• hurtbullen89

2,5-åring Springcykel, 12" eller trehjuling?

Vi är på jakt efter cykel till lillan som blir 2,5 i juni. Vi var helt inne på en 12" med stödhjul men fått mycket tips om den här springcykeln? Är den så bra som alla påstår? Och klarar en 2,5-åring av att manövrera den så att den inte välter? Hon har en trehjuling hos svärföräldrarna men är inte så bra på att varken trampa eller svänga. Hon lyfter den och svänger på det viset ;)

Hur skulle ni gjort? Hon vill så gärna ha en cykel och tjatar så fort hon ser en. Upplever att trehjulingar är så svårtrampade och tröga + att de kostar lika mycket som en riktig cykel om man inte vill ha en plastig variant.

Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:09
    Har kikat lite på PUKY PICADILLIE nu som finns på balanshoj.se tycker den ser väldig rejäl och bra ut. Frågan är om hon då ska ha den minsta eller den som är lite större. Den minsta är ju från ca 2 år och den andra från 2,5 år ungefär. Vill ju att hon ska kunna ha den mer än denna sommaren men samtidigt ska den ju inte vara för stor så hon inte kan använda den. Hon var 87 cm lång vid 2 år nu är hon 2 år och 4 månader. Vad tror ni? Någon som vet om denna cykel finns i nån bytik så man kan prova?

• Svar på tråden 2,5-åring Springcykel, 12" eller trehjuling?
  • Jiinii

du sa att hon inte kan trampa? då låter det tidigt för en vanlig cykel...
    en springcykel är en cykel utan trampor?? okej kanske kan funka

• Ronjas mamma

Vi valde att köpa en springcykel märke puky til vår dotter vid 2 och halvt år det blev den eftersom hon är liten till växten och inte kunde nå ner på andra och för att den vunnit en massa tester. Nu har hon haft den i tre månader och det går fint de är inte så tunga som trejulingar så hon kan lätt manövra den runt..

• Sockersöt88

Vi körde igång direkt med en riktig cykel, trots att sonen bara var lite över 2 år.
    Han kunde inte heller trampa, vilket vi löstemed att köpa en "stång",som skruvas fast under sitsen, till cykeln,
    så vi kunde putta honom framåt. Det funkade jättebra, och det tog inte länge innan han
    fattade knixen, och började trampa själv. :)

Lycka till!Solig

• L inda

Min bonusdotter på 2,5 fick precis en cykel med stödhjul av farfar och farmor. Hon kunde inte heller trampa eller så i början men hon lär sig mer och mer. Är helt säker på att hon kommer klara av det i sommar :) Nu gör vi så att vi knuffar på men hon lär sig trampa och svänga mer och mer. Så det har fungerat jätte bra för oss.

• ango07

Vår son fick en balans-springcykel när han var 2. Nu när han är 3 1/2 kunde han själv cykla flera meter på en vanlig cykel utan att vi höll i honom. En balanscykel är jättebra för att träna upp barnets balans.

• hurtbullen89
    Ronjas mamma skrev 2011-04-14 13:09:27 följande:
    Vi valde att köpa en springcykel märke puky til vår dotter vid 2 och halvt år det blev den eftersom hon är liten till växten och inte kunde nå ner på andra och för att den vunnit en massa tester. Nu har hon haft den i tre månader och det går fint de är inte så tunga som trejulingar så hon kan lätt manövra den runt..
    Ja en sån tittade jag på nu. Har ni den allra minsta eller den från ca 2,5 år och 90 cm? Hur lång är din tjej? Funderar på vilken storlek man ska ha isf, den ena från 85 cm och ca 2 år och den andra från 90 cm och ca 2,5 år. Vår tjej var 87 cm vid 2 år, 4 månader sedan.
  • augustisten

Springcykel är jättebra tycker jag, den kommer hon absolut kunna manövrera... det fungerar ju att bara "gå" med den i början och så lär de sig efter hand. Det man kan tänka på ar väl att de kan få upp rätt rejäl fart på dem - vilket många inte tror från början.

Min fyraåring fick sin springcykel när han var 2,5. Nu har han fått en "vanlig" cykel också (som han kan cykla på utan stödhjul), men han vill ofta leka med springcykeln ändå eftersom den är mycket smidigare och mer lättstyrd än cykeln med trampor. Han är snabbare på den helt enkelt.

En annan fördel är att de lär sig hålla balansen på "rätt" sätt med en springcykel. En cykel med stödhjul beter sig ju mer som en stor trehjuling än som en tvåhjuling i tex kurvor (man lutar liksom utåt i svängen istället för innåt).
    Så det är nog lättare att lära sig att cykla "på riktigt" sedan.

• JWM

springcykel till att börja med
    kolla blocket eller biltema för billigare modeller

sedan när barnet är ca 3,5 cykel med stödhjul

• Ronjas mamma

Vi har den aldra minsta hennes innerben längd var 31 när vi beställde den det är det mått du ska gå efter och inte hur lång hon är eftersom barn kan ha olika långa överkroppar precis som oss vuxna Hon har fått den rosa med en cykel korg till och är så stolt när hon cyklar till affären Då vi har en lilla syster och en syster till på väg har jag inte möjligheten att ha en stång och hålla i också.

• augustisten
    hurtbullen89 skrev 2011-04-14 13:13:21 följande:
    Ja en sån tittade jag på nu. Har ni den allra minsta eller den från ca 2,5 år och 90 cm? Hur lång är din tjej? Funderar på vilken storlek man ska ha isf, den ena från 85 cm och ca 2 år och den andra från 90 cm och ca 2,5 år. Vår tjej var 87 cm vid 2 år, 4 månader sedan.
    Min pojke har den lilla Puky och den fungerar fortfarande okej fast han är en ganska stor fyraåring (110 lång).
Svar på tråden 2,5-åring Springcykel, 12" eller trehjuling?