• Odhos

Vem ska vi ha på 500-lappen istället för Birgit Nilsson?

Jaha då var det tydligen dags att få nya pengar. Vad jag inte förstår är varför vi ska ha nån konstig operasångare på vår kära 500-lapp. Vore bättre om vi hade någon som var riktigt internationellt känd och dessutom ett lite roligare ämne än opera. Jag menar vem lyssnar på det ens?

Vem tycker ni vi ska ha istället? Jag har listat några bättre alternativ.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska vi ha på 500-lappen istället för Birgit Nilsson?
  • Tecken

Annat: Ingen av dem i omröstningen, eftersom de fortfarande lever. Hade gärna sett Raoul Wallenberg på en av de nya sedlarna dock.

• Odhos
    Tecken skrev 2011-04-14 19:44:31 följande:
    Annat: Ingen av dem i omröstningen, eftersom de fortfarande lever. Hade gärna sett Raoul Wallenberg på en av de nya sedlarna dock.
    Är det han i Jönssonligan? Wallénberg. Eller nån släkting? :)

Så man måste vara död för att hamna på sedel? Visste jag inte
  • Nightmare
    Odhos skrev 2011-04-14 19:47:54 följande:

Du det är inte så att du skulle ta en kurs i allmänbildning vid komvux kanske?

som svar på din fråga så ingen av de ovanstående eftersom de inte har gjort mycket för Sveriges utveckling vare sig kulturellt eller av annat slag.
  • Odhos
    Nightmare skrev 2011-04-14 19:50:24 följande:
    Du det är inte så att du skulle ta en kurs i allmänbildning vid komvux kanske?

som svar på din fråga så ingen av de ovanstående eftersom de inte har gjort mycket för Sveriges utveckling vare sig kulturellt eller av annat slag.
    "Allmänbildning" är ganska relativt. Jag skulle vilja påstå att du själv inte är särskilt allmänbildad om du anser att alternativen som jag postat inte har gjort mycket för Sveriges utveckling.

Det är fler som känner till Alexander Skarsgård än Birgit Nilsson exempelvis. Därför är han ett bättre val som motiv på våra 500-lappar.
  • Tecken
    Odhos skrev 2011-04-14 19:47:54 följande:

Jag tänkte först skriva något ironiskt tillbaka, men så blev jag så osäker på om du skulle uppfatta ironin...

Rauol Wallenberg var gift med Titiyo, men lustigt att du nämner Jönssonligan - hans pappa producerade faktiskt en av filmerna!
  • Odhos
    Tecken skrev 2011-04-14 19:56:06 följande:
    Jag tänkte först skriva något ironiskt tillbaka, men så blev jag så osäker på om du skulle uppfatta ironin...

Rauol Wallenberg var gift med Titiyo, men lustigt att du nämner Jönssonligan - hans pappa producerade faktiskt en av filmerna!
    Jag googlade honom nu. Diplomat tycker jag är ganska tråkigt motiv på en sedel faktiskt, i samma klass med en operasångerska. Hade nog hellre haft Robinson-Robban faktiskt, han är en kul prick Glad
  • Anova

Möjligtvis kan vi byta ut Birgit mot Jussi Björling. Det är på tiden att operan tar lite plats!

Svar på tråden Vem ska vi ha på 500-lappen istället för Birgit Nilsson?