• Anonym

Hur kände ni er efter att ha slutat med p-piller?

Jag har nu efter 10 års p-pilleranvändande slutat med mina p-piller. Vi ska inte ha barn än, utan det är mest för att mensen helt försvunnit i drygt ett år samt att jag vill "börja förbereda kroppen" för barn om 2-3 år. Vi har inte riktigt bestämt oss för vad vi ska ha för preventivmedel utan vi kör med "regnrock" tills vi hittar något. Jag vet ärligt talat inte om det är en myt, men jag har hört att det kan ta lite tid att bli med barn efter en lång period av p-pillerbruk och att de nya pillrena kan brukas mer än 10 år till skillnad från äldre som inte rekommenderades att ätas så länge. En annan anledning är att jag vill ha H E L A min sexlust, dvs så mycket som det går. P-piller är ju ganska kända för att ta bort en del av lusten och jag vill liksom inte missa det i livet.

Nu vill jag att ni som ätit p-piller gärna berättar om hur ni uppfattade er tid efter att ni slutat med p-piller. Hur kändes det rent kroppsligt? Gick ni upp i vikt eller kanske ned? Blev ni förändrade i beteende? Kanske mer glada, lynniga etc..?

• Svar på tråden Hur kände ni er efter att ha slutat med p-piller?
  • Isolde7

Hej
    Det var ett tag sedan jag slutade men jag kommer i håg att det tog flera månader för kroppen att ställa om sig. Det positiva var att humöret blev bättre. Detr negativa var alla finnar som dök upp på ryggen som jag aldrig förut haft förut.

• malin ulrika

Hej hej,
    jag tror att det där om att det kan ta tid är en myt från p pillrens begynnelse, på den tiden blev man väl nästan steril, men jag blev gravid efter 2 respektive en mens efter att jag slutat med p piller, så det kan alltså gå JÄTTEFORT. Vi hade inte ens hunnit rikktigt "försöka" så att säga...
    Gick ner i vikt gjorde jag också.
    Min vikt ligger 4-5 kilo lägre när jag inte äter p piller, utan att jag behöver "anstrnga mej" så att säga. Helst skulle jag alltså inte vilja ha p piller nånsin, men det är ändå det bekvämaste alternativet tycker jag...

• Anonym

*Puffar lite*

• Anonym

ingenting hände med mig...förutom att jag blev gravid på en gång=)

• Anna52

Jag blev gravid dagen efter jag slutade med p-piller.

• Anonym

*provar idag igen, puff!*

• Anonym (mupp)

jag slutade för att de gjorde mej väldigt deprimerad å självmordsbenägen. byrtte sorter nu å då å samma visa efter nån månad.

då jag la av blev allt perfekt. förutom mensvärken då
    men den försvann då jag födde barn sen.

tuttarna blev mindre då pillren slutades inta. jag blev gravid först flera år efter. å de tog nån månad innan mensen blev mer normal cykel

• Miss Tattoo

jag blev gravid direkt efter p-piller som jag använt över 10 år men jag fick mf ...har inga barn än ..
    tror det är super olika ....det e bu el bä ...kan gå snabbt å gå bra ..kan ta tid ..kan gå dårligt ..man vet inte för än man testat första ggn...

• HA76

slutade för en och en halv månad sedan.Känner mig både piggare och har mera sexlust..Negativt är däremot att nu med första riktiga mensen så hade jag för jävla dåligt humör och gråten hängde i luften hela tiden...Annars allt toppen.Har läst någonstans att man kan efter långt piller ätande bli gravid snabbare vet ej om det beror på alla hormoner.Jag hoppas iaf på det..................

• Anonym (Aldrig mer)

P-piller för min del....
    Jag slutade i början av augusti efter 9 år och mådde på en gång superbra! Och fick en sexlust som jag inte haft på flera år. Visserligen fick jag min första PMS känning när det var dags för mens men jag fattade inte förrän efteråt att det var det som hade hänt (min omgivning berättade det för mig =). Vikten hände det inget med men jag blev gladare, fick större tuttar, känsligare för beröring och blev som sagt otroligt sugen på min sambo... 6 veckor efter att jag slutade blev jag gravid och är nu gravid i v14!

• Meline

Efter jag slutat gick jag ner i vikt, typ 5 kg ren vätska. Bättre humör, kände mig mer som mig själv.
    Fick däremot massor av finnar (massor av knottror i hela ansiktet, spec. pannan, och finnar på ryggen som jag aldrig haft förr) efter några månader utan p-piller, och ett år sedan slutet är mensen fortfarande lite skum. Har nog mer pms nu än jag hade med pillrena.

• Leos och Vincents mamma

Jag slutade med p-piller för att vi ville skaffa barn på en gång.
    Det tog bara 3 månader efter att jag hade slutat med p-piller så var jag gravid.
    Så det är verkligen en myt att det tar jättelång tid..jag trodde det oxå o var orolig för hur lång tid det skulle ta o blev jätteglad när det bara tog 3 månader.
    Jag tycker 3 månader är lagom tid för att bli gravid.

• Neko

När jag slutade med minipiller blev jag mycket mycket gladare och lyckligare och gick upp ca 3 kg i vikt (till den vikt jag hade före jag började med pillrena). Blev också gravid ett tag senare :P

Svar på tråden Hur kände ni er efter att ha slutat med p-piller?