• Linda Famillia

gravida överviktiga som försöker gå ner skonsamt i vikt

hej

jag är gravid, men väldigt överviktig. hade börjat min "viktresa" lite lagom när jag fick veta att jag blivit gravid (hade försökt över ett år utan resultat)

nu vill jag ju inte bara för jag är gravid sätta mig på sofflocket och vänta och bli bara fetare, utan jag vill försöka gå ner lite i vikt samtidigt som magen växer.
    gick bara upp 6 kilo med förra barnet, men sedan av någon märklig anledning Oskyldig gick jag upp 13 kg, jag som redan hade massor och bära på.

finns det fler gravida tjockisar där ute som kämpar?

hur gör ni?

tänkte vi kan dela lite tips!

o cabo verde... saudade
  • Svar på tråden gravida överviktiga som försöker gå ner skonsamt i vikt
  • AW1987

Jag är gravid och överviktig men jag försöker inte gå ner i vikt. Men däremot äter jag bra och rör mycket på mej så jag inte går upp så mycket. Hittills har jag gått ner 6,5kg :)

Man ska inte banta när man är gravid.

• Linda Famillia

men det är så som du gör som jag menar.
    äta vettigt, röra sig mer. gå ner i vikt är en bonus. eller åtminstone stå still i vikt :D

o cabo verde... saudade
  • artax

Jag kan inte vara med för jag e inte gravid jag vill bara skriva att det inte är farligare att gå ner LITE i vikt under graviditet än vad det är att vara GROVT överviktig detta iallafall enligt flera läkare jag frågat.. :)

• Nessie99

Tror också på skonsam viktnedgång genom att äta bra (och inte för mycket), samtidigt som man motionerar. Har gått och cyklat mycket nu och ska precis lägga till en simningsrutin. Frågade BM om det är farligt att barnet i magen får fett direkt från mig och inte bara från kosten och hon svarade att det är helt okej.
    TS, hur hade du själv tänkt göra?

• AW1987

Både min BM och BM här på FL säger att man inte ska försöka gå ner i vikt när man är gravid. Dom säger att det är farligt. Så det bästa är nog att äta bra och motionera.

• Nessie99

Tror nog att de menar att man inte ska banta. Inte samma sak som att lägga om kost och motionera mer och gå ner i vikt på köpet. Det finns liksom energi att ta från i 'skafferiet'.

• AW1987
    Nessie99 skrev 2011-04-14 14:40:34 följande:
    Tror nog att de menar att man inte ska banta. Inte samma sak som att lägga om kost och motionera mer och gå ner i vikt på köpet. Det finns liksom energi att ta från i 'skafferiet'.
    Till mej sa dom att jag absolut inte skulle försöka att gå ner i vikt. Men det gör inget om jag gör det så länge jag inte bantar. Det är stor skillnad på att äta bättre och motionera och äta medvetet mindre och motionera! Vilket dom sa till mej att man inte fick! Dom sa att man ska lyssna på sin kropp och äta när man är hungrig och ta det lugnt när man är trött.
  • Nessie99

Absolut ska man göra det! Att vara gravid är lite speciellt, man ska inte ta i för mycket och få ont och stark träningsverk etc., men vad gäller maten tror jag att det har betydelse vad man har haft för vanor innan graviditeten. Äter man, som överviktig person, mycket tomma kalorier i stora lass är det aldrig fel att ändra till näringsrik mat i hälsosamma portioner, så länge man inte gör det tvärt och plötsligt blir vrålhungrig! Det ät nog svårt för en BM (på FL) att svara så generellt, när omständigheter är så olika för varje person. Din BM kanske riktade sig specifikt till dina behov?

• AW1987
    Nessie99 skrev 2011-04-14 15:19:28 följande:
    Absolut ska man göra det! Att vara gravid är lite speciellt, man ska inte ta i för mycket och få ont och stark träningsverk etc., men vad gäller maten tror jag att det har betydelse vad man har haft för vanor innan graviditeten. Äter man, som överviktig person, mycket tomma kalorier i stora lass är det aldrig fel att ändra till näringsrik mat i hälsosamma portioner, så länge man inte gör det tvärt och plötsligt blir vrålhungrig! Det ät nog svårt för en BM (på FL) att svara så generellt, när omständigheter är så olika för varje person. Din BM kanske riktade sig specifikt till dina behov?
    Är du överviktig och gravid? Eller har varit? Och har du pratat med dom BM om detta?

Jag menar självklart inte i sånna fall som finns där man ätar 7 pajer till lunch osv. Man ska äta "normal" portioner. Men om man börjar äta mindre än det som man gör när man bantar så är det farligt.

Ja jag och min BM har pratat om detta självklart. Plus att jag har pratat med en dietist  nu under graviditeten. Här på FL så gick vi in ganska mycket på hur mina vanor såg ut osv och fick samma svar där som från BM och dietist. 
  • ikelipiken
    AW1987 skrev 2011-04-14 13:34:42 följande:
    Både min BM och BM här på FL säger att man inte ska försöka gå ner i vikt när man är gravid. Dom säger att det är farligt. Så det bästa är nog att äta bra och motionera.
    Min bm sa till mig att det bara är när kroppen går in i svältläge eller för hög förbränning då kroppen hamnar i ketos som är farlig. Men man kan inte säga till någon att personen absolut inte får äta mindre än vad hon gör av med pga ett foster i magen.

När jag plussade ringde jag till en annan BM och frågade om kosten då jag har levt på strikt lchf.
    Hon sa att jag absolut inte fick gå ner i vikt under graviditeten och hon skickade mig vidriga kostråd från livsmedelsverket. Ringde en annan bm efter det som är väldigt positiv till måttlig viktnedgång under graviditeten. Helt sjukt vad de vill att folk ska trycka i sig för skit. Visst funkar det för dem som är normalviktiga, men har man 30 kg övervikt eller mer är det den sämsta kosten som finns enligt mig.
    Däremot gick jag från lchf till en gi-kost. Det var verkligen inte bra. Jag går in i v9 i morgon och jag har redan gått upp 8 kg. Visst är en stor del av viktuppgången vätska, men det visar också hur fel den kosten är för mig.
    Nu har jag gått tillbaka till lchf, men jag lägger till extra grönsaker varje dag för att få i mig lite mer kolhydrater. Inte för att det behövs, utan mer för att säkerställa att ketosen inte blir för kraftig. Har redan gått ner 1,5 av de pålagda 8 kilona och då började jag om för två dagar sedan. Så länge jag mår bra tänker jag vara nöjd, och går jag ner något kg eller står still på samma siffra som nu är jag bara glad.

Ansluter mig föv till tråden Väldigt bra initiativ.
  • AW1987
    ikelipiken skrev 2011-04-14 15:31:58 följande:
    Min bm sa till mig att det bara är när kroppen går in i svältläge eller för hög förbränning då kroppen hamnar i ketos som är farlig. Men man kan inte säga till någon att personen absolut inte får äta mindre än vad hon gör av med pga ett foster i magen.

När jag plussade ringde jag till en annan BM och frågade om kosten då jag har levt på strikt lchf.
    Hon sa att jag absolut inte fick gå ner i vikt under graviditeten och hon skickade mig vidriga kostråd från livsmedelsverket. Ringde en annan bm efter det som är väldigt positiv till måttlig viktnedgång under graviditeten. Helt sjukt vad de vill att folk ska trycka i sig för skit. Visst funkar det för dem som är normalviktiga, men har man 30 kg övervikt eller mer är det den sämsta kosten som finns enligt mig.
    Däremot gick jag från lchf till en gi-kost. Det var verkligen inte bra. Jag går in i v9 i morgon och jag har redan gått upp 8 kg. Visst är en stor del av viktuppgången vätska, men det visar också hur fel den kosten är för mig.
    Nu har jag gått tillbaka till lchf, men jag lägger till extra grönsaker varje dag för att få i mig lite mer kolhydrater. Inte för att det behövs, utan mer för att säkerställa att ketosen inte blir för kraftig. Har redan gått ner 1,5 av de pålagda 8 kilona och då började jag om för två dagar sedan. Så länge jag mår bra tänker jag vara nöjd, och går jag ner något kg eller står still på samma siffra som nu är jag bara glad.

Ansluter mig föv till tråden Väldigt bra initiativ.
    Jag har mer än 30kg övervikt. Jag har ätit bättre och rör mej mer. Jag är i vecka 16 och har gått ner 6,5kg. Självklart har jag inte bantat utan äter bättre och motionerar mer :)
  • ikelipiken
    AW1987 skrev 2011-04-14 15:43:47 följande:
    Jag har mer än 30kg övervikt. Jag har ätit bättre och rör mej mer. Jag är i vecka 16 och har gått ner 6,5kg. Självklart har jag inte bantat utan äter bättre och motionerar mer :)
    Jag hade dubbelt så mkt övervikt som dig. Närmare 60 kg. Hade försökt mig på allt och var så desperat att jag övervägde en gbp. Men så fick jag höra om lchf Tappade 30 kg på tre månader direkt och sedan tog det lite längre tid att gå ner ytterligare 10 kg. Sen blev jag på smällen och gick upp 8 kg och där är jag nu Bara att ta nya tag.
    Att äta bättre är helt klart det bästa valet Tidigare hade jag svårt att röa mig så mkt som jag önskade pga vikten men nu är jag inte alls så begränsad. Springa skulle jag inte våga mig på, men långa promenader, cykla och simma är inte alls några problem som tur är Så jag hoppas att ytterligare några kilo springer och gömmer sig någon annan stans. 
  • AW1987
    ikelipiken skrev 2011-04-14 15:48:52 följande:
    Jag hade dubbelt så mkt övervikt som dig. Närmare 60 kg. Hade försökt mig på allt och var så desperat att jag övervägde en gbp. Men så fick jag höra om lchf Tappade 30 kg på tre månader direkt och sedan tog det lite längre tid att gå ner ytterligare 10 kg. Sen blev jag på smällen och gick upp 8 kg och där är jag nu Bara att ta nya tag.
    Att äta bättre är helt klart det bästa valet Tidigare hade jag svårt att röa mig så mkt som jag önskade pga vikten men nu är jag inte alls så begränsad. Springa skulle jag inte våga mig på, men långa promenader, cykla och simma är inte alls några problem som tur är Så jag hoppas att ytterligare några kilo springer och gömmer sig någon annan stans. 
    Okej okej. Duktig du är som har gått ner så mycket innan du blev gravid :)

Ne spring vågar jag inte heller göra.
  • Nessie99

Yes, jag är överviktig och är drygt halvvägs genom graviditeten. Min BM vill gärna inte att jag går upp mer än sju kg (rekommenderat för oss lite större) och att jag ska röra på mig så mycket som möjligt. Jag räknar inte dessa sju kg som 'mina egna', utan de är i princip foster, fostervatten och allt som hör därtill. Går jag upp mer än så är det antingen ett eget fettlager eller ansamlat vatten (uppsvullnad). Vill helst undvika båda, men får använda sunt förnuft.

Är man mycket kraftigt överviktig, vilket jag inte är, tror jag en BM skulle ge andra råd. Likaså om man är under- eller normalviktig. Vi är alla olika och har inte samma förutsättningar, det förstår jag ju. Tycker även att övriga i denna tråd verkar vara förnuftiga och ansvarsfulla. Önskar er lycka till med era ev. graviditeter och egna hälsa!

• AW1987
    Nessie99 skrev 2011-04-14 20:23:23 följande:
    Yes, jag är överviktig och är drygt halvvägs genom graviditeten. Min BM vill gärna inte att jag går upp mer än sju kg (rekommenderat för oss lite större) och att jag ska röra på mig så mycket som möjligt. Jag räknar inte dessa sju kg som 'mina egna', utan de är i princip foster, fostervatten och allt som hör därtill. Går jag upp mer än så är det antingen ett eget fettlager eller ansamlat vatten (uppsvullnad). Vill helst undvika båda, men får använda sunt förnuft.

Är man mycket kraftigt överviktig, vilket jag inte är, tror jag en BM skulle ge andra råd. Likaså om man är under- eller normalviktig. Vi är alla olika och har inte samma förutsättningar, det förstår jag ju. Tycker även att övriga i denna tråd verkar vara förnuftiga och ansvarsfulla. Önskar er lycka till med era ev. graviditeter och egna hälsa!
    Okej okej. Det har jag också hört men min BM tycker inte jag ska gå upp mer än 4-5kg. Känner mej orolig över det faktiskt. Men dom räknar från start vikten va? (jag har gått ner 6.5kg)
  • jbo

Hej, hade ett BMI på 40 när jag skrev in mig hos BM, min plan var att fortsätta äta Lchf under graviditeten men har mått riktigt illa de första månaderna o det som kroppen ville behålla var kolhydrater. Kändes konstigt att äta bröd efter 4 månader utan. Nu när illamåendet försvunnit går in i w 19 imorgon så försöker jag äta så mycket gi som kroppen accepterar. Står kvar på inskrivningsvikten och har som plan att gå upp 5-7 kg.

• Linda Famillia

hej på er glada tjejer

som jag skrev tidigare syftar jag inte på banting, svält eller något dylikt.

jag syftar på vettig kost och röra sig mer.

jag väger 30+ kg för mkt.

min barnmorska sa att  jag kan fortsätta träna och äta som jag gör, så länge det känns bra och jag inte äter för lite.

o cabo verde... saudade
Svar på tråden gravida överviktiga som försöker gå ner skonsamt i vikt