• Mums70

Ingångslön industri

Min sambo har på kort varsel fått jobb och vi är jätteglada över det efter att han gått arbetslös en längre tid.
    Han har dagtid nu till att börja med och ska jobba en månad och testa och se, och även arbetsgivaren ska kolla honom.
    Nu idag så hade chefen tagit upp lönen och sagt att ingångslönen är 17500 kr...Låter det rimligt för ett industrijobb där man är truckförare osv...
    Iofs är det dagtid, 7-16, men låter så knepigt när han har gått ifrån ett jobb där han var arbetsledare och lagbas, till att sjunka så här mycket.. 

• Svar på tråden Ingångslön industri
  • sasan

Vet inte riktigt, jobbar inom industri själv med en lön på strax under 22000. jobbar 2-skift. Har jobbat i 10 år. dock inget truckkörkort. När jag började 2001 hade jag 13500 kommer jag ihåg.
    Han kommer säkert få ett lönelyft när han visat vad han kan och om han får vara kvar efter testperioden. Men han kan ju fråga chefen om det?

• eileme84

jag jobbar som truckförare. Tjänar 117kr i timman dvs 18720 innan skatt på dagtid. Men nu jobbar jag på accord och även kväll så då blir ju lönen högre.. men ring facket och kolla?

-ÄLskar min Son Theo-
  • Mums70
    sasan skrev 2011-04-14 15:42:07 följande:
    Vet inte riktigt, jobbar inom industri själv med en lön på strax under 22000. jobbar 2-skift. Har jobbat i 10 år. dock inget truckkörkort. När jag började 2001 hade jag 13500 kommer jag ihåg.
    Han kommer säkert få ett lönelyft när han visat vad han kan och om han får vara kvar efter testperioden. Men han kan ju fråga chefen om det?
    Ja man får hoppas det annars blir det nog inte aktuellt att hänga kvar på företaget :-/ Dels är det bilresa på 6 mil per dag..
    Men sen måste han väl få semesterersättning på lön, för han är ju inte fast eller något sådant än. 
  • sasan
    Mums70 skrev 2011-04-14 15:47:25 följande:
    Ja man får hoppas det annars blir det nog inte aktuellt att hänga kvar på företaget :-/ Dels är det bilresa på 6 mil per dag..
    Men sen måste han väl få semesterersättning på lön, för han är ju inte fast eller något sådant än. 
    Nej det förstår jag, har oxå ca 6 mils restväg till jobbet, och om man inte samåker så lönar det sig knaoot.
    Tipset ovan om att fråga facket var bra, gör det!
  • jassikan

Beror kanske på vilken avdelning inom metall han jobbar inom.

Teknikavtalet för 2010, 2011:

Lägsta lön per månad
    För arbetstagare som fyllt 18 år är lägsta månadslön 16 641 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 17 007 kr fr.o.m. den 1 juni 2011.
    För särskilt kvalificerade arbeten är lägsta månadslön 18 381 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 18 785 kr fr.o.m. den 1 juni 2011.

Ska man räkna ut timlönen för din sambo så blir det 17500/175h = 100:-/h.

En nyanställd hos oss, kille 21 år utan arbetslivserfarenhet, fick 105:-/h efter att ha jobbat hos oss via bemanningsföretag i 6 månader. Ej särskilt kvalificerade arbeten.
    På heltid, snitt på 175 h inom teknikavtalet, gav det en månadslön på 18375:- (2009).

• Mums70
    jassikan skrev 2011-04-15 00:57:41 följande:

Beror kanske på vilken avdelning inom metall han jobbar inom.

Teknikavtalet för 2010, 2011:

Lägsta lön per månad
    För arbetstagare som fyllt 18 år är lägsta månadslön 16 641 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 17 007 kr fr.o.m. den 1 juni 2011.
    För särskilt kvalificerade arbeten är lägsta månadslön 18 381 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 18 785 kr fr.o.m. den 1 juni 2011.

Ska man räkna ut timlönen för din sambo så blir det 17500/175h = 100:-/h.

En nyanställd hos oss, kille 21 år utan arbetslivserfarenhet, fick 105:-/h efter att ha jobbat hos oss via bemanningsföretag i 6 månader. Ej särskilt kvalificerade arbeten.
    På heltid, snitt på 175 h inom teknikavtalet, gav det en månadslön på 18375:- (2009).

Inget avancerat mer än lager och sånt jobb, kör stora truckar och har hand om ordrar..
    Men hans arbetskollega reagerade oxå och sa att det var ett hån det han hade fått, att lönen ska ligga betydligt högre, så han skulle gå in och prata med chefen..
    Vill dom ha folk lär dom ju betala-- 
  • Mums70

Hm...han skulle få lön imorgon...fast fattar inte hur det gick till. Han skulle få 8000 för perioden 14-30 April..hur är det möjligt???

• Tecken
    Mums70 skrev 2011-04-20 14:16:11 följande:
    Hm...han skulle få lön imorgon...fast fattar inte hur det gick till. Han skulle få 8000 för perioden 14-30 April..hur är det möjligt???
    Vad är det som är otroligt med det? Har han inte arbetat den perioden?
  • ZillyChili

När jag började jobba som truckförare på en industri så var min ingångslön 18 035 kr, så inte så värst mycket högre. Tror inte att det är så himla konstigt med 17 500 kr, och det följer ju avtalet för lägsta lön.

Semesterersättning brukar inte vi betala ut varje månad såvida det inte är timanställda, det gör inte vi i varje fall.
    Skulle han dock sluta innan semester så kommer han få ut semesterersättningen (hos oss är den 13%) retroaktivt. Detta betyder dock inte att det är samma på din sambos företag.

Men förmodligen höjs hans lön efter fastanställning! Min höjdes med 300 kr kommer jag ihåg :)

Vad gällande lönen han får nu så har de förmodligen brytning mellan den första och sista.
    Vi har så på vår ena fabrik, där man betalar i förskott och gör eventuella justeringar i efterhand.
    Alltså, är du sjuk den 28-30 april så blir detta draget vid lönen efter, alltså den 27:e Maj, som för övrigt är lön för första till sista Maj.
    Så jag ser inte heller att det skulle vara något konstigt med det?

Svar på tråden Ingångslön industri