• Jäjd

Islam- tolerans mot alkohol &/griskött i sociala sammanhang

Ponera att du som muslim med respektive bjuds in till ett annat par på middag varpå det eventuellt kan komma att finnas alkohol och / eller griskött i någon form på middagsbordet.
    Hur långt är du villig att kompromissa med din självvlada tolkning av islam i form av att kunna njuta av middagen och sällskapet oavsett om du behöver äta/dricka något av ovanstående utan det finns med största sannolikhet alternativ dricka och mat till just dig om du skulle uppge ditt skäl att vilja äta något annat än gris/fläskkött?
    Är det alltså vanligt att man som muslim i din erfarenhet ej kan acceptera att sitta vid ett bord där dessa ting står utan att själv tvingas föra det över dina läppar?

Ponera vidare att du som bjudit in detta par får frågan gällande vad som kommer stå på bordet och i samband med det framförs en önskan och en förklaring gällande eventuell alkohol och nasse på bordet. Dvs, önskan går ut på att inget av detta överhuvudtaget dukas fram på bordet då det skapar en sådan obehagskänsla hos den inbjudne muslimen att det ens står där.
    Hur reagerar du?
    Återtar inbjudan då du anser detta vara höjden av respektlöshet?
    Säger okej, men kanske tycker att det var en överdriven religiös tolkning men säger inget?
    Eller vore det inga problem då sällskapet är det som ändå är viktigast oavsett oresonliga önskemål. Du kanske rent av uppskattar att dina gäster har det bra även om de ställt för dig ett ovanligt, överdrivet önskemål?

Skulle uppskatta lite åsikter.

Kan man inte tänka sig in i denna situation kanske man kan tänka ett annat sammanhang typ konferens med jobbet. Står du som muslim ut med att serveras vin eller käkas gris under middagen?

• Svar på tråden Islam- tolerans mot alkohol &/griskött i sociala sammanhang
  • MattiasFru

jag skulle absolut ta bort det då och servera något annat det är ju sådant man får räkna med kan ske när man bjuder in folk från andra kulturer, och då får man äta något annat och inte servera alkohol, vilket inte skulle bli ett problem eftersom att vi inte heller dricker jag skulle nog för den delen fråga innan gästen skulle hinna fråga, just om man vet om att vederbörande är muslim hur den känner om griskött om det är okej att det står på bordet eller om vi ska laga något annat.

• Hoppfull84

men alltså om mna har bjudit in någon så serverar man väl inte sådant som den personen inte äter?
    om du bjudit in en glutenallerkiger så lagar man väl kanske inte pizza med vetemjöl, och om man bjudit in en nykterist så klarar man sig väl utan alkohol till maten el? man anpassar ju menyn efter sällskapet, trodde det var en självklarhet?
    oavsett om anledningen till att gästen inte äter något är sjukdom/kultur/missbruk/tycke och smak  så vill man väl servera en middag som alla runt bordet kan njuta av tillsammans. skulle tex inte bjuda min systers familj på kräftor/skaldjur för jag vet att hon blir äcklad av deras ögon.
    det är ju dessutom inte skitsvårt att undvika gris och alkohol, det finns ju massor av alternativ så har svårt att se problemet faktiskt.

• Jäjd
    MattiasFru skrev 2011-04-14 11:01:25 följande:
    jag skulle absolut ta bort det då och servera något annat det är ju sådant man får räkna med kan ske när man bjuder in folk från andra kulturer, och då får man äta något annat och inte servera alkohol, vilket inte skulle bli ett problem eftersom att vi inte heller dricker jag skulle nog för den delen fråga innan gästen skulle hinna fråga, just om man vet om att vederbörande är muslim hur den känner om griskött om det är okej att det står på bordet eller om vi ska laga något annat.
    Fin inställning tycker jag! *gillar*
  • Jäjd
    Hoppfull84 skrev 2011-04-14 11:10:31 följande:
    men alltså om mna har bjudit in någon så serverar man väl inte sådant som den personen inte äter?
    om du bjudit in en glutenallerkiger så lagar man väl kanske inte pizza med vetemjöl, och om man bjudit in en nykterist så klarar man sig väl utan alkohol till maten el? man anpassar ju menyn efter sällskapet, trodde det var en självklarhet?
    oavsett om anledningen till att gästen inte äter något är sjukdom/kultur/missbruk/tycke och smak  så vill man väl servera en middag som alla runt bordet kan njuta av tillsammans. skulle tex inte bjuda min systers familj på kräftor/skaldjur för jag vet att hon blir äcklad av deras ögon.
    det är ju dessutom inte skitsvårt att undvika gris och alkohol, det finns ju massor av alternativ så har svårt att se problemet faktiskt.
    Nej jag håller med men topic kretsar mer kring hypotesen att en önskan framställs där tingen i fråga ej kan ställas fram på bordet överhuvudtaget vilket tydligen kan upplevas som oerhört kränkande, respektlöst och oresonligt att önska av sina värdar. Enligt vissa då.
    Men upplever att trots att det är mycket lätt att laga mat utan alkohol och grisar så är själva frågan så pass respektlös att man återtar inbjudan. Håller du med?
  • JuliaåRonjasmammis

Är det bara ett muslimskt par som kommer på middag, eller ingår de i ett större sällskap?

Om vi bjuder hit exvis makens arbetskompis med fru, som visserligen är rätt liberala muslimer, men ändå inte äter griskött/dricker alkohol, så anpassar vi såklart middagen efter dem.

Är det däremot så att vi har en större middag/fest, där paret ingår som ett av kanske tio par, då anpassar vi middagen på så sätt att vi ser till att det finns alternativ mat och dryck till dem, men serverar det vi tänkt i form av mat och dryck till de andra. Det troliga är att vi skulle skippa fläskköttet och göra mat som alla kunde äta, men ändå servera alkohol till de som ville ha.

Det har hittills aldrig varit några problem när vi haft muslimer här, vi köpte faktiskt t o m en ny grill häromåret där vi inte grillar något fläskkött. 

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

Jag skulle inte tycka att frågan var respektlös om paret ställde den, men jag har svårt att se att jag/vi skulle anpassa en hel fest (större) efter bara ett pars önskemål/krav. Såvida inte festen var just till deras ära, såklart, men det blir ju en annan femma.

• Hoppfull84
    Jäjd skrev 2011-04-14 11:17:09 följande:
    Nej jag håller med men topic kretsar mer kring hypotesen att en önskan framställs där tingen i fråga ej kan ställas fram på bordet överhuvudtaget vilket tydligen kan upplevas som oerhört kränkande, respektlöst och oresonligt att önska av sina värdar. Enligt vissa då.
    Men upplever att trots att det är mycket lätt att laga mat utan alkohol och grisar så är själva frågan så pass respektlös att man återtar inbjudan. Håller du med?
    jo men det är ju precis det jag menar, varför ska jag stå och laga fläskkött till resten av sällskapet när jag vet att en av gästerna inte äter det? man vill ju som sagt kunna njuta av det som står på bordet tillsammans, så ser inte vitsen att ställa fram något på bordet som kan uppfattas som äcklande/stötande för någon i sällskapet. om en gäst nu upplever det som jobbigt att det dricks alkohol så serverar man väl inte vin till övriga gäster heller? man anpassar som sagt middagen och drycken efter sällskapet och man vill ju att alla ska trivas, skulle en gäst uttrycka att han/hon inte känner sig bekväm med att det serveras alkohol så skulle jag inte göra det heller. och har svårt att tro att någon av de andra gästeran skulle ta illa upp/bli sur om jag bjöd på alkoholfi dryck till maten för alla gästerna.
  • Jäjd
    Hoppfull84 skrev 2011-04-14 11:24:03 följande:
    jo men det är ju precis det jag menar, varför ska jag stå och laga fläskkött till resten av sällskapet när jag vet att en av gästerna inte äter det? man vill ju som sagt kunna njuta av det som står på bordet tillsammans, så ser inte vitsen att ställa fram något på bordet som kan uppfattas som äcklande/stötande för någon i sällskapet. om en gäst nu upplever det som jobbigt att det dricks alkohol så serverar man väl inte vin till övriga gäster heller? man anpassar som sagt middagen och drycken efter sällskapet och man vill ju att alla ska trivas, skulle en gäst uttrycka att han/hon inte känner sig bekväm med att det serveras alkohol så skulle jag inte göra det heller. och har svårt att tro att någon av de andra gästeran skulle ta illa upp/bli sur om jag bjöd på alkoholfi dryck till maten för alla gästerna.
    Jag håller nog med, iallafall när det gäller ett så litet sällskap. Det är alltså bara värdparet själva som är de övriga gästerna och som då drabbas av det "respektlösa" i att önska ett alkoholfritt matbord.

Men jag undrar om detta är en ovanlig önskan bland muslimer?
  • JuliaåRonjasmammis
    Jäjd skrev 2011-04-14 11:39:51 följande:
    Jag håller nog med, iallafall när det gäller ett så litet sällskap. Det är alltså bara värdparet själva som är de övriga gästerna och som då drabbas av det "respektlösa" i att önska ett alkoholfritt matbord.

Men jag undrar om detta är en ovanlig önskan bland muslimer?
    Jag har då aldrig stött på det, men de muslimer vi umgås med är som sagt inte speciellt strikta.
  • Mona b

Hum, jag som muslim hade inte serverat varken alkohol eller fläskkött i mitt eget hem för personer som jag hade bjudit hem . hade etiskt varit fel mot mig själv. Jag hade heller inte krävt någon att ordna specialmat till mig om jag vore gäst. Jag hade dock inte ätit fläsk och druckit alkohol utan jag hade försökt spela med och ätit och druckit det som inte innehåller alkohol och fläsk =)

• epicurus

Skulle jag bjuda in någon som inte äter gris skulle jag givetvis inte bjuda på det. Skulle det vara ett större sällskap (blandat folk) skulle jag erbjuda alternativ, precis som jag skulle gjort för vegeterianer eller allergiker.

Vin och öl skulle stå på bordet i alla fall, det är upp till gästen att välja dryck. Alkoholfria alternativ finns ändå alltid på bordet.

Jag accepterar att folk inte äter eller dricker vissa saker, bara dom accepterar att jag gör det. 

• PiceaX

Det skulle kännas väldigt konstigt att bjuda hem ett par på något de inte äter. Faktiskt rätt så respektlöst, som om man ville demonstrera att "vi tänker minnsann ha fläsk och alkohol och tycker ni gör fel som inte äter det".

Därför skulle jag nog känna mig litet kränkt av att få order om att inte ha det på bordet, som om jag inte kunde tänka själv.

Svar på tråden Islam- tolerans mot alkohol &/griskött i sociala sammanhang