• adrift

    Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?

    Ja som titeln lyder , hur gör man för bli det och hur gammal och vad är där fler för "regler" man måste uppfylla ?

  • Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?
  • morochmer

    finns ingen direkt åldersgräns. Du ska vara vuxen och ha ett stabilt liv och ekonomi för att bli familjehem.

    Vet du vad det innebär alls att vara familjehem?

    Du kontaktar en kommun eller organisation och ber att de ska utreda dig.Om du blir godkänd och anmäler intresse så kommer du att få ta emot ett eller flera barn för en kortare eller längre tid, när det finns barn som passar för er.

    Hur gammal är du?

  • adrift

    Min mamma har alltid haft fosterbarn sen långt innan jag föddes och under tiden som jag växte upp. Jag är 22 nu och ska plugga till socionom först är det tänkt. Men jag har alltid velat ha fosterbarn, men inte idag men så småningom när jag är äldre och har mer erfarenhet så att säga . Jag vet vad de innebär för vi har pratat om detta väldigt mycket sen jag var liten.

  • morochmer
    adrift skrev 2011-04-14 21:50:19 följande:
    Min mamma har alltid haft fosterbarn sen långt innan jag föddes och under tiden som jag växte upp. Jag är 22 nu och ska plugga till socionom först är det tänkt. Men jag har alltid velat ha fosterbarn, men inte idag men så småningom när jag är äldre och har mer erfarenhet så att säga . Jag vet vad de innebär för vi har pratat om detta väldigt mycket sen jag var liten.
    Borde du då inte redan ha svar på dina frågor? Eller kunna fråga din mamma?
  • adrift

    Jo men idag är hon snart pensionerad och andra regler idag. Jag har fått svar på många av mina frågor men tiderna ändras

  • Busbellan
    adrift skrev 2011-04-15 07:54:13 följande:
    Jo men idag är hon snart pensionerad och andra regler idag. Jag har fått svar på många av mina frågor men tiderna ändras
    Min systers familj är familjehem och de har blivit det genom socialen. Så anmäl ditt intresse dit när du känner att det är dags
    Du kommer få gå någon kurs samt göra någon längre intervju och utbildningar för att bli godkänd som familjehem.
    Lycka till, det behövs såna som dig!
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-15 06:57:07 följande:
    Borde du då inte redan ha svar på dina frågor? Eller kunna fråga din mamma?
    Det kanske Ts hade kunnat gjort och det kan väl dom flesta som startar trådar här på FL.... få svar av nån annan men väljer ändå att vända sig till ett diskussions forum!
    Så om nu Ts hellre vill ha svar på FL än att "fråga sin mamma" är väl inget du egentligen behöver informera Ts om kan jag tycka, det vet hon nog säkert själv :)
    Så onödig kommentar!
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-21 23:52:26 följande:
    Det kanske Ts hade kunnat gjort och det kan väl dom flesta som startar trådar här på FL.... få svar av nån annan men väljer ändå att vända sig till ett diskussions forum!
    Så om nu Ts hellre vill ha svar på FL än att "fråga sin mamma" är väl inget du egentligen behöver informera Ts om kan jag tycka, det vet hon nog säkert själv :)
    Så onödig kommentar!
    Jag tänkte snarare på att hennes familj varit familjehem under HELA hennes uppväxt Obestämd
    Hur har hon då kunnat undgå hur det går till.

    Vi är själva familjehem och våra bio är under 12 år men har redan väldigt bra koll och skulle intresset vakna i senare tonåren eller i vuxen ålder så skulle vi diskutera det. Jag tycker det är underligt att ts inte känner till något om det. Du tycker att det är onödigt. Vi tycker olika{#emotions_dlg.flower}
  • adrift

    Ja hon va de långt innan jag föddes men tiderna ändras . Hon blev ju beviljad för MÅNGA år sen och hon vet ju inte om det är EXAKT samma process idag!

  • morochmer
    adrift skrev 2011-04-22 21:37:01 följande:
    Ja hon va de långt innan jag föddes men tiderna ändras . Hon blev ju beviljad för MÅNGA år sen och hon vet ju inte om det är EXAKT samma process idag!
    jAG TRODDE HON (?) VAR DET UNDER HELA DIN UPPVÄXT? urs caps. Hur gammal är du nu?

    Om du är osäker på om du är tillräckligt vuxen så kan det inte vara länge sedan du flyttade hemifrån?
  • Busbellan
    morochmer skrev 2011-04-22 22:16:32 följande:
    jAG TRODDE HON (?) VAR DET UNDER HELA DIN UPPVÄXT? urs caps. Hur gammal är du nu?

    Om du är osäker på om du är tillräckligt vuxen så kan det inte vara länge sedan du flyttade hemifrån?
    Tror ts menar att hennes familj varit familjehem sen långt innan hon föddes, och det var ju länge sen de blev beviljade att vara det alltså.
    Sen kan de ju fortsatt vara det under hela hennes uppväxt
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?