev att det inte framgår om hon vart med.
  • vinterblomma
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-13 20:15:00 följande:
    Jag har verkligen ingen aning om vad det är för dagar, hon kallar dom anhörighetsdagar och säger väl att hon ska hälsa på sin släkting.
    Jag har kikat lite på försäkringskassans hemsida men tänkte att det kanske var dom betalda dagarna, att det kanske fanns massa regler ifall man liksom inte bad om ersättning från fk.
    Jag vet inte, jag kan ju erkänna att jag oftast inte har någon koll på sånt här och tycker att det är jobbigt att hitta rätt info på fk:s hemsida, men just denna gången är jag så nyfiken 
    Nu vet jag ju inte varför du är nyfiken och snokar men om det på något vis är ett problem för dig på jobbet bör du ta det med din chef, inte leka detektiv på egen hand. Vad skulle du tycka om en kollega började kolla upp dig?
  • Anonym (undrande)
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:12:50 följande:

Jag förstår inte riktigt vilken sorts dagar din kollega tar ut. Det finns anhörigdagar för vård i slutskedet. Vi har på mitt jobb via kollektivavtal rätt till en dag ledigt för begravning av nära anhörig. Inget av det här känns direkt troligt.

Det enda jag känner till utöver det är föräldradagar eller vab. Kan det vara föräldradagar kollegan tar?

Det handlar nog om dom där dagarna med vård i slutskedet.

*Jag känner att jag måste förtydliga mig, jag bryr mig inte om vad hon gör på sina dagar, hon är säkert där och vårdar och det får hon gärna vara. Jag tycker absolut synd om henne som har så sjuk släkting.Men eftersom att situationen ser ut som den gör kring hennes ledighet i övrigt så känner jag mig bara nyfiken på hur reglerna kring dessa dagar ser ut* 
  • Balahir
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-13 20:17:37 följande:
    Nej jag kan läsa att dom gjort något kul, alltså han och barnen, oftast skriver han att VI har gjort ditten och datten, jag tror bestämt att jag skrev att det inte framgår om hon vart med.
    precis, det tillför altså ingenting till det andra du skriver om.
    kanske vill ta upp att hitler är död också?
  • vinterblomma
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-13 20:22:04 följande:
    Det handlar nog om dom där dagarna med vård i slutskedet.

*Jag känner att jag måste förtydliga mig, jag bryr mig inte om vad hon gör på sina dagar, hon är säkert där och vårdar och det får hon gärna vara. Jag tycker absolut synd om henne som har så sjuk släkting.Men eftersom att situationen ser ut som den gör kring hennes ledighet i övrigt så känner jag mig bara nyfiken på hur reglerna kring dessa dagar ser ut* 
    Och därför skriver du i trådstarten att du tror:
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-13 19:21:34 följande:
    Jag har nämligen en kollega, jag tror att hon fuskar. Jag vet att jag inte har med det att göra egentligen men jag blir bara lite nyfiken.

När hon tog ledigt var det inte för att träffa släktingen utan för att åka till badhuset med barnen och liknande.
    Hur ska du ha det egentligen?
  • Anonym (hmm?)

Anhörighetsdagar får man väl bara ta ut när läget är kritiskt för den som ligger inne?

Jag fick ta ut det när min mamma låg och svävade mellan liv och död. Krångligt så in i vassen att få ersättning för dessa dagar också.

Man ska anmäla dag 1 till fk att man vill ta ut just anhörighetsdagar, sen skickas papper hem där man får fylla i hur många dagar man stannat hemma, fylla i personnumret på den sjuke. Skicka in detta till fk ihop med ett intyg från doktorn till den sjuke på sjukhuset där det ska stå vad den sjuke har för tillstånd.
    Samma intyg ska man även lämna till sitt lönekontor.

Verkar jobbigt för din kollega att hålla på med detta flera dagar i månaden?

• vinterblomma
    Anonym (hmm?) skrev 2011-04-13 20:30:30 följande:
    Anhörighetsdagar får man väl bara ta ut när läget är kritiskt för den som ligger inne?

Jag fick ta ut det när min mamma låg och svävade mellan liv och död. Krångligt så in i vassen att få ersättning för dessa dagar också.

Man ska anmäla dag 1 till fk att man vill ta ut just anhörighetsdagar, sen skickas papper hem där man får fylla i hur många dagar man stannat hemma, fylla i personnumret på den sjuke. Skicka in detta till fk ihop med ett intyg från doktorn till den sjuke på sjukhuset där det ska stå vad den sjuke har för tillstånd.

Jag håller med, en kollega tog anhörighetsdagar när hennes mamma var döende i cancer. TS kollegas ledighetsmönster stämmer inte alls. Men jag undrar vad TS är ute efter egentligen.
  • Anonym (undrande)

Äh så dumt, jag är inte ute efter något speciellt.
    Ja jag tror att hon fuskar, och det får hon gärna göra, för min del, trots att det strular till det för oss andra så brukar vi lösa det på ett utmärkt sätt.
    Men det är inte därför jag skriver, att hon beter sig såhär fick mig lite nyfiken på reglerna kring detta bara, så enkelt är det 

• Anonym (joråsåatte)
    Anonym (hmm?) skrev 2011-04-13 20:30:30 följande:

Mmm, och den anhörige skall skriva på om det är möjligt... 
    Massa krångel var det.. Tog fyra månader innan jag fick ut en spänn för det, trots rätta pappren..
  • Anonym (Tralla)

Det kan inte vara så att hon tar tjänstledigt utan lön, och säger till chefen att det är för att vårda en anhörig?

• Anonym (Tralla)

Fråga kollegan. Säg att du är nyfiken.

• Anonym (undrande)

Ja jag hade faktiskt tänkt att kolla med henne om hon kommer imorgon, kan ju vara bra att veta om det är något man själv skulle behöva använda någon gång. Jag hoppas bara att hon inte tar illa upp, känns alltid lite jobbigt att fråga när det handlar om känsliga saker, som sjuka släktingar och så...
    Men tack iallafall för alla svar, 

• Anonym (undrande)

Ifall någon undrar så kan jag berätta att jag aldrig kollade med henne, jag orkade inte riktigt ta i det, Men nu så ska hon åka utomlands med sin man och sina barn, en vecka. 
    Då har hon själv berättat att hon ska ta ut anhörighetsdagar, så jag antar att det finns olika sorter eller så... 

Svar på tråden Anhörighetsdagar?