• t0va

8-månaders som inte vill äta riktig mat längre

Min son har alltid varit matglad, vi började med smakisar runt 4månader, han fick gröt och åt så det sprutade ur öronen och han började sova hela nätter. Sen blev det bakslag med allergierna, han är mjölkallergisk och ev. något mer. 

Men han har alltid ätit det mesta vi provat förutom risgrynsgröt på rismjölk. Men vi fick göra uppehåll med maten under julen då han reagerade kraftig på något, jag misstänker att han fick mjölk i sig av någon släkting som inte tänkte till. Tex. att han fått smaka på grädde från tårtan, så vi tvingades gå tillbaka till enbart ersättning och sen dess har vi kämpat med att öka portionerna.

Nu de senaste 4veckorna så har det blivit värre han vill bara ha flaskan och äter flera gånger under natten, brukar bli ca 4-5 dl ersättning. Så vi försöker få honom att äta mer dagtid, risgrynsgröt är nu favoriten och han kan äta en vuxenportion av det om han är hungrig men vanlig mat blir inte mer än några matskedar.

Jag gör maten själv men har börjat köpa burkar också för att se om det fungerar men han vägrar mer än några skedar. Idag gick det bra en stund men sen vägrar han gapa. Med gröten så sitter han och gapar och väntar på att få mer. Laxen han fick idag har han ätit tidigare men nu fick han kväljningar av det, samma med köttgrytan vi provade senare.

En stund efter laxen så tog jag en banan och han kastade sig över mig och åt upp större delen av den, så han måste ha varit hungrig.

Någon som har tips om hur vi ska få honom att äta mer, alla är på oss om att han inte ska ha massa ersättning längre och äta mer mat och att han är rund. Fast han har följt sin kurva och imrogon ska vi väga och mäta igen.

Blir så stressad när alla tjatar om maten, själv har jag koncentrationsproblem och vet hur svårt det är att sitta still och äta länge. Vi har provat att sitta vid bordet, i soffan, ha honom i knät tom. sitta på golvet men inget verkar hjälpa. Så nu sitter vi vid bordet för det känns vettigast. Han får inte vatten i nappflaskan utan en pipmugg men han är mest intresserad av muggen.

När han ser flaskan så skiner hela han upp som en sol och blir överlycklig, så blev han förut över maten men inte längre. Vissa fruktpureer går bra också så det får han endel bara för att han ska vänja sig vid att sitta och äta.

Hans kusin har pga. funktionshinder svårt att äta mat och åt egentligen enbart välling tills han var 4.5år, så att alla är på oss beror nog på deras rädsla att det ska vara samma med vårat barn, något jag inte är orolig över.

• Svar på tråden 8-månaders som inte vill äta riktig mat längre
  • t0va

Fick svar från bvc idag, det är tydligen vanligt att när barnen får tänder så slutar de äta mat eller börjar kinka med maten. Gröt brukar fungera bra, så jag fick tips om att göra maten mer blaskig och fortsätta prova. 

• skånegås

Vår dotter åt mindre mat då hon fick torsk på tungan. Det svider... Kolla det!
    Annars kanske han blivit rädd för mat då han blev så dålig av det sist...?

• t0va

Hur ser torsk ut? 
    Nu fick han lite ris, köttfärs och morot som jag ordnade igår och då gick det ner några fler skedar men inte alls så som förut och med risgrynsgröten.  

• skånegås

Torsk är en vit beläggning på tungan, kan även vara röda svidande fläckar (fick det själv då jag var gravid och det var inte kul). Är rätt vanligt hos småbarn och ofta om man har nedsatt immunförsvar eller kanske som din lille fick en allergisk reaktion. Botas t.ex. med att man penslar tungan med vischyvatten (eller som vi gjort lite bikarbonat löst i vatten) Finns även starkare saker på bvc om detta inte fungerar. Lycka till!

• niskalainen

Varför ska ni sluta med ersättning? Rekommendationerna är att bröstmjölk eller ersättning ska utgöra den huvudsakliga födan hela första levnadsåret så det kan ni ju berätta det för de runt om som är på er om att ni ska sluta med ersättningen. Det är ju därför det är så bra att ha kvar den där "basen" så man vet att bebisen får i sig något som är bra även de perioder då hen av olika anledningar inte äter maten.

• Scillan

prova att låt honom äta själv? Antingen plockmat fullt ut eller så att han får något att stoppa i munnen medan du matar pure? Majs är en stor hit här hemma, lite pilligt att äta själv men det funkar.

• t0va
    niskalainen skrev 2011-04-16 09:56:57 följande:
    Varför ska ni sluta med ersättning? Rekommendationerna är att bröstmjölk eller ersättning ska utgöra den huvudsakliga födan hela första levnadsåret så det kan ni ju berätta det för de runt om som är på er om att ni ska sluta med ersättningen. Det är ju därför det är så bra att ha kvar den där "basen" så man vet att bebisen får i sig något som är bra även de perioder då hen av olika anledningar inte äter maten.
    Stora orsaken är att dietisten har sagt ingen mer ersättning från 6månader, vi måste få den på recept eftersom han är mjölkallergiker, men nu har vi fått bvc att skriva ut mer men jag är rädd att de också säger stopp efter ett tag och anser att välling och gröt är sånt man ersätter ersättningen med, så som dietisten sa. 

Sen äe jag själv stressad över matsituationen eftersom så många är på oss om att han är stor och tjock och ska äta riktig mat, men viktkurvan säger något annat som tur är.

Plockmat kör vi med här, bananbitar är stora favoriten majs är han inte så förtjust i men det går ner också. Han har ofta en egen sked och vi en så får han försöka äta själv med varierande resultat. Jag är uppväxt med att äta gör man fort och smidigt, så vi kör tvärt om, kladda och sitta tills man är klar. :)

Han kanske bara är i någon fas nu också, är mycket separation och börja krypa så äta kanske blir för mycket på allt det.

Intresset finns för när jag och sambon äter så kommer han krälandes, igår när jag åt en banan i soffan så såg han det och kom och tog den för mig. Så det är ju positivt  
  • guaguita

Hoppas det ordnar sig. Har en liten tjej här (inte med någon allergi dock), som har kinkat och trilskats nu i några veckor så jag kan förstå lite hur det känns Obestämd

• t0va

Jag läste på endel om separationsfas och hittade enhel del om att många barn börjar krångla med mat. Idag fick sonen kyckling och ris i färdigburk som han skulle kunna ha druckit istället och det gick ner. Så vi får fortsätta med sånt blask så kanske det kommer igång, eller det gör det säkert. Kex och gröt funkar kanon i alla fall och banan det är hans favorit. 

Jag tror endel i det hela handlar om tänderna också för nu sitter han och tuggar på en toapappersrulle och drar den fram och tillbaka som om det kliar., kanske därför kex är gott också.  

• guaguita

Mycket möjligt.

Jag har för mig att jag har hört nånstans att maträtter som smakar sött kan funka bättre. Alltså att man serverar t.ex. majs, ärtor, morötter tillsammans med maten. Men jag vet inte alls.

För min dotter har det nästan funkat bättre att få "riktig" mat så vi har gått över till att ge henne samma mat som vi äter, fast lite mindre kryddor och utan salt. Men alla barn är ju olika. Hoppas aptiten kommer tillbaka snart! Glad

Svar på tråden 8-månaders som inte vill äta riktig mat längre