• Ysta

Kreta, Agia Marina - tips ?

Vi är ett helt släktgäng som ska resa till Kreta om exakt en månad och vara där en vecka... Har varit mycket i Grekland tidigare men det är många år sedan och aldrig på Kreta.

Ska bo på något som heter SunGarden Stefan Village, Agia Marina, Chaniakusten. Någon som har varit där? Har ni några tips på sevärdheter eller något man inte bör missa när man är där? Har inga fasta planer alls annat än var vi ska bo så vi är väldigt öppna för tips och förslag

Vad ska man tro om klädsel? Vi åker den 14 maj och kommer hem den 22 maj och som jag har förstått så är det ungefär samma väder som här kring den tiden?

• Svar på tråden Kreta, Agia Marina - tips ?
  • ÄlskarFamilj

Jag och min familj var i Kreta, väldigt nära Agia Marina för två år sen. Vi var där nog vid samma datum, och ett tips är att ta på solkräm på en gång då man bränner sig väldigt lätt. Veckan innan vi hade kommit dit hade det regnat en massa men då vi kom var det över 30 grader varmt! Lycka till och hoppas ni får lite sol. 

• Neapea87

Vad roligt! Vi var i Agia Marina i början av oktober 09 och om jag inte minns helt fel bodde vi på just Stefan Village. Väldigt trevligt och mysigt hotell! Har inga direkta tips förutom solskyddskrämen ;) Eftersom vår son bara var drygt ett år tog vi det lugnt och gjorde inte så mycket, inga utflykter förutom en dagstur med bussen in till Chania. Det tycker jag att man ska göra för det är fint och mysigt. Sedan så gick vi till grannbyn (stå med näsan mot havet och gå åt vänster) där de hade riktigt god glass på ett ställe (Italiensk gelato).

Annars tycker jag tyvärr inte att de hade något roligt matutbud där nere. Pommes frites till precis allt och smaklösa ris- och pastarätter. Men ett ställe vi kom till hade ganska ok mat, så dit gick vi två kvällar till för att slippa chansa mer. Lite tråkigt, men annars var det väl rätt trevligt. Känner dock inget behov av att resa dit igen, men så är jag en sådan som helst reser på egen hand och undviker charterorter. ;)

• Mosaik

Vi var i agia marina 2009, det var en jättemysig by, och framförallt barnvänlig... Varenda restaurang hade egen lekplats och det fanns ett nöjesfällt med massvis av barnkaruseller och dylikt (mot kostnad) Sen fanns det ett matställe som hade minigolfbana och massa hoppborgar, där kunde man sätta sig och bara köpa en dricka eller nått och då fick barnen leka gratis..
    Nu vet jag ju inte om ni har barn med er men det är helt klart ett ställe jag skulle kunna tänka mig att åka till även utan barn... Fin strand och endel vattensporter att göra.. Vi åkte fallskärm efter en båt och sambon hyrde vattenscooter.

Jag tror att majvädret är som vårat högsommar väder, det kan vara jättevarmt men det kan också regna ibland
    Trevlig resa!

• Froggis

Va roligt, jag och min kille ska åka samma datum som er och bo på samma hotell Åker ni med Ving?

Jag räknar med sommarvärme sådär än 25 grader (man kan ju alltid hoppas) just nu ser jag att det är 22 grader där.
    Tips har jag ju dock inte eftersom det var många år sedan jag var på Kreta.

• Ysta

Froggis - Vilket sammanträffande
    Japp vi åker med Ving! Nu börjar det närma sig och nervös är jag (flygrädd)!

• Froggis

Och nu är det jättevarmt där Kollar vädret varje dag...Idag var det 29 grader och nu på kvällen 22 grader. Hoppas det håller i sig.

Ja flygrädd är ingen höjdare att vara. Jag är inte flygrädd men lider av lite klaustrofobi så jag kan tycka det är lite jobbigt att flyga också. Men jag har jobbat inom resebranschen också och älskar att resa så det tar över.

Är första resan med min nya pojkvänn så det ska bli roligt.

• Ysta

Nä nu jäklar börjar det närma sig!! Men jag hoppas att jag kollade på fel väderprognos idag för enligt den så var det mellan 9 och 17 grader i Agia Marina

Svar på tråden Kreta, Agia Marina - tips ?