• Kassiopeja

Hjärngymnastik för innekatter?

Har ni några bra tips när det gäller lite hjärngympa för innekatter? Har ni någon speciell leksak som är bra? Vill gärna ha tips på saker jag kan tillverka själv åt min katt. Men ge gärna tips på bra leksaker som jag kan köpa också...

Just nu är min katts favoriter en svart råtta och en studsboll... Men han behöver fler saker att aktivera sig med...

• Svar på tråden Hjärngymnastik för innekatter?
  • Velouria

Hej, jag var tvungen att komma på massor med kul grejer till min prinsesskatt i vintras när hon inte ville gå ut för det låg snö på marken! Jag la enkronor eller gem i långa rader på soffbordet så hon fick peta ner dem, kastade apport, gömde roliga leksaker som hon fick leta upp, hängde upp skojiga saker i taket inom lagom räckhåll. Fast enkronorna på bordet var en favorit, hon älskar att peta ned saker. Sen var jag extra snäll mot henne och ropade alltid på henne om jag skulle vattna blommorna eller så, hon älskar att vara med när jag gör grejer. Det viktigaste är nog att du ägnar dig mycket åt henne!

• milimina

att gömma godis på olika ställen är både hjärngympa och aktivitet, jättebra! sen är det bra att rotera leksaker varannan vecka, så är de alltid "nya" och intressanta för katten när du tar fram dem igen.

favoritleksaker för våra små är inte köpeleksakerna, utan helt enkelt den lilla flärpen man drar av från mjölkpaketet

• Kassiopeja

Tack för era tips! Min katt är lite kräsen när det gäller köpleksaker... Han tycker om en råtta och en studsboll som jag skrev tidigare. De andra sakerna bryr han sig inte om... Han leker också med sådana saker som han inte alltid borde leka med... Blommor, prydnadssaker osv...

Har någon fler tips?

• CeNedra

Vi har ett klätterträd till vår katt som är mycket populärt och han gillade att vara uppe på garderoberna när vi bodde i lägenheten så vi byggde vad som kan liknas en bokhylla med sneda hyllor som blir som en ramp upp till ett hål i toppen där den kom upp på garderoben bredvid. Där låg han alltid och kikade på oss och slog med tassen när vi gick förbi.

Sedan hade vi väll massa leksaker till honom, men favoriten var när vi lekte kuragöma. Då man gömde sig och sedan smög på katten för att sedan hoppa fram och busa. Han sprang alltid och gömde sig och kom man i närheten så anföll han fötterna, försvann man så kom han och letade efter en.

Nu bor vi i villa och vår kisse Ufo en utekatt med egen kattlucka och han behöver inte alltid aktiveras av oss. Men är det en regnig dag så blir det bus i honom och man får leka lite kuragöma med honom. Min sambo undrar alltid vem som har roligast, jag eller katten. Man får i alla fall bra mortion *flin*

• Kassiopeja

CeNedra: Låter roligt med den där bokhyllan.. Min kisse gillar också att leka kurragömma...Hihi...man får bra motion efter ett tag...

Fler tips...??

• ThereseKarlsson

Hejsan!!
    Hos oss fungerar tops väldigt bra på hankatten,han kan jabba med en tops i timmar.
    Hur kul som helst,och inte så dyrt heller.
    Therese

• milimina

fjädervippor som används på utställningar är också en höjdare!
    finns att köpa i en del djuraffärer för ca 40kr men kvalitén på dem är kass... kissen slaktar dem på mindre än fem minuter

då kan man nästan bättre fixa en själv med lite påskfjädrar på en böjlig pinne (helst i plast). vifta framför katten och voila har du ALL uppmärksamhet och en riktig boxarkisse :)

eller om du har en pinne som du fäster en lina på, i änden på den knyter du sedan fast nån form av leksak som passar (helst med fjädrar förstås) och så viftar du runt den en bit upp i luften så den liknar en flygande fågel, garanterat uppskattat!! (våra är galna i att leka så)

• Kassiopeja

Hihi...Tack för tipsen! Ska prova det där med tops.... Fjädrar vet jag att min kisse gillar... Ska nog försöka konstruera något kul åt honom....

• Pernilla75

En laserpekare!!!
    Den kräver minimal ansträngning från dig själv...sitt i soffan, titta på TV...katterna bara älskar den. Peka in den mot ett hörn, släck, katterna kan vänta hur länge som helst på att "musen" ska komma tillbaka.

/Pernilla

• Joker

När jag hade innekatt råkade det en vinter bli så att jag ställde ned en skål med hasselnötter på golvet (de stod i vägen för tvn...). Det här blev superskoj enligt katten Lucas, han gick till skålen och hämtade en nöt, daskade iväg den med tassen och jagade den. När han "tappat bort" nöten gick han och hämtade en ny. När skålen var tom blev det dags för mig att leta upp alla nötterna under diverse möbler och fylla på skålen igen.

• Jii

Min katt älskar att leka med topz!
    laserpekaren är kul men min katt blir yr och konstig i flera timmar efteråt, vill helst inte att nån leker med laserpekaren med katten...

Svar på tråden Hjärngymnastik för innekatter?