Anhörighetsdagar?
Jag lägger tråden här efter som jag vill vara anonym men inte hittar någon passande kategori.
Är det någon som vet hur det här med anhörighetsdagar fungerar? Finns det regler för hur många man får ta, vad man ska göra under de dagar, hur långt i förväg måste säga till chefen, om chefen kan neka?
Jag har nämligen en kollega, jag tror att hon fuskar. Jag vet att jag inte har med det att göra egentligen men jag blir bara lite nyfiken.
Hon har alltid tagit ledigt väldigt väldigt ofta, och eftersom det sätter oss andra så mycket i klistret så har chefen börjat säga nej till viss ledighet, så nu har hon börjat plocka ut anhörighetsdagar (hon har en sjuk nära släkting) och detta händer flera gånger varje månad.
När hon tog ledigt var det inte för att träffa släktingen utan för att åka till badhuset med barnen och liknande.
Det som är det lustiga är att under i princip alla dessa anhörighetsdagar så kan jag läsa på hennes mans facebook-sida att dom gjort något roligt, till exempel badhuset eller åkt till en större stad för shopping (men det framgår aldrig om hon varit med), Eller så har någon i familjen födelsedag eller liknande.
Som sagt så vet jag att jag inte borde bry mig men jag blev lite intresserad av reglerna, hur länge det kommer hålla på såhär. Hon är nog borta från jobbet 6-7 dagar i månaden...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 22:15
Ifall någon undrar så kan jag berätta att jag aldrig kollade med henne, jag orkade inte riktigt ta i det, Men nu så ska hon åka utomlands med sin man och sina barn, en vecka.
Då har hon själv berättat att hon ska ta ut anhörighetsdagar, så jag antar att det finns olika sorter eller så...