• Anonym (bipolär typ II)

Patientanmälan angående läkemedel.

Jag fick diagnosen bipolär typ II och började i samma veva med mediciner för detta - lamictal. Dessutom fick jag Cipralex utskriva för depressionen, Propavan och Flunitrazepam för sömnen och Sobril för min ångest.

Jag pratade med min läkare i måndags om att  samtliga mina mediciner vad slut så a hon att hon skulle förnya mina recept. Jag tackade så mycket för hjälpen och väntade ivrigt på att jag skulle gå till apoteket och hämta ut mina mediciner

Nu är det torsdag och jag har fortfarande inte fått in mina recept. Jag försöker få tag på läkaren men får tag på sjuksköterskan som säger att de "förhoppningsvis" blir förnyade idag. Vad då förhoppningsvis?

Jag behöver mina mediciner, samtliga, för att fungera. Allting går utför känns det som och inte ens läkaren verkar bry sig. Min man är fly förbannad och vill att jag ska lägga en patientanmälan men jag undrar om det går och hur man går till väga?

Eller får sjukvården göra så här?

• Svar på tråden Patientanmälan angående läkemedel.
  • Kathis

Vad är det du ska anmäla? Tror du din läkare bara har dig som patient? Varför hade du inte lite mera framförhållning och sa till i god tid innan dina mediciner var slut?

• Anonym (mmm)

Man måste vara ute i god tid har jag märkt. Har själv slut på Lamictal just nu och det är dessutom slut på apoteket... Obestämd

Mår sämre och sämre hela tiden - humöret är verkligen..... Kräks

Kathis skrev 2011-04-14 14:42:29 följande:
    Vad är det du ska anmäla? Tror du din läkare bara har dig som patient? Varför hade du inte lite mera framförhållning och sa till i god tid innan dina mediciner var slut?
    Det är inte riktigt så enkelt heller eftersom min läkare bara jobbar varannan vecka och det är bara den läkaren jag är villig att träffa, vilket hon mycket väl vet. Sen så tycker jag inte att hon först då säger att hon fixar det och sen struntar i det.
  • Kathis
    Anonym (bipolär typ II) skrev 2011-04-14 15:15:13 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt heller eftersom min läkare bara jobbar varannan vecka och det är bara den läkaren jag är villig att träffa, vilket hon mycket väl vet. Sen så tycker jag inte att hon först då säger att hon fixar det och sen struntar i det.
    Ok, du vet att din läkare bara jobbar varannan vecka. Varför har du inte sagt till tidigare att du behöver nytt recept?
    Anonym (mmm) skrev 2011-04-14 14:56:59 följande:
    Man måste vara ute i god tid har jag märkt. Har själv slut på Lamictal just nu och det är dessutom slut på apoteket... Obestämd

Mår sämre och sämre hela tiden - humöret är verkligen..... Kräks
    Ringde 1177 för att fråga hur lång tid det i regel ska ta att förnya recept och när jag pratade med dom så sa dom att det inte alls tar lång tid, och att det sen beror lite på vad det är för läkemedel å så. När jag berättade om att det var bl.a. Lamictal så blev hon också förvånad varför jag inte fått dom! Till och med hon sa att man kunde göra en patient anmälan om man tyckte att läkaren agerat fel, vilket jag tycker.
    Kathis skrev 2011-04-14 15:17:05 följande:
    Ok, du vet att din läkare bara jobbar varannan vecka. Varför har du inte sagt till tidigare att du behöver nytt recept?
    Jag tänker inte riktigt 2 veckor i stöten. Så funkar tyvärr inte jag.
  • Kathis
    Anonym (bipolär typ II) skrev 2011-04-14 15:17:47 följande:
    Ringde 1177 för att fråga hur lång tid det i regel ska ta att förnya recept och när jag pratade med dom så sa dom att det inte alls tar lång tid, och att det sen beror lite på vad det är för läkemedel å så. När jag berättade om att det var bl.a. Lamictal så blev hon också förvånad varför jag inte fått dom! Till och med hon sa att man kunde göra en patient anmälan om man tyckte att läkaren agerat fel, vilket jag tycker.
    Du har som patient ett eget ansvar att kontakta läkaren i god tid (alltså minst två veckor före, kanske tre eftersom din läkare bara jobbar varannan vecka) innan dina mediciner tar slut så att din läkare har en chanse att hinna förnya receptet.
  • Kathis
    Anonym (bipolär typ II) skrev 2011-04-14 15:18:40 följande:
    Jag tänker inte riktigt 2 veckor i stöten. Så funkar tyvärr inte jag.
    Märker det. Men det är du som har ett ansvar för att dina recept blir förnyade. Dessutom kan det vara så enkelt att det inte finns inne på apoteken än.
    Kathis skrev 2011-04-14 15:19:08 följande:
    Du har som patient ett eget ansvar att kontakta läkaren i god tid (alltså minst två veckor före, kanske tre eftersom din läkare bara jobbar varannan vecka) innan dina mediciner tar slut så att din läkare har en chanse att hinna förnya receptet.
    De på 1177 höll med mig, liksom de sjuksköterskor jag pratat med.
Svar på tråden Patientanmälan angående läkemedel.