• lavendeln

Vilket håll ska jag skruva för att öppna vattenkranen?

Hahaa, jag vet att det låter som ett skämt men nej det är det inte. Och nej, så dum är jag inte att jag inte testar 

Vi har drabbats av en vattenläcka så det är tomt i kranarna nu och min sambo och hans svåger var på huvudkranen i tvättstugan när vi märkte att det var dåligt tryck i kranarna för att se om det var något fel där..
    Nåjaa det var inget fel där utan det var en stor läcka här på gatan och nu är dom oesne om vilket håll man ska skruva för att det ska vara öppet.

Såå, vilket håll är det nu, åt höger eller vänster??

Haha jaa vi lär väl få veta tids nog men kul och se om ni kanske vet 

• Svar på tråden Vilket håll ska jag skruva för att öppna vattenkranen?
  • Habaladabala

Jag skulle rösta på medsols. Det är det för det mesta iaf när det gäller burkar, tanklock osv...

• Raskask

Medsols tippar jag också på. Har tyvärr inga kranar att testa med, bara såna där spakar. Men medsols brukar det vara.

• PerG

Saker och ting brukar oftast öppnas motsols och stängas medsols... Gängningen brukar vara sån förutom på saker som inte ska skruva upp sig för att rotationsriktnignen är motsatt...

• Raskask

Jag har säkert fel, har inte träffat på en sån där skruvkran på länge .

• PerG
    lavendeln skrev 2011-04-14 11:00:42 följande:

Jag köper PerG´s motivering, det blir spännande att se vem som har rätt

Haha... "saker och ting" kanske inte alltid stämmer på vattenkranar iofs.. ;)
  • Freiya

öppnas motsols och stängs medsols tror jag på! så är det iaf på våran kran ute.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • bustjejen

Vattenledningskranar stängs av åt höger (medsols) och öppnas åt vänster (motsols) vad jag vet.

• Habaladabala

Hmm var tvungen att gå och kolla nu....
    Motsols ska det såklart vara både när det gäller burkar, tanklock och kranar.,....  

• lavendeln

För er som är intresserade så kan jag berätta att vattnet är tillbaka och kranen ska skruvas motsols för att öppnas :)

Så fort Färjestad har tagit guld så ska jag ta mig ett bad, vilken LYX!

Svar på tråden Vilket håll ska jag skruva för att öppna vattenkranen?