AW1987 skrev 2011-04-14 13:34:42 följande:
Både min BM och BM här på FL säger att man inte ska försöka gå ner i vikt när man är gravid. Dom säger att det är farligt. Så det bästa är nog att äta bra och motionera.
Min bm sa till mig att det bara är när kroppen går in i svältläge eller för hög förbränning då kroppen hamnar i ketos som är farlig. Men man kan inte säga till någon att personen absolut inte får äta mindre än vad hon gör av med pga ett foster i magen.
När jag plussade ringde jag till en annan BM och frågade om kosten då jag har levt på strikt lchf.
Hon sa att jag absolut inte fick gå ner i vikt under graviditeten och hon skickade mig vidriga kostråd från livsmedelsverket. Ringde en annan bm efter det som är väldigt positiv till måttlig viktnedgång under graviditeten. Helt sjukt vad de vill att folk ska trycka i sig för skit. Visst funkar det för dem som är normalviktiga, men har man 30 kg övervikt eller mer är det den sämsta kosten som finns enligt mig.
Däremot gick jag från lchf till en gi-kost. Det var verkligen inte bra. Jag går in i v9 i morgon och jag har redan gått upp 8 kg. Visst är en stor del av viktuppgången vätska, men det visar också hur fel den kosten är för mig.
Nu har jag gått tillbaka till lchf, men jag lägger till extra grönsaker varje dag för att få i mig lite mer kolhydrater. Inte för att det behövs, utan mer för att säkerställa att ketosen inte blir för kraftig. Har redan gått ner 1,5 av de pålagda 8 kilona och då började jag om för två dagar sedan. Så länge jag mår bra tänker jag vara nöjd, och går jag ner något kg eller står still på samma siffra som nu är jag bara glad.
Ansluter mig föv till tråden

Väldigt bra initiativ.