Flytta in till den andra eller skaffa gemensamt boende?
Min inspiration till den här tråden kommer från en släkting som befinner sig i ett dilemma:
Två personer, båda i 40-årsåldern blir ihop och bestämmer sig efter något år för att bli sambos. Båda har bott länge i sina lägenheter och trivs väldigt bra i dem. Lägenheterna är ungefär lika stora, men den ena ligger mer centralt. Den andra ligger dock precis intill en busshållplats varifrån bussar till bådas arbeten går med ca 10 minuters restid.
Båda personerna är överens om att de älskar varandra och vill leva tillsammans. Dock vägrar den ena - den som bor centralt - att flytta från sin lägenhet. Istället vill hen att den andra ska flytta in där, och erbjuder att göra sig av med några möbler för att den andra ska få göra hemmet till sitt. Den andra personen vill inte alls flytta in i den här lägenheten, utan istället skapa något nytt tillsammans. Lägenheten är visserligen fin, men "känns begagnad" eftersom blivande sambon bodde där med sitt ex i många år innan berättelsens huvudpersoner träffades.
Omröstningen handlar in om den här specifika situationen, utan jag är snarare intresserad av att veta hur andra ser på saken. Själv har jag min uppfattning klar, men är nyfiken på hur andra resonerar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:30
Så himla irriterande att jag missade det mest självklara alternativet av alla -- Man borde skaffa en ny, gemensam lägenhet att flytta ihop i! Misstänker att det kommer bli en hel del röster på "annat"...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 14:16
En sak till som jag kom att tänka på: vilka faktorer kan tänkas påverka inställningen? Har man lättare för att lämna sitt eget om man är ung/inte har barn/bor i en skabbig förort?