5 1/2 åring som fortfarande kissar ner sig
Hej
Jag och min sambo har 2 barn . Pojken är 5 1/2 år och flickan är 2 år. Vi har ett bekymmer som vi inte vet hur vi ska lösa. Saken är den att vår pojk som snart ska börja skolan kissar fortfarande ner sig. Vi försöker att påminna honom efter att han har ätit att han måste gå att kissa. Problemet är att han säger att han inte behöver och det blir bara tjat från vår sida. När vi väl får honom på toaletten så är det redan blött för han kan inte hålla sig säger han. Vissa dagar kan det vara torrt men sedan så kan det gå 4 par byxor på en dag
På nätterna så har han blöja och det har hänt att under flera nätter så är blöjan torr men sedan början det igen av att blöjan är dyngsur.
Vi kände att det var på gång för honom att sluta kissa ner sig innan vår dotter föddes men efter att hon kom så har det bara blivit värre. Vi har hört att efter sådana här omställningar med att få syskon kan det göra så att man börjar igen men nu har det snart gått 2 år.
Behöver hjälp i frågan om hur man kan lösa det för vi har försökt med mutor av olika slag, hjälpa honom till toaletten, inte tjata utan han får lösa det själv utan att man tjatar men hittar ingen lösning hur vi ska göra. På BVC säger man att det är en mognadssak och det kan ta tid.
Kanske är det bara att finna sig i detta men man är ju rädd att han ska bli retad i skolan.
Vi känner själva att vi vill ventilera denna frågan för jag tror inte att vi är ensamma om detta men känns ändå frustrerande att man inte hittar någon lösning.