• Lea74

Orolig! Något barn som gillar att snurra leksaksbilarnas hjul?

Hej!

Jag har blivit nojig eftersom jag har läst att barn som tycker om att snurra på leksasbilars hjul är ett typiskt tecken på autism. Han kör inte direkt med bilarna utan mest snurrar på hjulen. Han är också lite sen i talet. Han säger bara bö för boll och brr för bil. Han är 16 månader. Däremot är han väldigt kommunikativ, pekar  mycket. har mycket ögonkontakt och busar, leker tittut, vinkar och härmar. Älskar att läsa böcker och att följa efter och vara med barn även fast han tycker mycket om att gå omkring eftersom han lärt sig gå för en månad sedan. Han leker förstås med andra saker som pop-up leksaker, saker som låter, xylofon, djur samt älskar att hämta hushållsredskap och röra runt i skålar m.m. Han har även börjat försöka mata mig...  Vet inte hur mycket han förstår ännu dock. Han är otroligt kramig och social så jag vet inte... men men, skulle vilja höra om era barn om de också snurrar på hjulen mycket...

Jag är extra nojig eftersom jag har sett att vi har lite tendenser inom autimspektrat i vår släkt....men detta med snurrabilhjul var ju ett tydligt tecken har jag läst.

.

• Svar på tråden Orolig! Något barn som gillar att snurra leksaksbilarnas hjul?
  • Amazina

Jag tror inte du behöver vara orolig! Min dotter sa inte heller mycket mer än så vid 16 månader. Han låter hur normal som helst!!

• ELLEoClara

Min tjej gillar också det + tusen andra lekar. ( menas det inte att barn som inte leker utan sitter och snurrar bilhjulen är ett typiskt tecken ?? )

Sen med talet ????  Min tjej sa inte ens bö för boll vid 16 mån men babblar som en tok nu

• Xay1de

Jag jobbar mycket med ungdomar som befinner sig inom npf-spektrat, många inom just autismspektrat och jag har aldrig hört talas om att en förkärlek för att snurra hjulen på leksakbilar skulle vara ett tecken på autism. Det låter mer som en normal lek för barn i den åldern, det är ju trots allt hjulen som rör sig och är lite roliga att pilla på. Från det du beskriver tycker jag han låter som en alldeles normal 16-månaders. Talet kan ju variera jättemycket från barn till barn. Min treåring började säga tvåordsmeningar när han var nio månader gammal och han misstänker faktiskt både jag och min man, som även han jobbar med autister, befinner sig inom autismspektrat, men han har aldrig tyckt om att leka med hjulen på bilarna.

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • La Lola

Sen i talet???
    Hedda är två år o säger inte boll.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Busbellan

Alltså det är inte direkt just snurra hjulen som är vanligt hos barn med autism

Ett kriterie för att få diagnosen autism är att barnet inte använder leksaker på det sättet de är tänkta att användas alltså kan inte koppla det till verkligheten, sen med vika leksaker det är spelar mindre roll, men det ska vara genomgående.

Din son leker ju med andra saker precis som man "ska " göra, han kan låtsas mata mm mm

Det är en sak som vi fått träna in hos sonen med autism, hur man förväntas göra med olika leksaker.

Sen måste jag bara invända lite mot det där med att vara social och kramig, det är inte alls så att barn med autism inte är det utan det finns stora variationer för barn med diagnosen precis som det finns med normalstörda barn. Min son är både social och gillar kroppskontakt.

jag menar ju såklart inte att din son har autism trots att han är social, ville bara försöka få bort den bilden av autism

Tycker han åter som en helt normal kille för sin ålder

Mamma till Nora, August och Ella
  • linjes

Alla fall är ju unika

Barn med autism kan ha specialintressen och visst snurra med hjul kan vara det..Men det behöver inte heller va det..Min son i den åldern hade nycklar som intresse

Min son sa inte pip innan han va 2 år och ja han har autism men å andra sidan finns det många barn som inte har autism som inte heller säger något.

Hoppas du förstår min poäng med det hela

• Lea74

Tack för alla svar!

Linjes: babblade din son inte typ bebisspråk - dada, mamma m.m.?

• linjes
    Lea74 skrev 2011-04-14 09:35:29 följande:
    Tack för alla svar!

Linjes: babblade din son inte typ bebisspråk - dada, mamma m.m.?
    Nää ingenting..Kan tillägga att han har språket nu
  • Ladycocos

Ehh... min son är snart 22 månader och jag har inte ens funderat över att han skulle vara sen med talet?? Han babblar, men inget begripligt utöver mamma/pappa vilket har kommit först senaste månaderna...

och hur många 16 månaders leker "som man ska" med sina leksaker? och finns det verkligen ett rätt och fel sätt att utforska sin omgivning?

• beabus87

Det låter PRECIS som min son och han är nu 21 månader. Du behöver nog inte va orolig! Enligt BVC så är det INGET FEL på vår son iaf :)

• Lea74

beabu87, tycker din son också om att snurra på leksaksbilshjul alltså?

• liah86

varför just hänga upp sig med att att han snurrar på hjulen?? tycker jag de flesta barn gör i den åldern (min dotter o hennes kompisar gör det f ö fortfarande och det är över 3 år) de vill ju upptäcka hur saker fungerar och iaf min dotter har alltid tyckt det är kul med saker som snurrar

• Catasita81

Min son har alltid gillat alla bilar, framför allt snurra hjulen, men nu är det mer att ha bilen i ögonhöjd typ bord/fönsterkarm/ soffarmstöd och verkligen kolla vad som händer med hjulen när han rör den fram och tillbaka (eller kastar iväg den :P ) Han är 26 mnd och håller fortfarande på! Skrattande
    Tycker absolut inte du ska vara orolig!

• Hirundinidae

Vår son är 1½ år och pratar ingenting, mamma och pappa säger han ibland när han vill mysa, men det är nog mest för att det är roligt att låta på vissa sätt  =)
    Tr or inte du behöver vara orolig =)

• Tillalamm

Du behöver nog inte oroa dig. Jag har en systerson som alltid snurrade på bilarnas hjul när han var liten. Han var också något sen i talet samt med att börja gå. Han är 13 år nu och visar inga tecken på autism.

• beabus87
    Lea74 skrev 2011-04-28 13:22:11 följande:

beabu87, tycker din son också om att snurra på leksaksbilshjul alltså?

Yes, och han pratar inte mycket, började gå sent och älskar att leka med matredskap, teknikprylar.. m.m.. Precis som du beskriver din son :) Han säger alltid brr och inte bil fast jag ofta upprepar just ordet "bil" för honom.. men men..
  • Sessilou

TS...lovar, du behöver inte oroa dig.
    Förstår inte ens varför du oroar dig egentligen....=)

Allt låter ju hhelt normalt. Sånt som alla barn tycker om. Spännande när det snurrar. Min son älskar sånt, han vänder upp o ner på allt med hjul o snurrar o snurrar.
    och talet....ditt barn e ju inte ens 18 månader. Talet kanske kommer i 2 års åldern.
    vid 18 månader behöver dem inte ens kunna uttala orden. Men ordförståelsen ska finnas där på några ord. Och ditt barn vet ju att en boll är en boll (bö) och tittar säkert upp i taket/himlen om du frågar var lampan är ( vare sig det finns en lampa där eller inte!)

När det gäller själva autism-grejen, så läs in dig på ämnet så förstår du att det inte är specifikt just att snurra hjul som kännetecknar autism.

Less is more=)
Svar på tråden Orolig! Något barn som gillar att snurra leksaksbilarnas hjul?