• So Happy

Göra julgodis med 3åring :)

Nu till helgen hade vi tänkt att baka lite julgodis, jag och Sophie, 3.
    Jag är hemma själv med Sophie och paulina eftersom Dennis ska ner till gbg. Så jag hade tänkt att vi ska börja julpynta och baka julgodis. Klä granen ska vi göra nästa helg.

men jag tänkte om det är någon som har recept på nåt julgodis som är lätt att baka

Kraam

• Svar på tråden Göra julgodis med 3åring :)
  • sofialisa

baka med barn ..då har jag världen bästa grej..

Om man ska baka bullar så vet vi juh att det måste vara mjöl för att undvika deg-kladd... mjöl gör oftast ett rum väldigt stöktig... om man i stället bakar med glutenfritt mjöl.. så blir degen mycket mer "barn- vänlig" och man slipper städa mjöl i flera veckor..

Men glutenfritt kanske inte smakar så gott som .."vanligt"

• Virgo83

Möra kolor e juh enkelt...
    Har inget recept, men brukar finnas i dom flesta kok böcker.
    Eller här på nätet.

• lucasmama

köp olika nötter o doppa halva i smält blockchoklad.
    gör olika figurer i mandelmassa, kan göra lite färg på mandelmassan med lite karamellfärg.
    knäck kanske är lite "farligt" m. en 3-åring iom att det blir så varmt.
    lussekatter är gott , det kan du ju göra om du orkar.
    köp pepperkakor o granera med era namn och andra mönster.
    ja, det var ju lite, finns ju massssooooorrrr att göra

• Virgo83

Har recept här förresten

Mockakola
    30-40 stycken

2 1/2 dl florsocker
    2 dl Vispgrädde
    2 msk honung
    1-2 tsk pulverkaffe

Blanda alla ingredienserna i en låg vid kastrull. Koka i ca 15 min och gör kulprovet*.
    Häll upp smeten på en smord plåt. Låt den stelna något. Skär i bitar.
    Slå in kolorna i smörpapper eller cellofan när de kallnat.

Tips: Kulprovet: Häll några droppar av smeten i kallt vatten. Rulla en kula med fingrarna. Om den håller är smeten färdig.

• Virgo83

Detta lkät gott, fast jag har inte provat själv...
    Fast barn lär juh tycka om det hehe!!

Chokladgodis
    ca 40 rutor

100 g Svenskt Smör
    25 vita marsmallows
    eller sega "sockerbitar"
    3 dl strösocker
    2 dl Vispgrädde
    200 g mörk blockchoklad

Smält smöret i en kastrull. Klipp itu alla marsmallows. Lägg dem i kastrullen. Tillsätt socker och grädde. Koka på svag värme under omrörning ca 10 min. Ta kastrullen av värmen.
    Bryt chokladen i bitar. Lägg ner dem i kastrullen och rör om så att chokladen smälter. Häll upp smeten i en långpanna klädd med smörat bakpapper, 20 x 30 cm. Låt den stelna. Skär ut fyrkantiga bitar.

• Virgo83

Ett till hehe

Frasgodis
    ca 30 stycken

100 g Svenskt Smör
    200 g mörk eller ljus blockchoklad
    5 dl cornflakes
    ev rivet skal av en halv apelsin

Smält smöret i en kastrull på medelvärme. Bryt chokladen i små bitar och lägg dem i smöret. Rör ordentligt tills chokladen smält. Tillsätt cornflakes och ev rivet apelsinskal. Skeda upp godisar i klickar på en bricka med smörgåspapper. Ställ i kylen någon timme. Lägg frasgodiset i en burk och förvara den i kylskåp

• So Happy

Virgo83
    Det receptet sparar jag Hihi.

lucasmama
    Det där med pepparkakor var en rolig idé. Då kan vi ju baka egna pepparkakor och sen skriva namn på dom

Tack för alla idéer nu blir det nog fullt upp i köket i helgen

• fru kreativ

Jag och treåringen gjorde godis i hekgen ! Vi smälte blockchoklad och blandade en sats med rispuffar i, och en med osötade kalaspuffar i, sen klickar man ut det på en plåt och ställer i kylen. Eget Kinapuff-godis, Jätteenkelt för små händer!

• So Happy

Tackar så mycket för alla recepten

Svar på tråden Göra julgodis med 3åring :)