8-månaders som inte vill äta riktig mat längre
Min son har alltid varit matglad, vi började med smakisar runt 4månader, han fick gröt och åt så det sprutade ur öronen och han började sova hela nätter. Sen blev det bakslag med allergierna, han är mjölkallergisk och ev. något mer.
Men han har alltid ätit det mesta vi provat förutom risgrynsgröt på rismjölk. Men vi fick göra uppehåll med maten under julen då han reagerade kraftig på något, jag misstänker att han fick mjölk i sig av någon släkting som inte tänkte till. Tex. att han fått smaka på grädde från tårtan, så vi tvingades gå tillbaka till enbart ersättning och sen dess har vi kämpat med att öka portionerna.
Nu de senaste 4veckorna så har det blivit värre han vill bara ha flaskan och äter flera gånger under natten, brukar bli ca 4-5 dl ersättning. Så vi försöker få honom att äta mer dagtid, risgrynsgröt är nu favoriten och han kan äta en vuxenportion av det om han är hungrig men vanlig mat blir inte mer än några matskedar.
Jag gör maten själv men har börjat köpa burkar också för att se om det fungerar men han vägrar mer än några skedar. Idag gick det bra en stund men sen vägrar han gapa. Med gröten så sitter han och gapar och väntar på att få mer. Laxen han fick idag har han ätit tidigare men nu fick han kväljningar av det, samma med köttgrytan vi provade senare.
En stund efter laxen så tog jag en banan och han kastade sig över mig och åt upp större delen av den, så han måste ha varit hungrig.
Någon som har tips om hur vi ska få honom att äta mer, alla är på oss om att han inte ska ha massa ersättning längre och äta mer mat och att han är rund. Fast han har följt sin kurva och imrogon ska vi väga och mäta igen.
Blir så stressad när alla tjatar om maten, själv har jag koncentrationsproblem och vet hur svårt det är att sitta still och äta länge. Vi har provat att sitta vid bordet, i soffan, ha honom i knät tom. sitta på golvet men inget verkar hjälpa. Så nu sitter vi vid bordet för det känns vettigast. Han får inte vatten i nappflaskan utan en pipmugg men han är mest intresserad av muggen.
När han ser flaskan så skiner hela han upp som en sol och blir överlycklig, så blev han förut över maten men inte längre. Vissa fruktpureer går bra också så det får han endel bara för att han ska vänja sig vid att sitta och äta.
Hans kusin har pga. funktionshinder svårt att äta mat och åt egentligen enbart välling tills han var 4.5år, så att alla är på oss beror nog på deras rädsla att det ska vara samma med vårat barn, något jag inte är orolig över.