• Lyckokatt

Hjälp - mina garderober luktar svett!

Jag köpte några välaktade garderober på Blocket. När flyttkillarna lämpat av dem kände jag en svag men tydlig svettlukt när jag gick förbi. Min första tanke var att flyttkillarna hade svettats under arbetet och jag trodde lukten skulle försvinna när jag torkade av garderoberna. Men icke! Det konstiga är att lukten sitter på UTSIDAN - alltså på dörrarna! Kan det vara träet? Eller kanske propenplasten i dörrarna (som används istället för glas)? 

Har nån upplevt nåt liknande med IKEAS PAX-garderober? Och snälla - är det nån som har nåt knep för att få bort lukten?? 

• Svar på tråden Hjälp - mina garderober luktar svett!
  • Kimona

Aldrig varit med om det, men testa att dutta på citronsaft eller ättika

• Lyckokatt

Ja, det ska jag prova. Tack för tipsen!

• fru edinge

Hade nog skurat tills mina händer blödde, sen ställt in en skål med ättika, och se om det drar åt sig luften.. Förstår att det känns ofräscht, men doften kommer att matas sv då småningom om när dina dofter tränger in i det..

• Sandra 617

Ja vi har samma problem verkar vara den vita plasten på utsidan, luktar inte på insidan som tur är.. löste du problemet? eller är det bara att byta dörrar?

• Sandra 542

Vi har samma problem med våra garderober som vi köpte för något år sedan. Tyvärr tycker inte jag att vår lukt har mattats av. Hur har ni andra gjort? Har ni lyckats få bort det eller har ni köpt nya dörrar?

• Niklas 327
    Lyckokatt skrev 2011-04-14 12:17:42 följande:
    Jag köpte några välaktade garderober på Blocket. När flyttkillarna lämpat av dem kände jag en svag men tydlig svettlukt när jag gick förbi. Min första tanke var att flyttkillarna hade svettats under arbetet och jag trodde lukten skulle försvinna när jag torkade av garderoberna. Men icke! Det konstiga är att lukten sitter på UTSIDAN - alltså på dörrarna! Kan det vara träet? Eller kanske propenplasten i dörrarna (som används istället för glas)? 

Har nån upplevt nåt liknande med IKEAS PAX-garderober? Och snälla - är det nån som har nåt knep för att få bort lukten?? 
    Jag har samma problem och då har jag "köpt" nya dörrar pga. de gamla luktade svett. Ikeas reklamationsavdelning i Kållered avslog min reklamation som nonsens. Jag lämnade vagnen på reklamations avdelningen i ca. 20 min och då lyckades personalen slänga dörrarna i sin container. 
    Jag fick tillslut nya dörrar efter mycket bråk. Nu sprider även dessa dörrar svett doft i hela rummet.

• Calf

Äntligen har jag också upptäckt detta. Har vänt upp och ner på hela sovrummet och har inte förstått varifrån svettlukten kommer. Har trott att det är kläder som har hängt på krokar i rummet, vädrat sängkläder och madrasser och har nästan blivit helt besatt av denna "odör". Har torkat av dörrarna med diverse rengöringsmedel men inget hjälper. Är det någon mer som ar reklamerat till IKEA?

• Limesparris

Samma här, detta är ju helt sjukt!! Hade vänt upp och ner på allt tills jag satte näsan mot dörrarna och insåg att det var dessa som luktade nåt så fruktansvärt!! Fick ni bort det?? Har själv nu provat med såpvatten. Fler som reklamerat?

• Mama Cecilia

Även här samma problem. Har tvättat alla kläder två gånger. Trodde det var från dem. Om vi går ihop tillsammans och kontaktar IKEA så borde man ju kunna få hjälp.

• Idha

Så spännande!! Vi har samma problem med några gamla plaststolar från IKEA!! Jag har trott att stolarna absorberat svett när man suttit på dem men inser nu att det faktiskt ÄR plasten. Jag har inte hittat nåt sätt att bli av med stanken. Det är verkligen gubbsvettlukt.

• Konstigt med luktande dörrar

Har haft precis samma problem med Pax-garderobsdörrar! Vi bråkade och krånglade hos byten och återköp tills vi fick nya (dock är de inte så dyra). Det var särskilt en av tre som luktade. Den nya är bättre men alla luktar nog lite.

• FrökenKarin

Jag har haft samma "gubbsvettsluktande" garderober. När jag reklamerade de fem år gamla dörrarna med kvitto på Ikea i Kungens kurva var det inga problem att få nya dörrar. Ett känt problem sa killen som hjälpte mig. Tydligen hade de drabbats av detta under en period, det skulle vara åtgärdat enl. honom. 

• Grävling 75

Iiiih! Vi ska köpa nya garderober. Törs man inte köpa Pax? Är det alla modeller av dörrar som luktar?

• Ezqilina

INTRESSANT!!
    Vi har exakt samma problem!! Flyttade in i en lägenhet där det stod PAX-garderober sedan några år tillbaka och först fattade vi inte var lukten kom ifrån, sen kom vi fram till att det var garderoberna, trodde dock inte det var möjligt att sånt material kunde suga åt sig svettlukt.
    Skönt att höra att fler har haft samma problem, så det inte är vi som är galna, och att det är plasten som luktar och inte "riktig" svett...
    Som tur är har ju inte kläderna sugit åt sig iaf...
    Har ju inget kvitto eftersom det var förrförra ägaren av lägenheten som köpte dem men skönt ändå att få ett svar på vad det är och var det kommer ifrån!
    Tack!

• Christabel81

Torka av ofta med doftande rengöringsmedel. Då borde lukten nötas bort. Och ett tips för insidan är att lägga ett par lavendeltvålar (eller andra dofttvålar) i garderoben. Det doftar gott varje gång man öppnar eller går förbi.

• KL71

Jag har bytt garderobsdörrar en gång pga svettdoft. Blev typ utskrattad på Ikea i Malmö när jag försökte få nya. De tyckte sig inte känna någon doft. Köpte nya och nu ca 2 år senare har de nya dörrarna också börjat lukta svett.

Svar på tråden Hjälp - mina garderober luktar svett!