• Fidelis ad urnam

Bihåleinflammation. Egenvård?

Jag har åkt på bihåleinflammation och får ingen medicin av min läkare utan ska äta Sinova och ta nässpray med kortison i (för allergiker).
    Nu tänkte jag kolla med er om ni vet någonting annat jag kan göra för att linda smärtan. Har nämligen väldigt ont i ansiktet

Är det någon som har erfarenhet av att skölja näsan med saltvatten?
    Funkar det?

Tacksam för alla tips jag kan få då jag helst bara vill lägga mig ner och gråta tills det här går över Gråter

• Svar på tråden Bihåleinflammation. Egenvård?
  • Multignutten

Jag brukar äta antiinflammatoriskt också, typ Ipren, det lindrar smärtan också. Annars brukar sinova och kortisonspray räcka för mig. Jag har haft så många bihåleinflammationer nu att jag knappt behöver gå till läkaren längre...

• Fidelis ad urnam
    Multignutten skrev 2011-04-14 09:37:08 följande:
    Jag brukar äta antiinflammatoriskt också, typ Ipren, det lindrar smärtan också. Annars brukar sinova och kortisonspray räcka för mig. Jag har haft så många bihåleinflammationer nu att jag knappt behöver gå till läkaren längre...
    Senast jag hade bihåleinflammation var för 13 år sedan och jag minns inte att det gjorde så här ont
    Jag blandar ipren och panodil zapp (enligt personalen på apoteket så skulle det vara mer effektivt).
  • Multignutten

Ja det kan man också göra. Sist jag hade bihåleinflammation så kändes det som att mina käkar skulle sprängas vilken sekund som helst! Hade olidiligt ont i hela ansiktet och det tryckte över öronen, ett par dagar med sinova, nässpray och Ipren gjorde susen. Om det inte hjälper för dig så ska du be läkaren att skriva ut Renexin, hjälper svullanden att gå ner och därmed rinner allt äckel ut. Sinova fungerar på samma sätt mn Renexin är starkare. Brukar få det utskrivet när det är som värst, vilket det var sist...
    Krya på dig! 

• Fidelis ad urnam
    Multignutten skrev 2011-04-14 09:48:34 följande:
    Ja det kan man också göra. Sist jag hade bihåleinflammation så kändes det som att mina käkar skulle sprängas vilken sekund som helst! Hade olidiligt ont i hela ansiktet och det tryckte över öronen, ett par dagar med sinova, nässpray och Ipren gjorde susen. Om det inte hjälper för dig så ska du be läkaren att skriva ut Renexin, hjälper svullanden att gå ner och därmed rinner allt äckel ut. Sinova fungerar på samma sätt mn Renexin är starkare. Brukar få det utskrivet när det är som värst, vilket det var sist...
    Krya på dig! 
    Tack för tipset.
    För penicillin kommer jag då inte få *smått bitter*
  • ser91

Hej! Jag har till och från problem med bihålorna. En gång blev det så illa att jag fick ett krampanfall (så kraftigt att jag kissade ner mig under tiden). Hade blodtrycksfall och mådde katastrof. Fick åka ambulans till sjukhus för intensivvård på infektionsavdelningen. Fick ta ryggmärgsprov och en massa annat, men de konstaterade att de var en kraftig bihåleinflammation som hade gett ett hårt tryck på min hjärna, så att den svällde och blodkärlen i hjärnan blivit ihopklämda/krympt. Då spolades mina bihålor och jag blev bättre.

Hade aldrig problem innan, men sedan dess har jag ont ett par ggr per år, och jag får samma svar av vårdcentralen som du fått. Mitt enda tips är att hänga med huvudet neråt en stund eller trycka med fingrarna på bihålorna. Då gör det riktigt ont, men efter det så känns det bättre (för att det inte alls gör lika ont som när man pressat på dem).

Finns tyvärr inte så mycket som hjälper mot detta hemska, försök att fräsa ut varet ofta. Bihåleinflammation tror nånga bara är huvudvärk, men jag vet verkligen hur hemskt det är! Jag kunde inte äta på en vecka innan krampanfallet, pga att jag hela tiden kände mig proppmätt, precis som att jag ätit massor av mat (förmodligen hjärnan som sände lite fel signaler då den var så pressad).

Menar absolut inte att oroa/skrämma dig, men mycket vila, massera bihålorna och fräs allt vad du har! Ät och så som vanligt, hur jobbigt det än kan vara.

• Fidelis ad urnam
    ser91 skrev 2011-04-14 10:22:34 följande:
    Hej! Jag har till och från problem med bihålorna. En gång blev det så illa att jag fick ett krampanfall (så kraftigt att jag kissade ner mig under tiden). Hade blodtrycksfall och mådde katastrof. Fick åka ambulans till sjukhus för intensivvård på infektionsavdelningen. Fick ta ryggmärgsprov och en massa annat, men de konstaterade att de var en kraftig bihåleinflammation som hade gett ett hårt tryck på min hjärna, så att den svällde och blodkärlen i hjärnan blivit ihopklämda/krympt. Då spolades mina bihålor och jag blev bättre.

Hade aldrig problem innan, men sedan dess har jag ont ett par ggr per år, och jag får samma svar av vårdcentralen som du fått. Mitt enda tips är att hänga med huvudet neråt en stund eller trycka med fingrarna på bihålorna. Då gör det riktigt ont, men efter det så känns det bättre (för att det inte alls gör lika ont som när man pressat på dem).

Finns tyvärr inte så mycket som hjälper mot detta hemska, försök att fräsa ut varet ofta. Bihåleinflammation tror nånga bara är huvudvärk, men jag vet verkligen hur hemskt det är! Jag kunde inte äta på en vecka innan krampanfallet, pga att jag hela tiden kände mig proppmätt, precis som att jag ätit massor av mat (förmodligen hjärnan som sände lite fel signaler då den var så pressad).

Menar absolut inte att oroa/skrämma dig, men mycket vila, massera bihålorna och fräs allt vad du har! Ät och så som vanligt, hur jobbigt det än kan vara.
    Men fy

Ja du, det gör riktigt ont och det är inte roligt och jag håller på att bli knäpp
    Jag snyter mig mer eller mindre HELA tiden.
    Tar vanlig nässpray under dagarna och två doser i vardera näsborre på morgonen och två på kvällen.
    Däremellan äter jag Sinova tre ggr per dag och värktabletter när det är riktigt illa.
    Testade nyss att skölja näsan med saltvatten och ska nog testa att göra det några ggr i dag, för det kändes som att det hjälpte för stunden.

Hatar detta!
    Missar massvis i skolan pga detta
  • Multignutten

Förresten, köp Sinova Forte om du inte redan har den. Den är lite starkare än vanlig Sinova, finns alltså två olika sorter...

• ser91
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-14 10:26:11 följande:
    Men fy

Ja du, det gör riktigt ont och det är inte roligt och jag håller på att bli knäpp
    Jag snyter mig mer eller mindre HELA tiden.
    Tar vanlig nässpray under dagarna och två doser i vardera näsborre på morgonen och två på kvällen.
    Däremellan äter jag Sinova tre ggr per dag och värktabletter när det är riktigt illa.
    Testade nyss att skölja näsan med saltvatten och ska nog testa att göra det några ggr i dag, för det kändes som att det hjälpte för stunden.

Hatar detta!
    Missar massvis i skolan pga detta
    Jag fick en ganska bra nässpray en gång som heter nasonex.. Om jag inte minns fel.. sen har jag även fått vanlig nässray och allergispray. Tycker inte att de vanliga hjälper, men nasonex var helt okej. När jag låg på lasarettet så sa de att jag inte fick se på tv och sådana saker som är jobbigt för hjärnan, på något vis skulle det påverka läkningen så att säga. Men det vanliga är att man får nässray för att det vidgar upp i näsan så att varet kan komma ut. Men jag skulle säga att vila är den snabbaste läkningen tyvärr :(
  • SysterYster76

Bara läst TS... Jag anv panodil och ipren samt nässpray efter VC och Apotekets inrådan. Lindrade värken bra tillsammans.

• Fidelis ad urnam

Jag förstår inte hur man kan ha så mycket äckel i huvudet!
    Snyter mig och snyter mig men det tar aldrig slut.
    Från den näsborre vart bihålor jag har ont i kommer det blodblandat äckel, är det normalt?

Har iaf lärt mig idag att det lindrar väldigt mycket när jag sköljer näsan med saltvatten.

• Jezzysnor
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-14 17:08:02 följande:
    Jag förstår inte hur man kan ha så mycket äckel i huvudet!
    Snyter mig och snyter mig men det tar aldrig slut.
    Från den näsborre vart bihålor jag har ont i kommer det blodblandat äckel, är det normalt?

Har iaf lärt mig idag att det lindrar väldigt mycket när jag sköljer näsan med saltvatten.
    hade bihåleinflammation för nån månad sen! mådde bara dåligt av att ställa mig upp, hittade tips på internett att man skulle stoppa en vitlöksklyfta som man har stuckit hål i, i näsan. sved ordentligt och man stank vitlök men bihåleinflammationen försvann efter 2 dagar! inte världens fräschaste med den funkar finfint :D
  • Mammatilltretroll

Nasonex nässpray med kortison

Bada ångbad - fyll en stor kastrull med kokande vatten, lägg en handduk över huvudet och låt det ånga. Gärna ett par droppar pepparmyntsolja i.

Nässköljningskanna!

• Kimona

Jag får också ont och svullnar så mycket att jag knappt kan se. Panodil brus har funkat bäst för mig och även att tvätta ansiktet i kallt vatten innan jag ska sova

• Kimona

kan tillägga att jag fått både kortisonsprej och penicillin, men sista gången var jag så dålig att jag inte ens gick till läkaren. Hade dock kvar kortisonsprej

• Fidelis ad urnam
    Kimona skrev 2011-04-14 18:38:23 följande:
    Jag får också ont och svullnar så mycket att jag knappt kan se. Panodil brus har funkat bäst för mig och även att tvätta ansiktet i kallt vatten innan jag ska sova
    Visst är det hemskt?
  • Kimona
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-14 18:39:55 följande:
    Visst är det hemskt?
    ja :/ tyvärr får jag ju inga vanliga små förkylningar utan får istället en rejäl bihåleinflammation 4 gånger om året eller så
  • Fidelis ad urnam
    Kimona skrev 2011-04-14 18:41:44 följande:
    ja :/ tyvärr får jag ju inga vanliga små förkylningar utan får istället en rejäl bihåleinflammation 4 gånger om året eller så
    Stackare
    Jag håller på att gå under av denna sväng och detta är första gången på 12-13 år.
  • Kimona
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-14 18:45:06 följande:
    Stackare
    Jag håller på att gå under av denna sväng och detta är första gången på 12-13 år.
    Ja det är jobbigt :/ men så fort smärtan försvinner är det överkomligt
  • Nifelheim

Nasonex och rinexin är det enda som verkligen hjälper för mig. Vägrar antibiotika in i det längsta, men det brukar läkarna alltid vilja skriva ut när det börjat rinna riktigt snuskvar (man vill ju inte att inflammationen ska påverka hjärnan).
    Att sitta över ånga kan släppa litegrann på trycket i bihålorna om man börjar tidigt. Annars har jag inte så många bra tips.
    Jag har hört om folk som sköljer med silverjoner, men det har jag inte vågat mig på än.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden Bihåleinflammation. Egenvård?